מהקרבות באוקראינה לקרב על חייה: במרכז הרפואי שניידר בפתח תקווה נערכה השבוע השתלת כבד בילדה אוקראינית בת 13, אילונה שמה, שהגיעה לארץ עם הוריה בהטסה רפואית מיוחדת שארגנה ממשלת פולין בשיתוף בית החולים.
קראו עוד:
הילדה אובחנה לאחרונה כחולה בווילסון ונזקקה להשתלת כבד דחופה. הנהלת שניידר, המרכז הרפואי היחידי בישראל המבצע השתלות כבד בילדים, קיבלה את פניה של המשפחה ונרתמה להכנות להשתלה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל גורביץ' שניידר
ד"ר מיכאל גורביץ' שניידר
אילונה (משמאל), הוריה וד"ר מיכאל גורביץ. "הרגשנו הכי קרוב לבית שאפשר"
וילסון היא מחלה תורשתית שמאופיינת בהצטברות של נחושת בתאים שברקמות בגוף - בעיקר בכבד, במוח ובכליות. הצטברות זו עלולה לגרום לשחמת הכבד, מחלה שבמהלכה הרקמות של הכבד נהרסות ומוחלפות ברקמה צלקתית, דבר הגורם להפרעה בזרימת הדם לתאי הכבד ולשיבוש הפעילות. הנזק הוא בלתי הפיך, וההחלמה המוחלטת היחידה למחלה כרוכה בהשתלה.
את אונת הכבד קיבלה אילונה מאביה, שנמצא מתאים לתרום לה. ההשתלה ארכה מספר שעות ובוצעה בהובלת ד"ר מיכאל גורביץ, מנהל יחידת השתלות כבד בשניידר, בשיתוף ד"ר סיגל אייזנר, מנהלת שירות השתלות כליה וצוות מערך חדרי ניתוח ומחלקת ההרדמה בניהולה של ד"ר ילנה צייטלין. לאחר הניתוח הועברה הילדה ליחידה לטיפול נמרץ בשניידר ומשם לאשפוז במחלקה.
"הבשורה על מצבה המורכב של בתנו תפסה אותנו בסיטואציה קשה גם כך של לחימה במולדת שלנו ואי-ודאות לגבי המחר", אמרו הוריה של אילונה." הודות לממשלת פולין, שנרתמה לעזור, ולאנשים טובים אחרים, זכינו להגיע לישראל ולבית חולים שניידר שביצע את הניתוח המורכב ומלווה אותנו גם בהליך ההתאוששות. אין מספיק מילים בפינו כדי להודות לצוותים הנדירים על הטיפול המסור שהעניקו לנו ועל שגרמו לנו לחוש הכי קרוב לבית שאפשר".
הוריה של אילונה מסרו: "הבשורה על מצבה המורכב של בתנו תפסה אותנו בסיטואציה קשה גם כך של לחימה במולדת שלנו ואי-ודאות לגבי המחר. הודות לממשלת פולין, שנרתמה לעזור, ולאנשים טובים אחרים, זכינו להגיע לישראל ולבי"ח שניידר. אין מספיק מילים בפינו כדי להודות לצוותים הנדירים על הטיפול המסור"
"מרכז שניידר מגשים מדי יום את חזונו להיות גשר לשלום, בית חולים יחיד ומיוחד שמשרת את ילדי כל העולם", מוסיפה ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת בית החולים. "במבצע חילוץ הומניטרי קיבלנו נערה חולה מאוד שנזקקה להשתלה דחופה, שלא הייתה מתאפשרת במצב הנוכחי של הלחימה באוקראינה. אנו מרגישים בעלי זכות על האפשרות להציל חיים של ילדים באשר הם".
ניתוח השתלת אונת כבד מתורם חי לילד הוא מורכב במיוחד, שדורש היערכות מיוחדת של אנשי בית החולים, ובהם כירורגים המתמחים בהשתלות איברים בילדים, צוות יחידת האולטרסאונד, רופאי גסטרואנטרולוגיה, מרדימים ואחיות של חדר ניתוח, רופאי טיפול נמרץ ועוד. במסגרת הניתוח מוכנסים בו זמנית לחדרי ניתוח סמוכים התורם המבוגר והילד הנזקק לתרומה. בתחילה נלקחת אונת כבד מהתורם המבוגר, ולאחר מכן היא מועברת לחדר הניתוח של הילד. הילד הנזקק לתרומה עובר הליך של השתלת כבד ומקבל את אונת הכבד שנתרמה עבורו.