בעת התפרצות מחולל מחלה שלא היה ידוע קודם, קיימת חשיבות רבה לבירור האופן בו המחלה מידבקת מאדם לאדם. הדבקה בדרכי הנשימה עשויה להתרחש במקרה הטוב מטיפות הנפלטות בעת שיעול או עיטוש, השוקעות לקרקע בגלל כובדן, ובמקרה הגרוע יותר מאוירוסול - חלקיק העלול להישאר באוויר זמן רב, להינשא עם הרוח ולהדביק למרחקים. במקרה הראשון, בו ההדבקה היא טיפתית, מספיק לרוב מיגון פשוט יחסית, בשעה שנגד הדבקה האוירוסלית נדרשת רמת מיגון גבוהה יותר.
כשמדובר במגפה, בשונה מטיפול שגרתי בחולים, נמצא הצוות הרפואי בסכנת הדבקה יותר מתמיד - ולה עשויות להיות השלכות הרות גורל. כלל בסיסי בניהול אירוע של התפרצות מגפתית הוא שראשית לכל ננקטת החמרה ברמת מיגון הצוות, עד אשר תתברר לאשורה דרך ההדבקה וניתן להקל בהנחיות המיגון. בנוסף, חשובה ההבנה שבאירוע ביולוגי חריג בטיחות הצוות הרפואי מקבלת קדימות אף על פני הטיפול הרפואי בחולים.
2 צפייה בגלריה
בדיקות לצוות משען
בדיקות לצוות משען
מיגון הצוות הרפואי: בבחינת נשק בידי חיילים בקרב
הדבקה של צוות רפואי בעת מגפה עשויה להשבית צוות יקר מפז ועלות בחיי אדם. במצב שכזה קיים סיכוי להדבקה משנית בקרב המטופלים החולים ומדוכאי החיסון של הרופאים, והוא עשוי להשפיע על נכונות העובדים להתייצב לעבודה - שהיא במהותה מסכנת את חייהם. כך באיטליה, למשל, הדבקה של צוותים רפואיים הייתה אחד מגורמי ההתפשטות של התחלואה.
בניגוד לכלל הבסיסי של החמרה תחילה בניהול משבר ביולוגי, בישראל נהגו עד כה הפוך. ההנחיות הקלו ראש בצורך להתמגן, ומעת לעת הן מוחמרות בהדרגה ובהססנות שהדעת אינה סובלת. עם פרוץ משבר הקורונה, הזדרז משרד הבריאות להכריז שלצורך טיפול בחולי קורונה די שהמטפלים יתמגנו במסכות מנתחים פשוטות. עם זאת, ידוע שמסכות המנתחים אינן משמשות למיגון החובש אותן, אלא מונעות הדבקה של הסביבה מהחושב אותן, העלול להיות חולה מדביק בעצמו. כך, כושר המיגון של מסכות מנתחים על החובש אותן הוא 50-75% בלבד. לעומתן, נשמיות בתקן N95 הן מסכות המיועדות לסנן את האוויר הננשם ברמה של 95% והן המספקות הגנה אמיתית על החובש אותן.
משרד הבריאות נתלה בהמלצות ארגון הבריאות העולמי, אשר מאפשר היום שימוש במסכות מנתחים למיגון מקורונה, בעיקר מאחר שקיים מחסור בנשמיות תקניות. לעומת ארגון הבריאות העולמי, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), והניסיון הסיני והאיטלקי במגיפה, קוראים כולם לשימוש בנשמיות N95 תקניות בכל מצב של טיפול בחולי קורונה, ולא רק במגפות הנגרמות כתוצאה מאוירוסול.
ֿמעניין שמשרד הבריאות בחר לאמץ את הנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא המיגון, אך לא את ההנחיות של הארגון המגדירות חולה חשוד לקורונה ככזה שלא בהכרח סובל מחום גוף של למעלה מ-38 מעלות. אם היה מאמץ את ההנחיה האחרונה, הרי שמשרד הבריאות היה נאלץ לבצע הרבה יותר בדיקות מעבדה מלכתחילה.
בישראל קיימת גם שונות בהנחיות המיגון בין הארגונים השונים. מד"א נהנה מציוד מיגון המיטבי, אחריו בתי החולים ובסוף נשרכות קופות החולים, שלהן מעט ציוד ברמה הנמוכה יותר. ארגוני הביטחון החזקים מספקים לעובדיהם מסכות N95 לרוב, בעוד שעובדי מערכת הבריאות המוחלשת, שהם-הם אשר נדרשים לבדוק חולים מדבקים, נאלצים להסתפק במסכות הפשוטות, ואף הן בכמות קטנה המצריכה שימוש חוזר במסכות, בניגוד להוראות היצרנים.
למניעת הדבקה של צוות רפואי לא די בציוד מיגון מתאים: צריך לקיים תהליך סדור של הלבשה והפשטה מבגד המגן ודרושים תשומת לב וריכוז מירביים בזמן המגע עם המטופל בכדי למנוע טעויות שיגרמו לחשיפה לנגיף. כל אלה מצריכים זמן ומרחב, החסרים גם בשגרה במחלקות הצפופות הסובלות מתת תקינה של רופאים ואחיות, ואשר יצטרכו לתפקד בעוד זמן לא רב בתנאים של פיגוע המוני. דרושה גם מיומנות באופן העבודה בתנאים המיוחדים הנקנית בהכשרה שהיא חלק מהמוכנות לאירוע ביולוגי חריג שהוזנחה על ידי משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בבני ברק
מתחם היבדק וסע בבני ברק
שונות בהנחיות המיגון - מד"א בראש, בתי החולים וקופות החולים בתחתית
(צילום: AP)
מדינה אשר החזיקה מערך ענק של מסיכות אב"כ יקרות לכלל האוכלוסיה במשך 20 שנה כנגד האיום הכימי ותקצבה את רענונו השוטף, לא דאגה למיגון בסיסי וזול לעובדי מערכת הבריאות כנגד התפרצות שנחזתה מראש של פנדמיה מדבקת. הצוותים הרפואים הם החיילים למערכת המלחמה בקורונה, והם יוצאים היום לקרב בלא מיגון ראוי.
בניהול משבר מגפתי חובה להיות תמיד צעד אחד קדימה ולתכנן שניים קדימה. כשם שהכתובת הייתה על הקיר לפני שבועיים באשר לתחלואה הרבה באוכלוסיה החרדית, כך הכתובת על הקיר עכשיו היא של תחלואה ואף תמותה בקרב צוותים רפואיים העלולה להתרחש בקרוב אם לא ימצאו להם מסכות תקניות. האם צריך שרופא או אחות ימותו כדי שתתקבל ההחלטה הנכונה להשתמש במסכות תקניות למיגון? המשימה החשובה והדחופה ביותר של ממשלת ישראל בניהול המשבר היום היא לדאוג למיגון ראוי של עובדי מערכת הבריאות. זו גם חובתה המוסרית לחיילים שהיא מטילה למערכה המסוכנת בנגיף הקורונה.
הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, ושימש רופא מחוזי, מנהל מחוז ומנהל אגף בקופות חולים. מרצה בתוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת ת"א, וממקימי צוות הטיפול במגפות