איטליה החליטה אמש (שישי) להטיל סגר חדש על הבירה רומא ועל המרכז הכלכלי שלה מילאנו בשל התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה. הסגר, שיוטל על המחוזות לומברדיה ולאציו שבהן שוכנות שתי הערים וגם על מחוזות נוספים, ייכנס לתוקף ביום שני ויצטרף לסגר שכבר הוטל על שני מחוזות אחרים. המשמעות: רוב אוכלוסיית איטליה חוזרת בשבוע הבא לחיים תחת הגבלות משמעותיות.
5 צפייה בגלריה
מילאן איטליה
מילאן איטליה
חוזרים לסגר. מילאנו
(צילום: EPA)
איטליה הייתה המדינה הראשונה באירופה שבה הקורונה היכתה בצורה קשה. ביום שני, שנה אחרי הסגר המחמיר הראשון, היא רשמה ציון דרך עגום כשהגיעה ליותר מ-100,000 מתים מקורונה. חוץ מאיטליה, רק בעוד שש מדינות בעולם חצו את רף מאה אלף המתים מקורונה: בריטניה, ארה"ב, ברזיל, מקסיקו, הודו ורוסיה, כולן מדינות שמספר תושביהן גבוה בהרבה מזה של איטליה.
לאחרונה נרשם זינוק בתחלואה במדינה בגלל הווריאנט הבריטי, שנחשב למידבק הרבה יותר מהזן המקורי של הנגיף. מניין הנדבקים היומי עמד ביממה האחרונה על 26,824 - לעומת 25,673 ביממה הקודמת. בשבוע שעבר הגיע מספר הנדבקים באיטליה ליותר מ-3 מיליון.
5 צפייה בגלריה
   רומא איטליה
   רומא איטליה
לקראת סגר: רחובות רומא שוממים
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
 רומא איטליה
 רומא איטליה
עם מסכות ברחובות רומא
(צילום: EPA)
אתמול מתו באיטליה 380 חולי קורונה, לעומת 373 מתים שלשום. מניין המתים הכולל הגיע כבר ל-101,564 - הגבוה ביותר באירופה אחרי בריטניה. בשבוע שעבר עלה מספר הנדבקים השבועי באיטליה ב-23%.
מספר המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ עלה ליותר מ-2,900. בעקבות העומס במחלקות והתפשטות הווריאנט הבריטי, החליטה הממשלה על ההגבלות החדשות - למרות שהן יהיו מכה נוספת לכלכלה, שהגיעה אשתקד למיתון היסטורי.
איטליה עדיין מנסה לעצור את התפשטות הקורונה באמצעות מערכת "רמזור", שכוללת ארבע דרגות של הגבלות בהתאם לתחלואה בכל אזור. מחוז קמפניה בדרום איטליה, שבו נמצאת העיר נאפולי, היה הראשון בתחילת השבוע להפוך לאזור "אדום" ונכנס לסגר בעקבות עלייה בתחלואה. אליו, כאמור, הצטרפו כעת מחוזות נוספים.
5 צפייה בגלריה
   מילאנו איטליה
   מילאנו איטליה
שוטרים במילאנו
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
טורינו איטליה
טורינו איטליה
טורינו
(צילום: EPA)
"כשהמגפה התחילה, לא יכולנו לדמיין שאחרי שנה המספר הרשמי של המתים יעמוד על הסף הנורא של 100,000", אמר השבוע ראש הממשלה החדש מריו דראגי. בנאום מוקלט, שהיה ההצהרה הפומבית הראשונה שלו מאז שנכנס לתפקיד, אמר דראגי לאיטלקים: "עדיין לא ניצחנו את המגפה, אבל עם האצת מבצע החיסונים אנחנו יכולים לראות את היציאה".
כמו מדינות רבות אחרות באיחוד האירופי, גם באיטליה מבצע החיסונים לקורונה החל בצורה מקרטעת למדי. איטליה, שבה חיים יותר מ-60 מיליון תושבים, רוצה ש-50 מיליון אזרחים יהיו מחוסנים עד סוף יולי. היא תצטרך להשקיע מאמצים גדולים כדי לעמוד ביעד: כרגע מספר האיטלקים שקיבלו את שתי מנות החיסון עומד על כ-1.65 מיליון בלבד.

האיחוד האירופי: "למנוע אפליה נגד מי שלא התחסן"

גם בצרפת מורגשת עלייה בתחלואה, והשבוע הגיע מספר חולי הקורונה במחלקות לטיפול נמרץ לשיא של חמישה חודשים. צרפת, שהטילה סגר לילי באמצע ינואר, מדווחת מסוף ינואר על יותר מ-20,000 נדבקים ביום.
בתוך כך, במסמך שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס מדגיש האיחוד האירופי כי אסור ש"הדרכונים הירוקים" שיינתנו למחוסנים יגרמו לאפליה נגד אלו שלא התחסנו נגד קורונה, מכל סיבה שהיא. מטרת המסמך, שיפורסם במלואו בשבוע הבא, היא לנסח את התקנות שיסדירו את הנפקת תעודות המתחסן לתושבי מדינות האיחוד.
עם זאת, המסמך משאיר ל-27 מדינות האיחוד את הזכות להחליט אם לפטור מהגבלות תנועה רק את מי שקיבל חיסון שאושר על ידי הסוכנות האירופית לתרופות (EMA), כמו חיסוני פייזר ומודרנה, או גם את מי שקיבל חיסונים אחרים - כמו חיסון "ספוטניק" הרוסי. מדינות כמו הונגריה וסלובקיה כבר רכשו מנות חיסון מרוסיה, למרות שהוא לא אושר על ידי ה-EMA, והונגריה מחסנת גם בחיסון של "סינופארם" הסינית.
באיחוד האירופי סיכמו להנפיק את הדרכונים הירוקים עד הקיץ – בעקבות לחץ של מדינות בדרום אירופה שתלויות בענף התיירות. יוון, שלתיירות חלק מרכזי בכלכלתה, הודיעה השבוע שתיירים שקיבלו חיסון, פיתחו נוגדנים או נבדקו ונמצאו שליליים לנגיף - יוכלו לבקר בה בקיץ.
שר התיירות היווני, הארי תאוחאריס, מצפה שעונת התיירות בארצו תיפתח עד אמצע חודש מאי. "יוון מוכנה עם פרוטוקול מלא לקיץ 2021", הכריז שר התיירות היווני. "תיירים יתקבלו בברכה, אם לפני הנסיעה הם יתחסנו, יפתחו נוגדנים או יעברו בדיקה ויימצאו שליליים לנגיף. כל התיירים יהיו נתונים לבדיקות אקראיות", הוסיף השר.
פורסם לראשונה: 22:51, 12.03.21