הזנים החדשים אינם עמידים לחיסונים: חברת מודרנה הודיעה היום כי ממחקר שערכה עולה שחיסון ה-mRNA שלה יעיל גם נגד הזנים הבריטי והדרום אפריקני.
החיסון יצר נוגדנים נגד כל הזנים שנבדקו, ובהם אלה שזוהו לראשונה בבריטניה ובדרום אפריקה. המחקר בוצע בשיתוף פעולה של המכון האמריקני לבריאות והמכון למחלות זיהומיות.
מהמחקר נראה כי לא הייתה השפעה משמעותית של הזנים החדשים על יצירת הנוגדנים. במודרנה ציינו כי נצפתה ירידה של פי 6 ברמות הנוגדנים המנטרלים נגד הזן הדרום אפריקני B.1.351 בהשוואה לנוגדנים שנוצרו נגד זנים אחרים. אולם למרות הירידה הזו רמת הנוגדנים המנטרלים הכוללת נותרה מעל הרמה הדרושה להגנה.
על אף התוצאות המעודדות, מודרנה ממשיכה לעקוב אחר התפתחות זנים חדשים והודיעה כי היא בודקת מינון נוסף של חיסון הקורונה שלה, במטרה להעלות אפילו יותר את רמות הנוגדנים המנטרלים גם נגד זנים חדשים שעשויים להתפתח.
1 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
(צילום: רויטרס)
"אנחנו מעודדים מהנתונים החדשים שמחזקים את האמונה שלנו שהחיסון מגן גם בפני הזנים הבריטי והדרום אפריקני", אמר סטפן באנסל, מנכ"ל מודרנה, "עם זאת אנחנו נוקטים במשנה זהירים, ומקדמים מחקר על מינון נוסף של החיסון, כדי לבדוק אם הוא יעיל יותר נגד הזנים החדשים ונגד וריאנטים נוספים שעלולים לצוץ בעתיד".
הזן הבריטי B1.1.7 הוא בעל 17 מוטציות מתוכנן שמונה מוטציות בחלבון המעטפת S. הזן הדרום אפריקני B1.351 הוא בעל עשר מוטציות הממוקמות כולן במעטפת S של הנגיף. שני הזנים התפשטו במהירות, ועל פי ההערכות גרמו להדבקה מהירה יותר.
לפני כחודש הודיעה חברת הטעכנולוגיה BioNtech וחברת פייזר, כי מהבדיקות שנערכו עד כה, החיסון מתוצרתן יעיל גם נגד הזן הבריטי והדרום אפריקני. עם זאת, טרם פורסמו ממצאי המחקר בנושא.
עוד קודם לכן העריכו מומחים ברחבי העולם כי החיסונים יהיו יעילים נגד הזנים החדשים והם אינם צפויים להפריע לנוגדנים המנטרלים הרבים שנוצרים בגוף המתחסן להכיר את מעטפת הקורונה של הווירוס ולנטרל אותה.
על פי ההערכות, עשוי נגיף הקורונה לייצר זנים מוטנטים נוספים. אולם במודרנה ופייזר הרגיעו כי גם במקרה כזה, ניתן להתאים את חיסוני ה-mRNA בתוך 6 שבועות לכל זן חדש שיתגלה.