בתוך פחות מיממה נעקצו שני ילדים מהדרום על-ידי עקרבים - הראשון בן שנתיים, האחר בן שש. בשני הילדים טיפל ד"ר סעיד אבו עאבד, ממלא מקום מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "התופעה הזאת של עקיצות עקרבים אופיינית לאזור הדרום", אמר הרופא בריאיון ל-ynet Live. "אנחנו מכירים כ-20 זנים של עקרבים בארץ, ושלושה מהם נפוצים יותר בדרום. הילד בן השש הגיע במצב מאוד קשה".
קראו עוד:
מצבו הקשה היה פועל יוצא של העקיצה או שהוא הובא לבית החולים מאוחר מדי? "זה נגרם מהעקיצה. הוא סבל מפגיעה נשימתית קשה ומפגיעה במערכת העצבים. לבית החולים הוא הגיע מיד. טיפלנו בו בחדר הלם, ואחרי שמצבו התייצב, הוא קיבל סיוע נשימתי מתקדם וגם נתנו לו נוגדן. בהמשך הוא הועבר ליחידה לטיפול נמרץ ילדים, מצבו השתפר, וכעת לא נשקפת סכנה לחייו. הוא במצב טוב".
1 צפייה בגלריה
עקרב צהוב
עקרב צהוב
עקרב צהוב. אחד משני סוגי העקרבים הנפוצים והמסוכנים בישראל
(צילום: Shutterstock)
האם ילד שנעקץ על ידי עקרב עלול להיפגע קשה יותר מאדם בוגר? "נכון. כל שנה מגיעים כ-270 ילדים לבתי החולים עקב עקיצת עקרב. בדרום זה נפוץ במיוחד, כי הרבה אנשים באזור הזה גרים באוהלים, ולעקרב קל יותר להיכנס ולעקוץ. זה יכול לקרות גם בערים, באזורי בנייה. העקרב מרגיש סכנה, מתנפל על ילד ועוקץ אותו. צריך לשים לב לתופעה לתופעה הזו. לפעמים העקרב נכנס לתוך הנעליים".
מה צריך לעשות כשנעקצים? "לקחת משהו נגד כאבים ולהתפנות כמה שיותר מהר לבית חולים. לפעמים לא מרגישים דבר בהתחלה - התסמינים יכולים להופיע חצי שעה עד שעה אחרי העקיצה - ועדיין צריך להגיע לבית חולים. ככל שהאדם יותר צעיר, הסיכון להיפגע הוא יותר קשה. התסמינים יכולים להיות מאוד קשים. לא צריך לשפשף את המקום או להשתמש בחוסם עורקים - רק להגיע לבית חולים".

בין התסמינים: כאב עז, דופק מהיר, הזעה והקאות

מבין העקבים החיים בישראל, הנפוצים והמסוכנים ביותר הם העקרב הצהוב והעקרב השחור בעל הזנב הגדול המכונה גם "עקרבוט". הם נפוצים בכל האזורים מלבד הכרמל, החולות של שפלת החוף והבקעות שאדמתן כבדה. בדרך כלל חי העקרב בגדרות אבן, תחת אבנים שטוחות או במבני מגורים של בני אדם. ידוע שהוא נוהג לנקות ולהחליק את מקום רבצו. לעיתים הוא גם חופר מאורה אלכסונית שעומקה עד כ-20 ס"מ.
ד"ר סעיד אבו עאבד: "לפעמים לא מרגישים שום דבר בהתחלה - התסמינים יכולים להופיע חצי שעה עד שעה אחרי העקיצה - ועדיין צריך להגיע לבית חולים. ככל שהאדם יותר צעיר, הסיכון להיפגע הוא יותר קשה"
עקיצה של עקרב ארסי, ובמיוחד העקרב הצהוב, מסוכנת מאוד לבני אדם ועלולה לגרום למוות מהיר. הארס מכיל רעלנים נוירוטוקסיניים, הפוגעים במערכת העצבים, וקרדיוטוקסיים, המשפיעים על הלב וכלי הדם.
התסמינים לאחר עקיצת עקרב הם כאב עז ונפיחות במקום העקיצה, דופק מהיר, אי-שקט, אודם בפנים, הזעה והקאות. עם התפשטות הארס מתרחשים ריור מוגבר, דמעת, ירידה ברמת ההכרה, קשיי נשימה וזקפה של אבר המין עקב פגיעה בחוט השדרה.
במקרה של עקיצה יש לצנן את האזור שלה ולהביא את האדם במהירות לבית החולים. אם הדבר אפשרי, כדאי להביא גם את העקרב, לצורך זיהויו. במקרים מסוימים ניתן טיפול באמצעות נסיוב המנטרל את השפעת הארס.