מבנה המוח של מבוגרים עשוי להשתנות בעקבות טיפולים נוגדי דיכאון: כך נמצא במחקר שנערך בגרמניה. מדובר בתפיסה הפוכה לזו שהייתה מקובלת בעולם המדעי, לפיה המוח והקישוריות בין העצבים שבו אינם עוברים שינויים. המחקר הוצג בכנס הנוירופרמקולוגיה שנערך לאחרונה בווינה, אוסטריה.
קראו עוד:
חוקרים מאוניברסיטת מינסטר שבגרמניה, בדקו 109 חולים הסובלים מדיכאון קליני חמור, והשוו אותם ל-55 מטופלים בריאים. המוח שלהם נסרק באמצעות מכשיר MRI כדי לזהות אילו חלקים במוח מתקשרים עם חלקים אחרים, ומאפיינים את רמת הקישורים בתוך המוח.
לאחר מכן קיבלו החולים טיפולים שונים לדיכאון: חלקם עברו טיפול בנזעי חשמל, חלקם טיפול פסיכולוגי או תרופות, וחלקם קיבלו שילוב של כל הטיפולים. לאחר הטיפול עברו החולים סריקת מוח נוספת, לצד בדיקת תסמיני הדיכאון שממנו הם סובלים.
1 צפייה בגלריה
מוח אנושי
מוח אנושי
החוקרים: "ניתן לשפר את מבנה המוח תוך מסגרת זמן קצרה של כשישה שבועות"
(צילום: Shutterstock)
החוקרים גילו שהטיפול בדיכאון שינה את תשתית המבנה של המוח: החולים שטופלו היו בעלי מספר רב יותר של קשרים מוחיים ממה שנצפה לפני הטיפול. יתרה מכך, אלה שהראו את ההיענות הגבוהה ביותר לטיפולים, פיתחו מספר גדול יותר של קשרים חדשים בין העצבים, מאשר אלה שנענו פחות לטיפול.
החוקרים הופתעו גם ממהירות התגובה של המוח: הסריקה השנייה בוצעה לאחר כשישה שבועות של טיפול. על פי הידוע, נוגדי דיכאון לרוב פועלים לאחר כשישה שבועות עד חודשיים, אולם על פי הממצאים ניתן להסיק שההשפעה על מוח הנחקרים קרתה עוד קודם לכן.
ד"ר אריק רוהה, מעורכי המחקר, אמר בהצגת הממצאים בכנס: "משמעות הדבר היא שמבנה המוח של חולים עם דיכאון קליני חמור אינו קבוע כפי שחשבנו, וניתן לשפר את מבנה המוח תוך מסגרת זמן קצרה של כשישה שבועות. זה נותן תקווה לחולים שמאמינים ששום דבר לא יכול להשתנות ועליהם לחיות עם מחלה לנצח, כי היא חלק מהמוח שלהם".

"המוח יודע לעשות צמיחה ושינוי במהלך החיים"

"בניגוד למה שחשבנו פעם, שהמוח הוא מין איבר קבוע ומה שנפגע בו אבד לנצח נצחים – אנחנו יודעים היום שלמוח הוא בעל תכונות פלסטיות", מסביר ד"ר הדר שלו, מנהל האגף הפסיכיאטרי במרכז הרפואי סורוקה, "המוח צומח ומשתנה במהלך החיים. אנחנו יודעים שחולים פסיכיאטרים סובלים משינויים במבנה המוח הקריטיים לתפקודים הקוגניטיביים והרגשיים, ואלה גם האזורים שמגיבים לטיפול".
ד"ר הדר שלו: "לסובלים מדיכאון אומר – גם כשאתם בשיא הדיכאון ומשוכנעים שדבר לא ישתנה, אל תאמינו לעצמכם שהכול קטסטרופלי. המגוון הרחב כל כך של הטיפולים, מביאים בסופו של דבר לשינויים המוחיים, ואיתם לשיפור"
לדברי ד"ר שלו, מחקרים מהעבר הראו צמיחה מחדש של קישוריות בתגובה לטיפול בדיכאון: "האזורים השונים של המוח מצליחים "לדבר" טוב יותר אחד עם השני, ויש עבודות שמראות שהשינויים המוחיים הללו מתחילים אפילו תוך ימים ספורים מתחילת הטיפול, הרבה לפני שהמטופל עצמו מרגיש בשיפור. המחקר מהווה חיזוק נוסף להבנה שלנו על הגמישות והשינויים במבנה המוח. ולסובלים מדיכאון אומר – גם כשאתם בשיא הדיכאון ומשוכנעים שדבר לא ישתנה, אל תאמינו לעצמכם שהכול קטסטרופלי. המגוון הרחב כל כך של הטיפולים, מביאים בסופו של דבר לשינויים המוחיים, ואיתם לשיפור".