משלוח מודרנה ראשון כבר כאן – והחברה מספקת אותות הרגעה: מנכ"ל החברה שפיתחה את החיסון הראשון לקורונה מעריך כי החיסון עשוי להיות יעיל נגד הנגיף למשך שנתיים, גם נגד מוטציות. בחברה אמרו גם שניתן יהיה להתאים את החיסון לכל מוטציה בתוך שבועות ספורים.
חברת הביוטכנולוגיה האמריקנית שהפתיעה את העולם בשנה שעברה כשהצליחה לפתח חיסון תוך מספר שבועות, החלה לספק את החיסונים הראשונים לעולם, ומשלוח ראשון מתוך שישה מיליון תרכיבים כבר נחת היום, ובו כ-120 אלף מנות שישמו לקשישים חוסים ומרותקי בית.
1 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של מודרנה
חיסון לקורונה של מודרנה
חיסון לקורונה של מודרנה
(צילום: AFP)
בראיון לרשת פיננסית אמר אתמול מנכ"ל מודרנה סטפן באנסל: "תרחיש הסיוט שתואר בתקשורת באביב, לפיו החיסון עובד רק חודש-חודשיים, הוא מחוץ לתחום. הנוגדנים שנוצרים בגוף לאחר החיסון יורדים בצורה מאוד איטית, ולכן אנו מאמינים שהחיסון יעניק הגנה פוטנציאלית למשך כמה שנים".
באנסל הוסיף כי חברתו עומדת לפרסם נתונים לפיהם החיסון יהיה יעיל גם כנגד זני הקורונה החדשים שנמצאו בבריטניה ובדרום אפריקה ומתפשטים בעולם. גם בארגון הבריאות העולמי, וה-CDC האמריקני העריכו שהחיסון יהיה יעיל נגד הזנים החדשים.
קראו עוד:
החיסון של מודרנה אושר לפני מספר ימים בישראל, לאחר שאושר לשימוש גם על ידי ה-FDA האמריקני, בריטניה ורשות התרופות האירופית. החיסון נמצא יעיל בשיעור של 94.1% שבוע לאחר הזריקה השניה, בדומה לחיסון של פייזר. איש מעשרות אלפי המחוסנים לא פיתח מחלה קשה.
החיסון של מודרנה ניתן בשתי מנות, בהפרש של 28 יום זו מזו (בניגוד לחיסון של פייזר שדורש מרווח של שלושה שבועות בין מנה למנה). החיסון של מודרנה דורש אף הוא טמפרטורת קירור נמוכה של מינוס 15 מעלות, אך לא כמו זו של פייזר הדורשת מינוס 70 מעלות. החיסון ניתן לאחסון גם במקררי חיסונים רגילים הפועלים בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות, למשך 30 יום (בניגוד ל-5 ימים בחיסון של פייזר).
החיסונים של מודרנה ופייזר נחשבים לפורצי דרך, והם מהראשונים שמשתמשים במולקולה גנטית בשם mRNA. בניגוד לחיסונים המסורתיים שמבוססים על מערכות ביולוגיות, כמו חיסונים שדורשים גידול על ביצים או על חיידקים, החיסונים של פייזר ומודרנה מיוצרים כולם באופן סינתטי, מה שמוביל לייצור מהיר ביותר שלהם שמאפשר לנפק מאות מיליוני חיסונים תוך זמן קצר, ללא תלות במערכות ביולוגיות שעלולות לקרוס במהלך הייצור.
ובתוך כך, ביום ראשון יתחילו לקבל בישראל את המנה השניה של החיסון של פייזר, הראשונים בהם יהיו צוותי הבריאות שהחלו להתחסן לפני כשלושה שבועות.