ברקע שביתת המחאה של ההסתדרות הרפואית, שורת הפגנות מחאה של רופאות ורופאים התקיימו הבוקר (ד') בחלק מבתי החולים. על פי הנחיות ההסתדרות, ניתוחים אלקטיביים, כמו גם עבודת המכונים בחלק מבתי החולים הושבתו בין השעות 08:30 -10:30. מנגד, בקופות החולים השביתה הייתה חלקית בלבד מאחר שמאוחדת ומכבי הודיעו כבר אתמול כי בהתאם להנחיות הממונה על השכר, הם לא יקבלו שכר בגין היעדרותם.
קראו עוד:
אספות מחאה התקיימו היום, בין היתר, באיכילוב, שיבא, וולפסון, רמב"ם ואסותא אשדוד. יש לציין כי מכוני דיאליזה, חדרי לידה, פגיות, מחלקות ומכונים אונקולוגיים פועלים כרגיל.
1 צפייה בגלריה
 וולפסון
 וולפסון
אספת מחאה בוולפסון. מפגינים נגד ההפיכה
(צילום: אדיר ינקו)
לדבריו של ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, "מחאת הרופאות והרופאים היום מסמנת את עמדתם הבלתי מתפשרת, כי החקיקה תביא לפגיעה במערכת הבריאות הישראלית. ההסתדרות הרפואית פעלה לאורך השנים בבקרה על החלטות משרד הבריאות ופעולותיו, וכמעט תמיד הצליחה לקדם את מערכת הבריאות תוך שימוש בעילת הסבירות. אנחנו מוחים כי אנחנו מודאגים לגורל המערכת הציבורית ובריאותם של המטופלים שלנו".
בתוך כך, היום בשעה 15:00 יתייצבו במחנה תל השומר עשרות רופאים צבאיים במילואים ויגישו מכתבים לפיהם אם החקיקה לביטול עילת הסבירות תתקדם - לא יגיעו לשירות המילואים שלהם.
ד"ר שלומית תמיר, רופאה רדיולוגית מנהלת יחידה בבית החולים בילינסון ומזכירת האיגוד הישראלי לרדיולוגיה, אמרה הבוקר ל-ynet live: "אנחנו מאוד גאים בזה שאנחנו משתדלים להמשיך לתת תמיד את השירותים הכי חשובים. אנחנו לא עושים אף פעם שביתות שבאמת מאוד חזקות ומשפיעות, כי חשוב לנו לשמור על המטופלים.
ד"ר תמיר: "ההסתדרות הרפואית עתרה לבג"ץ על עילת הסבירות כדי שחולים יקבלו את התרופות הנכונות, כדי שיהיו מיטות מספיקות ותנאי אשפוז נכונים. זאת אומרת, אם לוקחים לי את הכלי הזה, שר הבריאות, כל שר בריאות, יכול לבוא ולהחליט שהוא עושה מה שהוא רוצה עם התקציבים"
"אף אחד לא רוצה לפגוע בחולים, כולנו נמצאים במקצוע הזה כי אנחנו רוצים להיטיב ולעשות את המקסימום שלנו למענם, ואנחנו גם מבינים שהחולים האלו ייפגעו יותר, וגם אנחנו ניפגע יותר, אם אנחנו לא נפעל ואם לא נעשה את כל מה שאנחנו יכולים כעת.
"מבחינתי ומבחינת רבים-רבים מהרופאים, ולמעשה 90% מהם, כך על פי סקר שנעשה בקרב הרופאות והרופאים בישראל, אמרו שהם מתנגדים לרפורמה בצורה כזו או אחרת, והסכימו עם המשפט שאומר שמדינת ישראל צריכה הפרדת רשויות ודמוקרטיה מתפקדת לצורך מערכת בריאות תקינה ומתפקדת.
"ההסתדרות הרפואית עתרה לבג"ץ על עילת הסבירות כדי שחולים יקבלו את התרופות הנכונות, כדי שיהיו מיטות מספיקות ותנאי אשפוז נכונים. זאת אומרת, אם לוקחים לי את הכלי הזה, שר הבריאות, כל שר בריאות, יכול לבוא ולהחליט שהוא עושה מה שהוא רוצה עם התקציבים".
ד"ר נפתלי גרוס: "יש לנו התחייבות בלתי כתובה בינינו לבין המטופלים שלנו שהם לא ייפגעו ולא נפגע בהם בשום צורה ובשום אופן, ואנחנו מחוייבים אליהם במלוא מובן המילה ללא קשר לדעות הפוליטיות"

"יש התחייבות בלתי כתובה בינינו לבין המטופלים שלנו"

ד"ר נפתלי גרוס, פרופ' דרור מבורך וד"ר ירון בר לב, התראיינו ל-ynet live, והציגו דעות חלוקות לגבי השביתה.
פרופ' מבורך: "הר"י, שזה הארגון היציג שלנו, החליט שהוא עושה שביתה. זה ברור לנו שלא כל הרופאים מסכימים לרעיון, אבל זו ההחלטה".
ד"ר גרוס: "כל אדם יכול לשבות וכל אדם יכול להשבית ולהביע מחאה, אבל בסופו של דבר לנופף בדגל של המקצוע שלנו, שאנחנו רופאים או אנחנו טייסים ואנשי הייטק או 8200 - זה פשוט לא שייך. אנחנו בחרנו במקצוע מקודש, מקצוע שבו אנחנו נשבעים לחולים שלנו שאנחנו מטפלים בהם ללא הבדל דת, גזע, לאום ודעה פוליטית. יש לנו התחייבות בלתי כתובה בינינו לבין המטופלים שלנו, שהם לא ייפגעו ולא נפגע בהם בשום צורה ובשום אופן ואנחנו מחוייבים אליהם במלוא מובן המילה, ללא קשר לדעות הפוליטיות.
"הניסיון הזה להשתמש בתואר שלנו כרופאים ולהפעיל אמצעי שהוא אמצעי אלים לכפות על המדינה לבצע מהלך פוליטי כזה או אחר הוא דבר נורא. שלא נדבר על זה שאנחנו הולכים לבתי חולים לצד קולגות שלנו, ערבים ויהודים, ימנים ושמאלנים, דתיים וחילוניים ואנחנו עובדים במרחב סטרילי, אנחנו לא מכניסים את עצמנו לקלחת הפוליטית של המדינה. יש מספיק שסעים ומחלוקות".
ד"ר גרוס, רופאים אחרים שמתראיינים אומרים שעילת הסבירות תזיק בדרך הטיפול לאנשים. "אני לא משפטן, אבל היום בבוקר הצטרפתי לקבוצת רופאים בוואטספ שחתומים על עצומה עם חוות דעת משפטיות, למה אין קשר בין עילת הסבירות למערכת הבריאות, כי אנחנו יכולים לחסום החלטות של דרג מחוקק גם ללא עילת הסבירות".
ד"ר ירון בר לוי: "המקצוע שלנו לא מופרד ממה שקורה במדינה ולא מדובר בשום דבר סטרילי ומקודש. כולנו עובדים כחלק ממה שקורה במדינה ומה שקורה משפיע על מערכת הבריאות בצורה מיידית. עילת הסבירות זה מה שמפעיל את מערכת הבריאות. בלי עילת הסבירות מערכת הבריאות לא תצליח לפעול בכלל.
"יש חוק שקובע שלכל חולה מגיע ביטוח רפואי. כל השאר מופעל מכוח תקנות ונהלים שמבוצעים על ידי מנכ"ל משרד הבריאות וראש מנהל רפואה, ומי שכותב את הנהלים האלו הם רופאים. יש מועצות לאומיות עם רופאים בכל תחום שכותבים נהלים והם קובעים איך תבוצע הרפואה ויטפלו בחולים, וכשרופא לא עומד בתקנים האלו הוא עומד למשפט. על מה? על הטיפול הסביר. וזה חשוב שיישמר.
"ללא עילת הסבירות יוכלו למנות אנשים שהם לא רופאים למנהלי בית חולים ולהפוך את נהלי בתי חולים לאנשים שמפחדים לקבל החלטות, אחרת יפטרו אותם".
ד"ר גרוס השיב לדברים ואמר: "בשם הסבירות המקודשת הזאת, שאתה טוען שהיא זאת שמחזיקה את מערכת הבריאות, בינתיים מתמחים עובדים 26 שעות רצוף ואחראים על חיי אדם. איפה זה סביר שרופא צריך לעבוד 26 שעות? איך זה סביר שסבא וסבתא צריכים לשכב במסדרונות כי אין מספיק מיטות ואין מספיק תקנים לרופאים? שיתעסקו בדברים חשובים באמת שזה קריסתה של מערכת הבריאות".
פרופ' מבורך מסכם ואומר: "אני חושב שאנחנו לא הולכים למקום טוב ואנחנו צריכים, לאור הבחינה הזאת, להפסיק את התהליכים האלו ולשבת ביחד, כדי למצוא נוסחה שתאחד את כל האנשים באוכלוסייה בצורה הכי סבירה.
"אנחנו לא יכולים להתעלם מחלק נכבד מהאוכלוסייה שיש לו בעיה עם מה שקורה פה. אנשי המשפט הם לא איזה דמויות שכולנו חושבים שהם יהיו גיבורי על שלנו הם גם אנשים ועושים טעויות, אבל אנחנו מודאגים מזה שהכול יהיה בידיים של הפוליטיקאים ואנחנו רוצים לפצל את הדבר הזה".