בשיתוף תדיראן
מה לא נכתב על יתרונות הפעילות הגופנית? היא עוזרת בשיפור הכושר הגופני, שורפת קלוריות, משפרת את יכולות הגוף, מעוררת פיזית, עוזרת ליכולות קוגניטיביות, מסייעת בבריאות מערכות הגוף השונות ומשחררת אנדורפינים, שגורמים לתחושת שמחה. באופן עקרוני, מומלץ לכל אדם בוגר, שמבלה בישיבה את מרבית זמנו, לעשות פעילות גופנית כלשהי, באופן קבוע.
נסיבות החיים לא מאפשרות תמיד תנאים אידאליים לביצוע כושר גופני אבל את המאמץ כדאי להשקיע בכל מקרה. פנינו לד"ר (PhD) איתי זיו, מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בווינגייט, וביקשנו שיעזור לנו להשתכנע שכל מקום טוב לפעילות שכזו ולהצביע על היתרונות והחסרונות הטמונים בכל מקום.
4 צפייה בגלריה
הירוק בפארק נותן תחושה של שחרור
הירוק בפארק נותן תחושה של שחרור
הירוק בפארק נותן תחושה של שחרור

בפארק: מגוון אפשרויות

אם אתם גרים בסביבה עירונית, כנראה שיש לפחות פארק אחד בסביבתכם. צאו להתאמן בו. "היתרונות של הפארק הוא שיש בו מסלולים שונים, להליכה, לריצה או כאלה היעודיים לאופניים", אומר ד"ר זיו. "בנוסף, יש בכל הפארקים מתקני כושר שונים, שטובים להפעלת קבוצות שרירים שונות. המתקנים די זהים בכל מקום והם טובים לאימוני כוח, שמתרגלים התנגדות של השרירים".
"כדאי לעשות אימון במתקני אימוני הכוח בתחילת האימון ואחר כך להמשיך באימון אירובי של הליכה, ריצה או אופניים ולגוון בתוואי השטח השונים, לטפס, לעלות בעליות, במדרגות וכדומה. המתקנים בטוחים לחלוטין אך יש לשים שהם מותאמים לגילאי 14 ומעלה, בעיקר בגלל גודלם, שמותאם לבוגרים", הוא אומר ומוסיף שהיתרון של הפארק טמון בחוויה שהוא יוצר בטבע ובאוויר הפתוח. "יש לכך יתרון פסיכולוגי שיוצר תחושה מצוינת, שעוזרת בהתמדה באימונים. זו סביבה דינאמית, שמשתנה תדיר ונותנת תחושת רווחה ושחרור. היותה ירוקה ומנותקת מזיהום האוויר והרעש של העיר, נותן לפעילות בפארק יתרון משמעותי ויש לזכור, שהליכה או ריצה על דשא, בריאים יותר פיזית, מבחינת העומס על המפרקים".
4 צפייה בגלריה
ריצה על חול הים מחזקת במיוחד את מערכות הגוף
ריצה על חול הים מחזקת במיוחד את מערכות הגוף
ריצה על חול הים מחזקת במיוחד את מערכות הגוף
(צילום: shutterstock)

בשפת הים: יתרונות לפעילות בחול ובמים

חוף הים, אם יש כזה בסביבתכם, הוא מקום אידאלי לאוורור הנפש ואימון הגוף. "זה מקום מעולה לאימון", אומר ד"ר זיו, "כמעט בכל חוף מסודר יש מכשירים ואפשר לנצל את החוף לאימון מגוון, על החוף, בטיילת, אם יש כזו, ואפילו בתוך המים".
הוא מבקש לחדד כיצד בריא יותר לנהל את האימונים השונים "יש לשים לב לא לצעוד בשיפועים של החול כי אז כף הרגל נוטה פנימה או החוצה באופן שעלול ליצור עליה עומס. העדיפו צעידה או ריצה על משטחים ישרים. נצלו את תוואי החוף כדי להתאמן במדרגות, בעליות ובירידות. זה משפר את איכות האימון".
ד"ר זיו ממליץ לעשות גם חלק מהאימונים בחוף הים יחפים, "ההליכה או הריצה יחפים או בנעליים בחול העמוק גורמות לגוף להוציא יותר קלוריות. גם מערכת החיישנים במפרקים משתפרת כתוצאה מכך במצבי חוסר וודאות איתם היא מתמודדת. זה מעולה לרגליים וחשוב מאד", הוא אומר.
על אימון במים עצמם, עד גובה הברך הוא אומר "זו פעילות מעולה לקרסול ולשרירים שלו. התנגדות המים מאיצה גם את ההוצאה הקלורית".
"זו בעצם פעולה הדומה להידרותרפיה, היא בחינם ומסבה הנאה גדולה. היא טובה לאנשים עם רגישויות, שצריכים לחזק את הקרסול וגם לנשים שנועלות נעלי עקב באופן קבוע".
לפעילות בחוף הים נוסף גם פן פסיכולוגי, "העיתוי של אימון בזריחה או בשקיעה יוסיף מימד פסיכולוגי מרגיע ומרחיב לב. זה עשוי להאריך את ההתמדה בפעילות בעקבות אותן התחושות מופלאות", הוא מוסיף.
4 צפייה בגלריה
חשוב לבנות מסלול מגוון ונטול סכנות
חשוב לבנות מסלול מגוון ונטול סכנות
חשוב לבנות מסלול מגוון ונטול סכנות
(יח"צ)

בתוך העיר: להיזהר מסכנות

דווקא לאימון בתוך העיר מדגיש ד"ר זיו כמה נקודות קריטיות ומזהיר "צריך לתכנן את המסלול בעיר כך שיהיו בו כמה שפחות רמזורים כי זו עלולה להיות סכנת נפשות. קחו כבישים צדדיים וגם אז צריך להיזהר מאופניים חשמליים וקורקינטים בלתי צפויים".
"תכננו מסלול בעיר שיינצל תוואי שטח שונים, כאלה שיש בהם עליות וירידות כדי לגוון את האימון ולהקשות את המסלול. נסו למצוא את שבילי ההליכה המסומנים בעיר ומומלץ לשלב לפחות גינה אחת עם מכשירי כוח בכל אימון", הוא אומר.
4 צפייה בגלריה
פעילות גופנית בבית
פעילות גופנית בבית
פעילות גופנית בבית נגישה ומגוונת
(צילום: Shutterstock)

בבית ובחדר הכושר: זמין אבל חשוב לדאוג לאוויר נקי

"היתרון של אימון בבית ו/או בחדר הכושר הוא כמובן הזמינות בכל מזג אוויר. הכל זמין במרחק קטן ואפשר להעלות עומסים, להעלות דופק ולחטב. כל זה באימון אחד", אומר ד"ר זיו.
"בבית קל יותר להתמיד וזה גם חוסך זמן של הגעה וחזרה. גם במקרים שאתם מתאמנים בבית, שווה להיעזר באנשי מקצוע, או ביו-טיוב או באופן פיזי. המאמנים הטובים ביותר יכולים להיות זמינים עבורכם אפילו בסלון הביתי", הוא אומר בחיוך.
חשוב לדאוג שבכל אימון בחלל סגור יהיה איוורור זמין ואוויר נקי כל העת, אם לא כזה שיגיע מחלונות פתוחים, הרי שמזגן שמטהר את האוויר הוא כמעט אקוטי במקרים אלה.
ד"ר זיו מסכם ואומר שהכי חשוב בשמירה על כושר זו ההתמדה "ולכן, האווירה, המקום שמתחברים אליו, וגם קביעה עם קבוצה או אדם שמחוייבים אליו, מעודד מחויבות".
"תגוונו - לכו בטיילת, לכו במים, צעדו על דשא או על שביל. תגוונו מקום ואימונים, עם מאמנים או לבד, ורמת החוויה שלכם תעודד אתכם להתמיד ולצבור חוויות שקשורות לפעילות הגופנית. נסו גם לצאת החוצה. חשיפה זהירה לשמש חשובה במיוחד לייצור ויט
מין D ונסו להתאמן עם מוזיקה באוזניים, זה מרומם את הנפש ומכניס לקצב. העיקר – תתאמנו".

בשיתוף תדיראן
פורסם לראשונה: 00:49, 01.02.21