כשהאם המבוהלת נכנסה עם בנה הפעוט אל מרפאת הדסה במחנה הפליטים בפשמישל, שעל גבול אוקראינה -פולין, הצוות לא האמין למראה עיניו: אלכס בן השנתיים הגיע אחרי מסע של אלף קילומטר, לאחר שהקרבות הקשים בעיר מגוריו חייבו את הפסקת ניתוח הבטן שלו באמצע.
קראו עוד:
"הם ברחו מחרקוב, העיר המופגזת באופן הקשה ביותר במזרח אוקראינה, אלף קילומטר מהגבול עם פולין", מספר ד"ר מוחמד הדהוד, רופא ילדים מהדסה עין כרם וחבר המשלחת ההומניטרית של המרכז הרפואי הדסה, המפעילה מרפאה במחנה הפליטים הגדול ומסייעת למאות ילדים והוריהם מדי יום.
2 צפייה בגלריה
ניתוח הפעוט אלכס מרפאת הדסה במחנה הפליטים בפשמישל
ניתוח הפעוט אלכס מרפאת הדסה במחנה הפליטים בפשמישל
סבל מכאב ומאי שקט והיה עצוב מאוד כשהגיע. אלכס ואימו עם ד"ר מוחמד הדהוד
(צילום: דוברות הדסה עין כרם)

המעיים יצאו דרך הסטומה

"אלכס עבר לאחרונה שלושה ניתוחי בטן בגלל חסימות מעיים בעיר מגוריו", מסביר ד"ר הדהוד, "הצוות הניתוחי האוקראיני היה בדיוק בעיצומו של הניתוח הרביעי כשהעיר הופצצה, והם נאלצו להפסיק את ההליך בבת אחת ולסגור אותו. זה היה מצב מסכן חיים, הן להמשיך בניתוח תחת הפגזות, ועוד בחדר ניתוח שאינו ממוגן, והן להפסיקו באמצע ההליך - אבל המצב בשטח ככל הנראה חייב אותם לקבל את ההחלטה הקשה".
2 צפייה בגלריה
ניתוח הפעוט אלכס מרפאת הדסה במחנה הפליטים בפשמישל
ניתוח הפעוט אלכס מרפאת הדסה במחנה הפליטים בפשמישל
רגוע ומחייך לאחר סיום הטיפול. אלכס ואימו עם רופאי המשלחת במחנה הפליטים בפשמישל
(צילום: דוברות הדסה עין כרם)
מבדיקת הפעוט, הצוות הרפואי של הדסה מצא כי המנתחים בחרקוב יצרו פתח קטן על בטנו, המאפשר מעבר של צואה מהמעי לתוך שקית סטומה, כפתרון זמני למצבו. "אלכס עבר דרך ארוכה ומסורבלת מאוד עד שהגיע למרפאת הדסה, ושקית הסטומה התנתקה ממקומה", מסביר ד״ר הדהוד, "תכולתה זיהמה את פצע הניתוח ולעינינו נגלו המעיים שיצאו דרך הסטומה, כשכל האזור מגורה עם דלקת. הוא סבל מכאב ומאי שקט והיה עצוב מאוד".
האם אף סיפרה לצוות שבשל המהירות שבה ברחו ושעות הנסיעה הארוכות באוטובוס, לא התאפשר לה להחליף לאלכס בגדים או לבדוק את הפצע הפתוח.
ד"ר הדהוד: הסיטואציה הזו, בה מגיע ילד כל כך קטן שנאלצו להפסיק לו את הניתוח ממש באמצע - רק ממחישה מה עוברות משפחות שלמות שנקרעות בבת אחת מהחיים שלהן
אנשי הצוות מהדסה ניקו וחיטאו את המקום, וביצעו הליך להשבת המעיים הבולטים בחזרה למקומם, שקית הסטומה הוחלפה ומצבו של אלכס יוצב עד שיקבל את הניתוח המלא לו הוא זקוק.
״כשסיימנו לטפל באלכס הוא התחיל להיות נינוח יותר, חייך וצחק סוף-סוף. אין ספק שנמנע כאן זיהום חמור שהיה מסכן את חייו במהירות. ברגע שהבטן פתוחה ולא נשמרת סטריליות, כפי שקרה לאלכס, המצב עלול להידרדר למקום שאין ממנו חזרה. הסיטואציה הזו, בה מגיע ילד כל כך קטן שנאלצו להפסיק לו את הניתוח ממש באמצע - רק ממחישה מה עוברות משפחות שלמות שנקרעות בבת אחת מהחיים שהיו להן. אני שמח שיכולנו לעזור ושהיינו שם, צוות רופאי ילדים וצוות סיעוד מהדסה, בדיוק בזמן, ואלכס ואימו נפרדו מאיתנו בחיוכים וחיבוקים״, מסכם ד"ר הדהוד.