בשיתוף אסטרהזניקה

"אי ספיקת לב זה מצב קליני בו הלב לא מצליח להזרים את הדם בצורה מספקת לכל האזורים בגוף. התסמונת הזו יכולה להיגרם מהרבה מאוד סיבות", מסבירה ד"ר מיכל לאופר-פרל מנהלת מרפאות הלב בבית החולים איכילוב. "הסיבה השכיחה ביותר לאי ספיקת לב היא התקף לב, וכתוצאה מכך לפגיעה בשריר הלב. ישנן כמובן גם סיבות נוספות. אי ספיקת לב נגרמת לעיתים כשהלב לא מצליח להתכווץ ולהזרים הדם לכל הגוף, ולעיתים למרות שההתכווצות תקינה, התסמונת נגרמת בגלל בעיה בהרפיה ובהזרמה של דם מהגוף ללב", מוסיפה ד"ר לאופר-פרל.
"אחת הבעיות עם אי ספיקת לב היא שאין מודעות מספיק גבוהה לסימפטומים שיכולים פעמים רבות לאפיין מגוון מחלות", אומרת ד"ר לאופר-פרל. "הסימפטומים השכיחים ביותר הם קוצר נשימה בזמן מאמץ, קוצר נשימה במהלך הלילה ולעיתים נלווה לקושי זה גם כאבים בחזה ובצקות ברגלים. בגלל המודעות הנמוכה לתסמינים, החולים מגיעים לאבחון בשלב מאוחר יחסית על אף שיכולנו להתחיל לטפל בהם קודם לו אובחנו בשלב מוקדם יותר", מוסיפה ד"ר לאופר-פרל.
חולי סוכרת נמצאים בסיכון פי 2-4 יחסית לסבול מאי ספיקת לב בהשוואה לאנשים שאינם סוכרתיים בני אותו גיל ומין ועם אותם גורמי סיכון. "חולים סוכרתיים סובלים למעשה מרמות גבוהות יותר של סוכר ומתנגודת לאינסולין וזה עלול לגרום לפגיעה בכלי דם" אומרת ד"ר איריס יעיש, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה מבית החולים איכילוב. "בנוסף, אנחנו יודעים שלסוכרת נלוות מחלות נוספות כמו יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, השמנה וכדומה. כל הגורמים האלה, ביחד ובנפרד, מהווים גורמי סיכון לתחלואה קרדיו-וסקולרית, לתחלואה לבבית ומוחית".

הטיפולים היעילים

הטיפולים הקיימים לאי ספיקת לב הם בעיקר טיפולים תרופתיים. "בשנים האחרונות הייתה מהפכה של ממש בתחום הטיפולים התרופתיים ויצאו המון תרופות חדשות לשוק, גם לחולי אי ספיקת לב בלבד אבל גם לחולי אי ספיקת לב עם סוכרת", אומרת ד"ר לאופר-פרל. "למעשה, תרופות שפותחו בכלל לטיפול בסוכרת הראו שהן מפחיתות באופן מובהק אירועים קרדיו-וסקולריים, מפחיתות אשפוזים, מפחיתות התפתחות של אי ספיקת לב ואפילו תמותה מהמחלה", מוסיפה ד"ר לאופר-פרל.
"כיום יש קבוצות חדשות של טיפולים תרופתיים שלא רק מפחיתות ברמות של הסוכר ובהמוגלובין המסוכרר), שהוא מדד לאיזון המחלה, אלא יש להן גם את הערך של מניעה והפחתה בתחלואה הלבבית ובהפחתה באשפוזים ובתמותה מאי ספיקת לב לחולים שסובלים מהתסמונת הזו", מסבירה ד"ר יעיש. "בנוסף, יש כמה קבוצות של תרופות שמפחיתות בצורה מאוד משמעותית את המשקל של המטופלים ואנחנו יודעים שסוכרת והשמנה הולכות בד בבד ולכן יש להם ערך חשוב".
"יש בעיה של תת אבחון של אי ספיקת לב. זו מחלה שלא הייתה הרבה מאוד זמן באור הזרקורים. הרבה פעמים חולים מגיעים לאשפוז בבית החולים ורק אז מגלים שהם סובלים מהתסמונת הזו", אומרת ד"ר יעיש. "בשנים האחרונות אנחנו יודעים שיש אחוז לא קטן של חולי סוכרת שסובלים גם מאי ספיקת לב אפילו אם אין להם היסטוריה של מחלות קרדיו-וסקולרית. לכן, ההתייחסות לנושא צריכה לבוא משני הכיוונים – גם של המטופל עצמו וגם של רופא המשפחה", מסכמת ד"ר יעיש.
בשיתוף אסטרהזניקה