המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
קור, גשם וקורנה - בני הגיל השלישי מתכוננים. החורף כבר ממש מעבר לפינה ויחד עם נגיף הקורנה רבים מבני הגיל השלישי דואגים איך יעברו את הימים הקרים בבריאות מייטבית.
חמישה רופאים מומחים בתחומים של סוכרת, אנדוקרינולוגיה, ריאות, רפואת משפחה ואורולגיה ממליצים, כל אחד בתחומו, איך לעבור את החודשים הקרובים באיכות חיים טובה, בבריאות ולמה חשוב לשים לב.
עוד במדור 60 פלוס:
5 צפייה בגלריה
רופאים רופאים איציק בר אור גיל מאייר ונסה רואש דוד שגב איתמר עופר
רופאים רופאים איציק בר אור גיל מאייר ונסה רואש דוד שגב איתמר עופר
ד"ר דוד שגב, ד"ר גיל מאייר, ד"ר ונסה רואש, ד"ר איציק בר אור, ד"ר איתמר עופר
(צילום: אוניברסיטת תל אביב, שרותי בריאות כללית, צבר רפואה)

חולי סוכרת בסיכון גדול בחורף: הקפידו על פעילות, טיפול ותזונה

"אנחנו נמצאים בפתחו של החורף, שמאופיין במזג אוויר קר יותר, ימי גשם ופחות שעות אור. עקב כך אורח החיים נהיה יושבני אף יותר מהרגיל ואנחנו מעדיפים להישאר בבית החם והנעים במקום לצאת לפעילות גופנית". אומר ד"ר איציק בר-אור, רופא מומחה ויועץ סוכרת, שירותי בריאות כללית ובית חולים וולפסון ומוסיף "השנה מתווסף גם החשש מההידבקות בקורונה, בנוסף לשפעת, דבר העלול לגרום לירידה נוספת ביציאה לפעילות ספורטיבית בחדרי כושר ומחוץ לבית באופן כללי".
"כאשר מדובר בחולי סוכרת, מדובר במשמעות הרת גורל בכל הקשור לאיזון המחלה ומניעת סיבוכים. על כך ניתן להוסיף כי במזג אוויר קר יש תאבון גדול יותר ואכילת יתר, ובנוסף לחוסר בפעילות גופנית, הדבר עלול לגרום לעליה במשקל ולהחמיר את מצב המחלה".
"עוד ראינו כי מטופלי סוכרת שנדבקו בקורונה אושפזו וטופלו בסטרואידים, החלימו אמנם ממחלת הקורונה אך רמות הסוכר טיפסו לערכים גבוהים מאוד ורבים נזקקו להזרקות אינסולין כתוצאה מאותם סטרואידים".
"מחקרים שפורסמו לאחרונה, הראו שלחולים עם סוכרת יש כנראה נטייה גדולה יותר להידבקות במחלת הקורונה, וכן גם סיכון גבוה הרבה יותר לסיבוכים של הקורנה (דלקות ריאה והנשמה) ביחס למטופלים ללא סוכרת. כמו כן הוכח שככל שהסוכרת פחות מאוזנת, כך הסיבוכים והתמותה ממחלת הקורונה עולים".
"חשוב לזכור שהמטרה העיקרית והחשובה ביותר של איזון הסוכרת היא מניעת סיבוכי המחלה ובעיקר מחלות לב ואי ספיקת כליות. בשנים האחרונות ידועות שתי קבוצות של תרופות לסוכרת שנותנות הגנה מצוינת ללב ולכליות, בנוסף לפעולתן באיזון הסוכרת וכן תרומתן בירידה במשקל והורדת בלחץ דם".
"לפיכך, ובמיוחד בתקופה זו של חורף וקורונה, החולים צריכים לפנות לרופא המטפל ולשקול טיפול בתרופות שיש להם השפעה חיובית עם הגנה לבבית וכלייתית וע"י כך למנוע את סיבוכי הסוכרת המשמעותיים והקשים.
כל זאת כמובן יחד עם ההקפדה והתמדה באורח חיים בריא כולל פעילות גופנית גם בתוך הבית או בסביבתו הקרובה, וכן הקפדה על דיאטה במיוחד בתקופה זו והצמדות לטיפול התרופתי שניתן".
5 צפייה בגלריה
ויטמין D ויטמין די
ויטמין D ויטמין די
שמירה על רמות של ויטמין D - במיוחד בחורף
(ShutterStock)

במיוחד בחורף: מהותי לשמור על רצף טיפולי

"בחודשי החורף אנו מבלים יותר בתוך הבתים ועל אחת כמה וכמה במהלך משבר הקורונה והסגרים. השהות הממושכת בבתים מובילה לירידה ברמות של ויטמין די, אשר מסייע לבריאות הכללית, למערכת החיסון ובפרט חיוני לחולי אוסטאופורוזיס ולבריאות העצם". מסבירה ד"ר ונסה רואש, מומחית לאנדוקרינולוגיה, אחראית על מרפאת העצם בביה"ח איכילוב ואחראית על תחום צפיפות העצם באסותא.
"לכן, אחד הדברים שאנו רוצים לחזק ולהקפיד עליהם בתקופה זו הוא ויטמין די, כאשר מי שכבר לוקח תוסף של ויטמין די עליו להמשיך וליטול אותו, ומי שחסר לו לבקש את הבדיקות והתוספים המתאימים".
"חשוב לדעת כי מי שמקבלים טיפולים שונים למניעת שברים, יעילות הטיפולים תמיד נבחנת במחקרים על אוכלוסיות אשר מקבלות ויטמין די. על כן, מי שמקבלים טיפול לאוסטאופורוזיס עליהם להקפיד על נטילת ויטמין די וצריכת סידן טובה, לשם קבלת מלוא היעילות של הטיפול".
"בנוסף חשוב להזכיר שיש להקפיד על אימון גופני גם בתקופת החורף וגם במקרים בהם מכוני הכושר והמועדונים אינם נגישים, כך שניתן לעשות פעילות גופנית עם הטלוויזיה ודרך המחשב. מלבד הקפדה על כושר גופני, חשוב לשמור על תזונה טובה, להימנע מירידה במשקל ולשמור על מסת שריר".
"בחורף חשוב לזכור כי מניעת נפילות במזג האויר המשתנה משמעותית מאוד, במטרה להימנע מנפילות שעלולות להסתיים בשברים. בהזדמנות זו גם חשוב לציין כי הקורונה יצרה חשש אצל רבים לקבל טיפול תרופתי ולגשת לבדיקות בזמן. החשיבות של שימור הרצף הטיפולי כמו גם הקפדה על בדיקות חיונית מאוד, כמובן תוך הקפדה על כל הכללים הנדרשים במשבר הקורונה. אסור להזניח נושאים בריאותיים שאינם הקורונה, כאשר אוסטאופורוזיס ומניעת שברים אחרים זה בהחלט אחד מהנושאים הללו".
5 צפייה בגלריה
טלמדיסין רפואה מרחוק קשיש זקן מחשב
טלמדיסין רפואה מרחוק קשיש זקן מחשב
התייעצות רפואית גם מרחוק
(ShutterStock)

שלפוחית רגיזה: שכיחה יותר בחורף

"תופעת השלפוחית הרגיזה, שהיא תופעה שכיחה לכשעצמה ויכולה להגיע עד ל-16% מהאנשים בגילאים המבוגרים, היא בעיה מאוד מטרידה", מסביר ד"ר גיל מאייר, מנהל השרות לאורולוגיה תפקודית, מרכז רפואי בני ציון, חיפה.
"בתקופת החורף היא אף יותר שכיחה ויכולה להפוך למטרידה יותר מכמה סיבות. רגישות יתר בגלל שינויי הטמפרטורה, הזעה פחותה בשל הקור ופעילות גופנית מעטה וכן שתייה טקסית שלא נובעת מצמא אלא הרגלים, כמו גם שתיית משקאות חמים משתנים המכילים קפאין, כל אלו מביאים להגברה של התסמונת בחורף".
"למרות זאת ישנם מספר דברים אותם ניתן לעשות כדי להתמודד בצורה טובה עם התסמונת גם בחורף, בנוסף להקפדה על הטיפול התרופתי עמו יש צורך להתמיד. כך לדוגמא התאמה של כמות השתייה, התאמת סוג השתייה, צמצום במשקאות המכילים קפאין בייחוד בשעות הערב והימנעות משתייה שעתיים לפני השינה – על כל אלו ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה או אורולוג".
"בימים אלו של התמודדות עם נגיף הקורונה, יש צורך לשים דגש גם על הצורך בהימנעות מהגעה למקומות סגורים עד כמה שניתן, בייחוד בגילאים המבוגרים. השינויים הפשוטים הללו מבחינת הרגלי השתייה והרגלי החיים יכולים מאוד להקל על התסמינים של התסמונת ולא פעם לחסוך את הצורך ביציאה מהבית לצורך טיפול רפואי".
"יחד עם זאת, אצל אלו שהשינויים ההתנהגותיים לא הביאו להקלה הרצויה, קיימת האפשרות לפנות לרופא המטפל או רופא מומחה על מנת לדון עמו בדברים, במקרים רבים באמצעות פניה מרחוק וללא צורך לסכן את המטופל בהתקהלות שלא לצורך".
5 צפייה בגלריה
הוספיס בית
הוספיס בית
אפשרות לטיפול רפואי בבית, בסל הבריאות
(באדיבות: צבר רפואה)

בסל הבריאות: לא חייבים להתאשפז

"תקופת החורף מתאפיינת באופן כללי בתחלואה מוגברת בקרב בני הגיל השלישי, הן בשל מחלות הרקע הנלוות והן בשל מערכת חיסונית נמוכה יותר מאשר בגילאים צעירים. חיסונים, טובים ככל שיהיו, אינם מגנים עלינו במאת האחוזים וקשישים עלולים למצוא עצמם מגיעים לאשפוז בבתי חולים מסיבות רבות ומגוונות, ולא רק בשל שפעת". מסביר ד"ר איתמר עופר, מנכ"ל צבר רפואה.
"בנוסף, תקופת החורף מביאה עמה להתקהלויות ועומסים גדולים בבתי החולים, בין אם מדובר במחלקות עצמן ובין אם מדובר בחדרי המיון טרם הקבלה לאשפוז. אי לכך, מומלץ עבור בני הגיל השלישי ובני משפחתם לבדוק האם מצבם מאפשר אשפוז בית שלא מצריך את החשיפה האפשרית לזיהומים או דליריום (בלבול) שחווים המטופלים בגיל המבוגר בבית החולים".
"שירות אשפוז בבית הוא ללא עלות למטופלים כחלק מסל הבריאות הממלכתי. רופא המשפחה יכול כבר כיום ליזום הפניה לאשפוז בבית ללא צורך להגיע למיון בית החולים, דבר אשר לו משמעות נוספת כשאנחנו נמצאים בתקופת הקורונה".
"המלצתי היא לבדוק מול רופא המשפחה את ההתאמה לאשפוז בבית במקרה ויש צורך בכך, או לחילופין, אם כבר התאשפזתם, לבדוק האם ניתן לקצר האשפוז ולהשלים את ימי האשפוז בבית. המדובר במעטפת הגנה נוספת וחשובה מאין כמותה למבוגרים בתקופת החורף והקורונה בבתי החולים גם יחד".

5 צפייה בגלריה
אישה מבודדת ועצובה
אישה מבודדת ועצובה
הקטינו סיכונים בכדי למנוע הסתבכות
(צילום: Shutterstock)

תקופה מסוכנת לחולי הריאה - הקטינו סיכונים

"אחת הסיבות המרכזיות לעליית התחלואה בחודשי החורף במיוחד בקרב חולים הסובלים ממחלות ריאות כרוניות כמו COPD היא השכיחות הגבוהה יותר של מחלות זיהומיות דוגמת השפעת וזיהומים נשימתיים". מסביר ד"ר דוד שגב, מומחה למחלות ריאה, יועץ אגף רפואה חטיבת הקהילה שירותי בריאות כללית.
"האוכלוסייה המבוגרת, בגלל מערכת חיסון שנחלשת עם השנים, נמצאת בסיכון מוגבר. לפיכך צריך לפעול בשני כיוונים מרכזיים – מניעה והסברה".
"כאשר מדברים על מניעה, הצעד החשוב ביותר הוא שמירה על שגרת חיסונים. קיימת המלצה של משרד הבריאות לחיסון כל האוכלוסייה מעל גיל 65 בחיסון נגד שפעת. לכך יש צורך להוסיף חיסונים כנגד מספר זנים של חיידקים הגורמים לדלקת ריאות, והמלצתי לכלל החולים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות בחומרה בינונית וקשה על השלמת החיסונים הללו".
"צעד מניעתי נוסף הוא איזון החולה עוד לפני שמגיע החורף ובצורה הטובה ביותר. בלא מעט מקרים אנחנו עדים לכך שחולי COPD אינם מקפידים על הטיפול התרופתי בחודשי הקיץ לאור שיפור יחסי במצבם. בשל כך בתחילת החורף, חולים אלו אינם מאוזנים תרופתית בצורה מיטבית. בייחוד באוכלוסייה המבוגרת יש לבצע הערכה של מחלת הריאות ולוודא את נטילת הטיפול שנרשם בצורה טובה ומסודרת על פי ההנחיות".
"לא פחות חשוב הוא להסביר למטופלים על המחלה ובמיוחד כיצד לנהוג במידה וישנה החמרה, על מנת שהטיפול בה יהיה עוד בביתו של החולה על פי ההנחיות שקבל. התלקחות המחלה שאינה מטופלת מספיק מוקדם עלולה להוביל לאשפוז עם הדרדרות במצב החולה".
"הסברה נכונה תיתן לחולה כלים לדעת מתי להגיע ומתי לא להסתכן ביציאה מיותרת מהבית במיוחד היום בתקופת קורונה. אנחנו נמצאים כעת בשגרת קורונה שטומנת בחובה סיכונים נוספים בכל הנוגע לתחלואת חורף, שילוב של תחלואה ב covid19 יחד עם זיהומים אחרים עונתיים עלול להיות מסוכן עבור אוכלוסיות חולים עם מחללות ריאה כרוניות".
"אולם אם יש משהו שלמדנו מחצי כדור הארץ הדרומי שסיים את החורף ממש עתה הוא ששימוש במסיכות תרם משמעותית לא רק לירידה ושליטה בתחלואה מווירוס הקורונה אלא גם לירידה בתחלואה משפעת וגורמים זיהומיים אחרים. המשיכו להקפיד על כך".

המומחים ממליצים על הקפדה על שגרה של פעילות גופנית - במיוחד בעת הזאת. לפניכם מספר תרגילים שניתן לעשות בבית תוך כדי סידור, ניקיון ושטיפת כלים. ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית בגיל מבוגר במכללה האקדמית וינגייט - מדגימה ומסבירה


המדור בשיתוף מגדלי הים התיכון