יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הכריז מלחמה על ההסתדרות הרפואית בעקבות שביתת האזהרה שבה נקטו, ושר הבריאות שותק. היום (ה') הודיע יו"ר הוועדה בוסו על שני צעדים שמטרתם החלשת ההסתדרות הרפואית, בהם החלפת נציג ההסתדרות הרפואית בוועדה המייעצת לגבי תפקיד "עוזר רופא". גם הכשרת כוח האדם לתפקיד לא תתבצע כנראה במסגרת ההסתדרות הרפואית.
1 צפייה בגלריה
מחאה בבית חולים רמב"ם
מחאה בבית חולים רמב"ם
מחאת הרופאים בבית חולים רמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
כל זה קורה ימים ספורים לאחר שח"כ בוסו מתח ביקורת חריפה על ההסתדרות הרפואית ואף ציין במפורש שינקוט נגדה סנקציות בשל החלטתה להשבית אתמול לשעתיים את פעילות בתי החולים וחלק מקופות החולים. באופן חריג הודיעה הוועדה כי "הטילה סנקציות נגד ההסתדרות הרפואית בישראל והצביעה על שינויים נגדה בוועדה". במוקד ההחלטה קידום החקיקה סביב התפקיד "עוזר רופא", מהלך שעליו עובדים מזה זמן רב גם תחת כהונתו של מנכ"ל משרד הבריאות הקודם, פרופ' נחמן אש. מטרתו להפחית את העומס מתפקיד הרופא ולהעביר לעוזר סמכויות הנוגעות, בין היתר, לביצוע בדיקות מסוימות למטופלים, כמו גם תחומי אחריות נוספים.
ועדת הבריאותח"כ אוריאל בוסוצילום: אלכס קולומויסקי

לתהליך שותפה ההסתדרות הרפואית, אך במסגרת ההחלטה היום צוין כי "בוועדה המייעצת לשר הבריאות לגבי המקצוע ימונה נציג אקדמיה במקום נציג ההסתדרות הרפואית". כלומר, אם המהלך ייצא לפועל – נציגי ההסתדרות הרפואית לא ישתתפו בהליך הייעוץ. בנוסף צוין כי "ההכשרה המקצועית לא תיעשה בהכרח באמצעות המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, אלא גם על ידי גוף אחר ששר הבריאות הכיר בו".
המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית אחראית לקביעת הליך ההכשרה של הרופאים וקובעת בין היתר את תוכן, אורך ואמות המידה של ההתמחויות בבתי החולים. כחלק מהתהליך, המועצה הייתה אמורה לגבש את התנאים והסטנדרטים של הליך הכשרת עוזר הרופא, אך על פי ההחלטה של ח"כ בוסו – הם יודחו ממנה. יש לציין כי בהסתדרות הרפואית עשויים לעתור לב"ץ נגד החלטת בוסו. במקביל, במשרד הבריאות לומדים את משמעות ההחלטה ופועלים לפתרון הנושא. שר הבריאות משה ארבל ממפלגתו של בוסו, שנחשב לגורם מתון בכל הנוגע למהפכה המשפטית, בחר שלא להגיב לפניית ynet בנושא.
השר משה ארבל השר משה ארבל צילום: גדעון שרון, לע״מ

מוקדם יותר השבוע תקף בוסו את ההסתדרות הרפואית, ואמר כי "בקליניקות הפרטיות ובבתי החולים הפרטיים הרופאים ממשיכים לתת שירותים מלאים, לא ייתכן שתרכבו ותנהלו את המחאה על גבם של אזרחי ישראל בדגש על המוחלשים. כיו"ר ועדת הבריאות אני מודיע מי שישחק פוליטיקה ברפואה הציבורית ובמטופלים הזקוקים לה, ימצא מולו את כל חברי הוועדה עם הטלת סנקציות ככל שידרשו, מאזן השיתוף פעולה בין ההסתדרות הרפואית לוועדה ישתנה".