שכיחות מחלות המעי הדלקתיות בישראל (קרוהן וקוליטיס) היא מהגבוהות בעולם ונמצאת בעלייה מתמדת – כך עולה מהדיון שנערך הים (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת בעקבות חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות, המצוין מדי שנה במאי. מספר המאובחנים במחלות המעי הדלקתיות בישראל עלה כמעט פי שניים וחצי תוך 18 שנה: מ-21 אלף בשנת 2005 ל-52 אלף בשנת 2023.
1 צפייה בגלריה
מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס
מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס
0.71% מתושבי ישראל מאובחנים עם מחלות מעי דלקתיות
(צילום: shutterstock)
את הנתונים הציג פרופ' אורי קופילוב, ראש יחידת IBD במרכז שיבא, שציין כי מטופלים בפריפריה נזקקים ליותר ניתוחים בהשוואה למטופלים באזור המרכז וכי מצב סוציואקונומי נמוך משפיע לרעה על הסיכוי להזדקק לניתוח, אולם הנגישות לטיפולים מתקדמים בפריפריה מצומצמת בהשוואה למרכז. "במגזר הערבי שכיחות האשפוזים, הניתוחים והתלות בסטרואידים גבוהה משמעותית בהשוואה למגזר היהודי", ציין פרופ' קופילוב בדיון.
עוד בנושא:

"בשביל בדיקה שאורכת חמש דקות, אני צריך להפסיד יום עבודה"

יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), הדגיש כי הפערים בין אזור המרכז לפריפריה משמעותיים. "אנחנו נתקלים לא אחת בתלונות על זמני המתנה ארוכים לטיפולים. לכולם מגיעה מערכת בריאות מתקדמת, זמינה ושוויונית. גם לחולי קרוהן או קוליטיס שגרים בגליל ולא בתל אביב". מנהל יחידת IBD בבית החולים העמק בעפולה, ד"ר ערן זיתן, טען בדיון כי דרוש שינוי משמעותי בפריפריה. "לא ייתכן שבצפון יש 15 אלף חולים על שלושה מומחים. אני לבד על 1,400 חולים. אין לי כבר כוחות".
מנתונים שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת מארבע קופות החולים עולה כי בשנת 2022 היו בישראל 68,299 מאובחנים עם קרוהן ו/או קוליטיס (ב- 0.71% מאוכלוסיית ישראל). החוקרת רננה גוטרייך הציגה גם את נתוני קופות החולים.
אינפו מחלות מעי דלקתיות
מיכל שטרית (37) מצפון הארץ, המתמודדת עם מחלת הקרוהן מאז שהייתה בת 18, סיפרה לוועדה על הקושי למצוא רופאי גסטרו זמינים: "אני בת 37, ועברתי 17 ניתוחים. כשעברתי ממרכז הארץ לצפון, הופתעתי לגלות שאין טיפול הולם וזמין עבורי. יש אלפים שלא מצליחים להתקבל".
שרון חזן, תושב קריית מלאכי, המתמודד גם הוא עם מחלת הקרוהן, שיתף: "כילד בקריית מלאכי נאלצתי להפסיד לימודים ופעילויות כדי לנסוע לטיפולים באזור המרכז. גם היום, בשביל בדיקת דם אני צריך לנסוע לבית החולים בילינסון. זו בדיקה של חמש דקות שבשבילה אני צריך להפסיד יום עבודה".
סגנית ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר ענבר צוקר, שנכחה בדיון, אמרה בתגובה לדברים: "נלמד את ממצאי הדוח ונפעל על מנת לתקן את הדרוש. נגבש סטנדרט טיפולי למחלות אלה".