המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
לא לנשים בלבד. ישנן לא מעט סיבות בגינן אנשים נוטים לחשוב כי מחלת האוסטאופורוזיס היא מחלה נשית. המחלה אכן שכיחה יותר בקרב נשים ופוגעת בכל אישה שלישית מעל גיל 50, אך כל גבר חמישי מעל גיל 60 חולה באוסטאופורוזיס.
תפיסה שגויה זו מביאה לכך שגברים רבים לא מאובחנים ולא מקבלים טיפול גם לאחר הופעת שברים אוסטיאופורוטיים אופייניים.
עוד במדור 60 פלוס:
1 צפייה בגלריה
מאובחנים ומטופלים מאוחר - גברים ואוסטאופורוזיס
מאובחנים ומטופלים מאוחר - גברים ואוסטאופורוזיס
מאובחנים ומטופלים מאוחר - גברים ואוסטאופורוזיס
(צילום: shutterstock)

ההבדלים בין נשים לגברים

מחלת האוסטיאופורוזיס היא מחלת נטולת תסמינים בשלביה הראשונים. רוב החולים ממשיכים בשגרת חייהם בעוד איכות העצם שלהם נפגעת וגדל הסיכון לשברים.
הביטוי הקליני הראשון למחלה הוא שבר במיקום אופייני כגון חוליות עמוד השדרה, צוואר הירך, שורש כף היד או הכתף. שברים אלו מתרחשים בעקבות חבלה מינימלית כגון נפילה מגובה עמידה או ללא חבלה כלל.
כאמור, מדובר במחלה שהיא מנת חלקם של שני המינים. עם זאת, ההתייחסות הראשונה למחלה הייתה לנשים והמחקרים הקליניים במהלך פיתוח התרופות נעשו בקרב נשים בלבד.
אחת הסיבות לכך היא שבנשים חל איבוד עצם מהיר לאחר הפסקת המחזור החודשי בקצב של 2%-5% בשנה, בשנים הראשונות לאחר המנופאוזה. שעלול להגיע לאובדן של 30% ממסת העצם המרבית שהייתה להן בתום הגדילה וההתבגרות. בגברים התהליך איטי יותר. לגברים ישנן סיבות נוספות בשכיחות גבוהה מנשים כגון עישון, שתיית אלכוהול ומחלות רקע, שימוש בתרופות שפוגעות באיכות העצם.

אצל גברים - הפגיעה חמורה יותר

שברים אוסטיאופורוטים אמנם מופיעים בגילאים מאוחרים יותר בקרב גברים אבל הפגיעה הרבה יותר חמורה. כך למשל ידוע שתהליך ההחלמה משבר בצוואר הירך ארוך יותר בקרב גברים והם סובלים משיעורי תמותה גבוהים יותר בעקבות השבר.
יצוין כי גברים שעברו אירוע מוחי נמצאים בסיכון גבוה של 2.5 לחוות שבר לעומת מי שלא חווה אירוע מסוג זה.
לעיתים קרובות נשים הן אלו שסובלות מהפלייה בכל הקשור לאבחון וטיפול במחלות אך במקרה זה דווקא הגברים נפגעים מחוסר מודעות ותת אבחון.
במחקר שנעשה במרכז רפואי רמב"ם מצאנו שבקרב חולים שהגיעו עם שבר צוואר הירך למחלקות האורטופדיות, 20% מהנשים נטלו טיפול כלשהוא באוסטיאופורוזיס לפני אירוע השבר , אך רק 1% מהגברים נטלו טיפול.
לאחר השבר 47% מהנשים קבלו טיפול למניעת שברים ורק 7% מהגברים.

מודעות נמוכה גם בקרב הרופאים

למרכיב הסוציולוגי יש השפעה רבה על המודעות וההיענות של גברים חולים לטיפול. לגבר לא נוח להתעסק במחלה שמוגדרת כנשית. זאת למרות שברמה הממסדית ישראל היא המדינה שקיים בה השוויון הגדול ביותר מבחינה רפואית.
כך למשל ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמנגישה לגברים בדיקת צפיפות עצם המסייעת באבחון מוקדם של אוסטאופורוזיס באמצעות סל הבריאות כבר מגיל 60.
הנתונים המדאיגים מצביעים על כך כי גם בקרב הקהילה הרפואית קיימת מודעות נמוכה למחלה בכלל ולעובדה שגם גברים יכולים לסבול ממנה.
גם כאשר ישנם כלים זמינים לאבחון המחלה, לא נעשה בהם שימוש. ארגון הבריאות העולמי פיתח כלי ממוחשב להערכת סיכון להופעת שברים בשם "FRAX" שיכול לסייע לרופאים להעריך סיכון שברים לפי נתונים קליניים.
כל רופא יכול להיכנס לתוכנה ולקבל ב־3 דקות את הסיכון של החולה לסבול משברים אך למרבה הצער מרבית הרופאים עדיין לא עושים שימוש במערכת זו.

כל שבר מעלה את הסיכון לשבר נוסף מסכן חיים

גבר שחווה שבר אוסטיאופורוטי נמצא בסיכון גבוה לחוות שבר נוסף בחמשת השנים הסמוכות לאירוע השבר. כל שבר מעלה את הסיכון לשבר נוסף ומקשה על היכולת לחזור לתפקוד מלא.
השבר החמור ביותר במחלת האוסטיאופורוזיס שכרוך בסיבוכים ועליה בתמותה הוא שבר בצוואר הירך.
לפי תצפיות אפידמיולוגיות סיכון הסיבוכים והתמותה לאחר שבר צוואר הירך גבוה משמעותית בגברים. שבר בצוואר הירך מחייב ניתוח ותהליך שיקום ארוך. נראה שרק כ 50% מהמטופלים מצליחים להשתקם באופן מלא לאחר אירוע השבר.
לצערנו כ-25% מהמטופלים חווים ירידה משמעותית בתפקוד ואף מעבר למצב סיעודי וכ־20% נפטרים בשנה הראשונה אחרי השבר.

טיפולים להפחתת הסיכון לשבר

אוסטאופורוזיס היא מחלה קשה שגורמת לסבל, נכות, לאובדן עצמאות ולתמותה. עם זאת העלאת המודעות למחלה ולאפשרויות הטיפול בה יכולה להציל חיים.
קיימים מגוון טיפולים שיכולים להפחית ב- 50% את סיכון השברים. מומלץ להקפיד על כמות מספקת של סידן, עדיף מתזונה ולהימנע מחסר ויטמין D, על ידי נטילת תוסף בכמות מומלצת.
בנוסף מומלץ להקפיד על פעילות גופנית כולל תרגול למניעת נפילות ולשיפור יציבות ושיווי משקל.
מעבר לכך, קיים מגוון של טיפולים תרופתיים שניתן להתאים לפי חומרת המחלה, הסיכון לשברים ומצבו האישי של המטופל, שעשויים להפחית סיכון שברים אוסטיאופורוטיים במידה ניכרת בגברים ונשים כאחת.

הכותבת הינה רופאה מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת. סגנית יו"ר העמותה הישראלית לאוסטאופורוזיס ומחלות עצם

צפו בד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית בגיל מבוגר במכללה האקדמית וינגייט מדגימה תרגילים פשוטים לשמירה על שיווי משקל ומניעת נפילות


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"