חזרה למרץ 2020: המגפה שוב מתפשטת, אילו מראות שמזכירים את מרץ 2020", כך אומרת בריאיון ל-ynet ד"ר ורד גיל-עד קרדיולוגית בכירה מבית החולים בגנואה שבאיטליה.
"ראינו שהנגיף התפשט באירופה בחודשים של החגים. בהתחלה באנגליה, אחר כך הוא התפשט בגרמניה ובצרפת וידענו שבמוקדם או במאוחר גם פה המספרים יעלו. היות שבמשך כמה חודשים הצלחנו להישאר במספרים נמוכים של תחלואה, חשבנו שנוכל להימנע מסגר נוסףף אבל הנתונים מהשבועות האחרונים מצביעים על כך שהכיוון הוא סגר נוסף", היא מסבירה.
1 צפייה בגלריה
 רומא איטליה
 רומא איטליה
רומא. לקראת סגר נוסף
(צילום: EPA)
על פי דיווחים, השבוע נרשמה באיטליה שנפגעה קשות מהמגפה עם ההתפרצות באירופה בתחילת 2020, עלייה של כעשרה אחוזים בתחלואה. גורמים רשמיים אף הזהירו כי המצב עלול להידרדר אף יותר.
לדברי שר הבריאות האיטלקי, יישום צעדים קפדניים והעלייה המתמדת במספר האנשים המתחסנים, עשויים להביא לכך שהנתונים יילכו וישתפרו במחצית השנייה של האביב.
עד כה, 6.6 מיליון איטלקים קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון, כאשר מעט פחות משני מיליון מהם קיבלו את שני המינונים הנדרשים.
ד"ר גיל-עד, הווריאנט הבריטי הוא זה ששולט בתחלואה אצלכם? "בהחלט. מעל ל-50% מהנדבקים כרגע הם עם הווריאנט הבריטי, ישנו גם וריאנט ברזילאי שהוא בסביבות הארבעה אחוזים. עם זאת, אנחנו רואים בשבוע האחרון התחלה של ירידה בקצב הנדבקים. אנחנו כבר מכירים את זה מההתפרצויות הקודמות שזה השלב הראשון, שכנראה השיא יגיע בשבוע-שבועיים הקרובים. לאחר מכן אנחנו אמורים לראות ירידה במספר הנדבקים החדשים".
האם הפתרון הוא סגירה מלאה או שאפשר לעשות את זה בצורה דיפרנציאלית? "אמנם היו אזורים ששם היו התפרצויות מקומיות, אבל אין ספק שהיום הנגיף מתפרץ בכל איטליה. האינדיקציות היו שם בשלושה שבועות האחרונים וזאת השאלה הגדולה: האם הדרך לטפל בבעיה היא להגיע לסגירה כוללת של המשק, של בתי הספר? כי אז אנחנו שוב נחזור למראות של לפני שנה. לא נראה לי שנשיר מהמרפסות הפעם כי כבר אין את הרצון לשיר, אבל אנחנו מקווים שאחרי החגים, אחרי פסחא, נתחיל לפתוח את המשק ושזו תהיה הפעם האחרונה".
פרופ' אדלר: מה קורה בנושא החיסונים באיטליה? "איטליה התחילה מקרטעת כמו כל אירופה. לאחר החלפת הממשלה פה, ראש הממשלה מריו דראגי היה מאוד חדור לעלות את מספר החיסונים בצורה מאוד דרסטית. הכפלנו בשבועיים האחרונים את מספר המחוסנים ביום, והמטרה היא להגיע בשבוע הבא למספר של חצי מיליון מתחסנים ביום".
את היית בחזית, ראית את הקריסה כמעט בבתי החולים בשנה שעברה, האם עשיתם הכל כדי למנוע את הסגר הזה? "איטליה הצליחה לשמור על מספרים נמוכים החל מאוקטובר-נובמבר. ואם היו חיסונים כמו שנעשו בישראל כנראה לא היינו צריכים להכנס לסגר שלישי. אז כמובן יש איזשהו סוג של אכזבה מניהול המשבר. מצד שני, זאת הדרך היחידה ואני חושבת שעכשיו הממשלה פועלת יותר טוב.
"הצוותים הרפואיים והצוותים בבתי החולים כולם חוסנו כבר, כך שאנחנו הולכים לעבודה הרבה יותר רגועים מאשר קודם. אנחנו לא רוצים יותר לראות את המחלקות שלנו מלאות".