בתי החולים הדסה עין כרם בירושלים ובילינסון בפתח תקווה הם בתי החולים המזוהמים ביותר בישראל: כך עולה מדו"ח של משרד הבריאות שהגיע לידי ynet. עוד עולה מהדו"ח כי שיעור ההימצאות של אחד מתוך שלושת סוגי החיידקים שנבדקו בבתי החולים (CPE) הוא הגבוה ביותר מאז שנת 2012. בשנת 2017 העריך שר הבריאות לשעבר כי בישראל מתים מדי שנה כ-5,000 בני אדם כתוצאה מזיהומים בבתי החולים. הדו"ח מחלק את בתי החולים לשלוש קבוצות עיקריות בהתאם לגודלם: גדולים, בינוניים וקטנים. הדו"ח, שמבוסס על מחקר שעורך משרד הבריאות מדי שנה, מתמקד בשלושה סוגים של חיידקים נפוצים בבתי החולים: CPE, VRE וחיידקי אצינטוקבקטר באומני.
בהסבר של משרד הבריאות בדבר הדו"ח נכתב: "חיידקי ההתראה הינם קבוצת חיידקים עמידים לתרופות אנטיביוטיות רבות, ואשר ידוע כי מקום רכישתם לעיתים קרובות הוא בבתי החולים. על כן, ניטור היארעות חיידקים אלו, ורכישתם בבית החולים מהווה סמן להיארעות גבוהה של זיהומים נרכשים בבית החולים ומאפשר לכוון התערבויות ודרכי מניעה. מאידך, חיידקי ההתראה אינם סמן מושלם, חלק מהזיהומים הנרכשים בבתי חולים נגרמים על ידי מזהמים אחרים, בחלק גדול מהזיהומים אין כלל תרבית חיובית, וחלק מהזיהומים ע"י חיידקי ההתראה יובא לבית החולים עם חולים שרכשו אותם באשפוזים קודמים או מחוץ למערכת האשפוז".

הדסה עין כרם: הגבוה ביותר בחיידקי CPE

קבוצת החיידקים CPE, הנמצאת באופן כמעט בלעדי בבתי חולים, גורמת לתמותה גבוהה ועמידה למרבית התרופות היעילות. מבדיקת חיידקי ה-CPE עולה כי בבית החולים הדסה עין כרם בבירה נמצא השיעור הגבוה ביותר שלהם: 76 מקרים נרכשים למאה אלף ימי אשפוז. זוהי עלייה משמעותית לעומת נתוני 2018 בבית החולים, שכן אז עמד המספר על 52. בית חולים נוסף בירושלים, שערי צדק, רשם אף הוא שיעור גבוה ביותר של הימצאות חיידקים מסוג זה – 51, עלייה משמעותית גם כן לעומת 2018, אז נמצאו בו 37 מקרים נרכשים.
אחרי הדסה עין כרם, בדירוג הימצאות חיידקי ה-CPE בבתי החולים הגדולים, נמצא המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אחריו נמצאים איכילוב, רמב"ם אסף הרופא, בילינסון ולבסוף סורוקה. בבתי החולים הבינוניים בית החולים בני ציון בחיפה הוא בית החולים בו נמצא השיעור הגבוה ביותר של החיידק מסוג CPE, ולאחר מכן, בפער ניכר, בית חולים הכרמל שנמצא באותה עיר, המרכז הרפואי לגליל בנהריה והמרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. בית חולים העמק נמצא במקום החמישי בקטגוריה זו, אך רשם ירידה לעומת שנת 2018. לאחר מכן: הלל יפה, קפלן, וולפסון ולבסוף בית החולים ברזילי באשקלון.
3 צפייה בגלריה
בית חולים השרון
בית חולים השרון
אחרי הדסה עין כרם: בית חולים בילינסון המזוהם ביותר
(צילום: דוברות בילינסון)

המדד המשולב: הדסה עין כרם, בילינסון ואסף הרופא בראש

גם בראש המדד הבוחן את המצאותם של שלושת סוגי החיידקים CPE, VRE וחיידקי אצינטוקבקטר באומני, נמצא בית החולים הדסה עין כרם. אחריו ברשימת בתי החולים הגדולים נמצאים בילינסון, אסף הרופא, שערי צדק, איכילוב, רמב"ם, שיבא, ולבסוף סורוקה. בבתי החולים הבינוניים מוביל וולפסון עם השיעור הגבוה ביותר של שלושת סוגי החיידקים ומיד אחריו בני ציון בחיפה. אחריהם ברשימת בתי החולים הבינוניים נמצאים בית החולים כרמל בחיפה, ברזילי באשקלון, הלל יפה בחדרה, קפלן, העמק, המרכז הרפואי לגליל בנהריה ומאיר בכפר סבא.
בקבוצת בתי החולים הקטנים עם השיעור הגבוה ביותר של חיידקים שנמצאו בבדיקת משרד הבריאות, נמצא בית חולים השרון בפתח תקווה ומיד אחריו לניאדו בנתניה. בית החולים עם השיעור הנמוך ביותר של שלושת סוגי החיידקים הוא זיו בצפת.
3 צפייה בגלריה
בית החולים סורוקה בבאר שבע
בית החולים סורוקה בבאר שבע
בית החולים עם הכי פחות זיהומים בארץ: סורוקה
(צילום: shutterstock)
"בתי חולים מסוימים אנדמיים לסוגים מסוימים של חיידקים ואחרים לסוגים אחרים", אומרת ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים בקופת החולים כללית מחוז צפון, ובבית חולים העמק, שרשם בשנה האחרונה ירידה משמעותית בשיעור הימצאות החיידקים בו. "זה מאוד תלוי האם מדובר על בית חולים שעושה השתלות, למשל, או איזה בתי אבות יש מסביב. כל בית חולים צריך לדעת מהי האפידמיולוגיה שלו ועם מה להתמודד. לנו מבחינה היסטורית יש עבודה מאוד יסודית בכל מה שקשור למניעת זיהומים, היגיינת ידיים, הקפדה על בידוד של חולים עם חיידקים עמידים. בשביל זה עלינו לדעת מיהן קבוצות הסיכון להיות עם חיידקים עמידים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ביביאנה חזן
ד"ר ביביאנה חזן
ד"ר ביביאנה חזן
(המרכז הרפואי העמק)
"אי-הקפדה על היגיינת ידיים וניקיון עלול להעלות את שיעור החיידקים בבית חולים מסוים. אנחנו זה שנתיים עושים סימון של חדרים לפני הניקיון ויש לנו מפה של כל חדר. אנחנו מסמנים 59 מקומות בכל חדר לפני שמנקים. למחרת אנחנו באים עם פנס פלורוסנטי. אם חדר מסוים הוא לא מספיק נקי אנחנו מזמינים ניקיון שוב לאותו חדר. ניקיון של הסביבה הוא קריטי כדי למנוע הימצאות חיידקים. משרד הבריאות בחר להתמקד באותם חיידקים משום שהם עמידים וקשים יותר לטיפול. לכן גם התמותה מהם גבוהה יותר".