מלזמה (Melasma) היא מצב כרוני נרכש של העור המתבטא בפיגמנטציה עקשנית. היא מוכרת גם בשם "מסכת היריון" ומופיעה כמעט רק אצל נשים בגיל הפוריות, בצורה של כתמים בגוון כהה יותר מהעור הכללי, בתבנית לא סדירה ובאזורים החשופים יותר לשמש.
המלזמה תתפרץ בעיקר בפנים; באף, מעל השפה העליונה ובאזור הלחיים והמצח. מיקומים פחות שכיחים יהיו זרועות, גב ועוד). המחלה ניתנת לטיפול, אך מאתגרת, ולעיתים קרובות גם עמידה לטיפול, אולם ככל שתהיה הקפדה על אופן הטיפול ובמניעת התפרצותה - כך ייטב.
קראו עוד:

למה זה קורה?

עד היום הסיבות המדויקות להופעת המלזמה אינן ברורות לגמרי, אך ידוע כי בין הבולטים שבגורמים להופעתה נמנים קרינה בכלל וחשיפה לשמש בפרט; גיל הפוריות (הורמוני מין); וגורמים גנטיים ואפיגנטיים כגוון העור. לרוב, מלזמה פוגעת בנשים ממוצא אסיאתי או אפריקאי שחיות תחת אקלים שטוף שמש וגוון העור שלהם הוא ברמה 3 בסולם פיצפטריק (המדד של רופאי העור לגווני עור, כאשר רמה 1 היא הבהירה ביותר בסולם ו-6 היא הכהה ביותר).
מלזמה פוגעת בכ-25 אחוז מהנשים בגיל הפוריות, ומופיעה בצורת כתמים חומים, לרוב על המצח והלחיים. שורש הבעיה הוא ייצור מוגבר של מלנין בשילוב עם נטייה גנטית, וכן השפעה הורמונלית כמו היריון או בזמן נטילת גלולות למניעת היריון.
1 צפייה בגלריה
מלזמה פיגמנטציה בעיות עור
מלזמה פיגמנטציה בעיות עור
מופיעה בצורת כתמים חומים, לרוב על המצח והלחיים מלזמה
(צילום: Shutterstock)
כיוון שלא כל פיגמנטציה המופיעה על העור מאובחנת כמלזמה, חשוב לעבור אבחון רפואי של הכתמים ולהבין מה מקורם, כמה זמן הם קיימים ומה קדם להופעתם על העור.

מתי זה יעבור?

למלזמה התנהגות ביולוגית טיפוסית: מרגע הופעתה היא תהיה כרונית עד המנופאוזה, ואז יכולה להישאר או אפילו להשתפר, אך לא להיעלם לגמרי. המהלך הכרוני הטיפוסי של החמרה יחול לרוב בחודשי הקיץ וישתפר קלות בחודשי החורף. גירויים בעור מחמירים אותה והטיפול בה די מאתגר, זאת לאור היותה מחלה רב-גורמית כאשר הטיפולים בה לא תמיד מכוונים לשלל הגורמים הידועים לנו. בנוסף, מאחר שמדובר במחלה כרונית המצריכה טיפול צפוף, לא מעט מטופלות לא מקפידות עליו לאורך זמן.

איך מטפלים?

חשוב מאוד להקפיד להגיע לטיפול מיד עם התפרצות הכתמים ולא לחכות להיטמעותם בשכבות העור העמוקות. ככל שהטיפול נערך סמוך להופעתה של המלזמה, כך יוכל רופא העור להבין את גורמי ההתפרצות ולקבוע האם מדובר בתהליכים מקבילים שהובילו לתופעה או שמה מדובר בגורם דומיננטי אחר.
מאחר שמלזמה הינה מצב כרוני לרוב, הטיפול בה יהיה ארוך טווח ויכלול בראש ובראשונה הימנעות מהגורמים המחמירים אותה ובהמשך טיפול אחזקתי. כל זאת, תחת הקפדה על שגרה טיפולית קבועה שמטרתה למנוע התפרצויות חוזרות.
כיום ניתן לטפל בשלל טיפולים, מכל הסוגים: החל מתכשירים להבהרת העור שניתן לרכוש בבתי מרקחת ואצל קוסמטיקאיות, וכלה בתכשירים ברקיחה במרשם אצל רופאי עור בלבד. חשוב להבין שבשני המקרים מדובר בתכשירים שנועדו להפחית אנזימים - גורמי התופעה העיקריים, וחלקם אף נועדו לבצע קילוף עדין או הבהרה של הכתם בעור. גם טיפולים מבוססי לייזר יכולים לעזור, כשאופי הטיפול ייקבע על פי אורכי גל שונים, וזאת בהתאם למצב העור.
לאחרונה החל אך טיפול תרופתי פומי (דרך הפה). התרופה מגיעה מעולם ההמטולוגיה ונועדה במקור להפחית דימומים בניתוחים ממושכים - דבר שהוכח גם כטיפול מוצלח מאוד לשיפור המלזמה במינונים שונים וברקיחה אחרת (פומית או באמצעות קרם שהרופאים רוקחים למטופל באופן אישי וגם כאמפולה מרוכזת למריחה על עור הפנים).
אחת הבשורות העדכניות בתחום ושחקן מפתח חדש לטיפול במלזמה היא החומצה הטרנאקסמית, בזכות יכולתה לעצור דימומים. היא יודעת לדכא את ייצור המלנין וגם בעלת תכונות אנטי דלקתיות, ולכן נמצאה כמשפרת מצבים של מלזמה
לפני שמטפלים חשוב להבין, כי הגורם העיקרי שיש להימנע ממנו בכל עת הוא החשיפה לשמש.

אלו פתרונות קיימים היום?

חומרים פעילים - כמו הידרוקינון (HQ) המעכב את האנזים שמייצר מלנין ומונע יצירת מלנין חדש. עוד רכיב פעיל הוא רטין, שהוא עוזר לHQ- לחדור טוב יותר. גם הידרוקורטיזון הוא רכיב מועיל, בשל יכולתו לכווץ כלי דם, מה שמשפיע על צמצום הכתם ואחידות הגוון. בטיפול ברכיבים אלו ובמריחה על העור, חשוב להתחיל בטיפול בהדרגה.
טיפול בלייזר - מחקרים רבים הוכיחו כי טיפול בלייזר משפר באופן ניכר את נראות המלזמה. הלייזר מעכב את פעילות המלנוציטים בתהליך המכונה "פוטותרמוליזה סלקטיבית תת-תאית". בטכניקה זו פוגעים בחלקיקי המלנוציטים מבלי להרוס תאים שלמים.
טיפול בחומצה טרנאקסמית – אחת הבשורות העדכניות בתחום ושחקן מפתח חדש לטיפול במלזמה. מדובר בנגזרת סינטטית של ליזין, אחת מחומצות האמינו הנפוצות. החומצה הטרנאקסמית נמצאת בשימוש בעולם הרפואה זה שנים רבות בתחום ההמטולוגיה, בזכות יכולתה לעצור דימומים. בשנים האחרונות הוכח כי היא יודעת לדכא את ייצור המלנין וגם בעלת תכונות אנטי דלקתיות, ולכן נמצאה כמשפרת מצבים של מלזמה.
טיפ חשוב להצלחה מרבית בטיפול: על מנת לשמר מצב "רדום" של התופעה ואף למגר אותה ככל שניתן, חשוב להתמיד בטיפול שניתן לאחר אבחון של רופא העור ובנוסף לקחת בחשבון, כי ישנם מקרים בהם מומלץ לטפל באופן תדיר ומשולב עם הטיפול הרפואי גם אצל קוסמטיקאית המתמחה במלזמה.