שלושה שבועות מתחילת מתן החיסון נגד שפעת: פחות מרבע מיליון ישראלים קיבלו את הזריקה. בקופות החולים אומרים שמדובר בהיענות נמוכה יחסית של הציבור, כשברקע מבצע החיסונים השלישי נגד קורונה.
1 צפייה בגלריה
היענות נמוכה לחיסון לשפעת
היענות נמוכה לחיסון לשפעת
היענות נמוכה לחיסון לשפעת
(צילום: shutterstock)
בקופת חולים כללית, הגדולה בישראל, קיבלו עד כה כ־150 אלף מבוטחים חיסון נגד שפעת. בקופת חולים מכבי מדווחים על כ־50 אלף, במאוחדת על 25 אלף ובלאומית 12 אלף. בסך הכל 237 אלף מחוסנים. בקופות אומרים שמדובר במספרים שהם מתחת לציפיות. במקביל, מומחים מזהירים שהחורף השפעת עלולה להיות קשה וחוששים ממספר מחוסנים נמוך.
קראו עוד:
״בשנה שעברה כמעט לא הייתה שפעת", אומר פרופ' צבי פרידלנדר, מומחה לרפואה פנימית ולמחלות ריאה ומנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם, "אבל השנה היא עלולה להגיע בעוצמה, משום שאנשים לא מתחסנים נגדה כבר בפעם השנייה. זה יוצר מצב שהמערכת החיסונית שלהם לא מכירה את הנגיף ופחות יודעת להתמודד איתו – ואז נוצרת לפעמים מחלה יותר קשה. אנחנו יודעים בצורה ברורה, כמו במקרה של חיסוני קורונה, שהחיסונים נגד שפעת מפחיתים תחלואה וגם תחלואה קשה. אין שום התנגשות בין שני החיסונים האלה, אבל מומלץ להמתין מספר שבועות ביניהם, בעיקר משום שאם יהיו תופעות לוואי, הן יופיעו בנפרד".
פרופ' פרידלנדר מוסיף: ״אנחנו לא יודעים בוודאות למה השפעת נעלמה בשנה שעברה. ההנחה היא שזה נגרם בגלל הריחוק החברתי והמסכות שבגלל הקורונה. תוספת של חולי שפעת בזמן הזה, תקשה מאוד על המחלקות הפנימיות בבתי החולים, שגם כך מאוד עמוסות ועובדות קשה עם חולי הקורונה. החשש העיקרי הוא שבמקביל להמשך גל הקורונה, יבוא גל משמעותי של שפעת ומחלות חורף אחרות, ואותם אנשי רפואה, עם אותו ציוד, ייאלצו לטפל בהרבה יותר חולים״.
ד״ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים בלאומית, אומר: ״בשנה שעברה לא הייתה כמעט תחלואת שפעת בגלל הסגרים ושאר אמצעי הזהירות של הקורונה. המשמעות היא שבמשך שנה הציבור לא נתקל בשפעת, ולכן הוא מהווה נגיף שמערכת החיסון שלנו פחות מוכנה אליו. אם יבוא גל של שפעת, הוא עלול להיות גדול וקשה. מנגד, ייתכן שתימשך המגמה של מיעוט חולים בשפעת, אבל בכל מקרה אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש".