בעקבות העומס בחלק מבתי החולים לילדים, הנחה הבוקר (ד') משרד הבריאות את בתי החולים להפחית בניתוחי ילדים שאינם דחופים (אלקטיביים) ולהעביר ילדים מבתי חולים עמוסים לכאלו שעמוסים פחות במידת הצורך.
העומס נובע מאשפוז ילדים עם וירוסים נשימתיים, אך לא בכל בתי החולים מידת העומס שווה. מוקדם יותר השבוע פורסם ב-ynet ו-'ידיעות אחרונות' כי במחלקות הילדים שבמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע החלו לאשפז ילדים במסדרונות המחלקות מפאת העומס הרב.
"בשבועות האחרונים אנו עדים לעלייה בתחלואה נגיפית נשימתית בילדים, בעיקר בקרב גיל 2-1 , הגורמת לעומס אשפוזי גדול במחלקות הילדים ובטיפול נמרץ ילדים", נכתב בפתח ההנחיה. "כאשר שיעורי התפוסות במחלקות הילדים יגיעו למאה אחוזים, באחריות מנהל בית החולים לשקול הורדת פעילות כירורגית אלקטיבית בילדים – כירורגיית ילדים, אורטופדיית ילדים ואורולוגיית ילדים (במיוחד בבתי החולים בהם האשפוז הפוסטאופרטיבי מבוצע במתחם מחלקות הילדים). על מנת לשחרר מיטות וצוותים לטובת מחלקות הילדים. עוד צוין כי "במידה והאופציות בתוך בתי החולים ימוצו ויהיה עומס משמעותי, יבוצע ויסות שניוני מרחבי.
1 צפייה בגלריה
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
עומס במחלקות הילדים
(צילום: חיים הורנשטיין)
בין הנגיפים השכיחים שמופיעים כעת בקרב ילדים: וירוס RSV וברונכיוליטיס (זיהום נגיפי בדרכי הנשימה) בקרב תינוקות בני שנתיים ומטה. בנוסף, גם דלקת ריאות בקרב ילדים מוסיפה להיות שכיחה וקשה. מדו"ח ניטור נגיפי הנשימה האחרון של משרד הבריאות עולה כי "בשבוע האחרון נצפתה עלייה חדה באחוז הביקורים במיון ילדים, בבתי החולים של שירותי בריאות כללית בשל דלקת ריאות. במיון הפנימי נמשכת העלייה באחוז הביקורים". עוד צוין בדוח: "אחוז תפוסת המיטות במחלקות הילדים בבתי חולים כלליים בישראל מוסיף להיות גבוה".
ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ע"ש ספרא שבמרכז הרפואי שיבא במרכז הרפואי לילדים, אינו תומך בהנחיית המשרד. "אנחנו רואים את התפקיד שלנו בבית החולים לילדים לתת מענה לכל המטופלים", הוא אומר. "גם לצרכים הדחופים וגם לצרכים שמשרד הבריאות מגדיר כאלקטיביים. ילד שזקוק לניתוח כפתורים באזניים, אם לא ינותח תהיה לו פגיעה בשמיעה לאורך זמן. לכן נעשה כל מאמץ ולהמשיך ולטפל בילדים האלו גם בעומס האדיר.
"הפתרון הוא לא להוריד את הפעילות אלא להגדיל את המשאבים לרפואת הילדים, בעיקר הציבורית. לדחות פעילות אלקטיבית זה לא פתרון. אצלנו מאוד עמוס אבל אנחנו לא ניתן למצב להגיע לביטול של פעילות אלקטיבית. אין סיכוי. מדי פעם אנחנו נאלצים במקרים חריגים מאוד לדחות טיפול אלקטיבי שתכננו לתת אך לא ניתן לפגיעה להיות יותר גדולה מזה. זה עולה לנו בעבודה מאוד מאומצת של הצוות, הצוותים נשחקים כי הפעילות שלנו במיון בחודשיים האחרונים כפולה מיתר החודשים".