צעד נוסף במלחמה בהתמכרויות: חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים מצאו אזור במוח שעשוי לשמש כווסת בצריכת הסם פנטניל - אופיואיד סינטטי ממכר המשמש כמשכך כאבים רב עוצמה. המחקר מראה כיצד השפעה על תאי העצב באזור המוחי הקרוי, קלאוסטרום, הקטינה את צריכת הסם, בעוד השתקת סיבי העצב הובילה לעלייה בצריכה. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת המדעי Current Biology.
עוד בנושא:
הקלאוסטרום הוא אזור שבעבר נחשב למקום שבו נוצרת התודעה במוח, ולאחרונה התגלה כי הוא מהווה וסת עוצמתי על פעילות קליפת המוח הקדמית - האזור הקשור בוויסות התנהגותי וקבלת החלטות. במחקר החדש, שנערך בהובלת פרופ' עמי ציתרי, ד"ר אנה טרם ויונתן פטאל, התגלה שהשתקה של הקלאוסטרום גורמת לסמים אופיאטיים להפעיל את קליפת המוח הקדמית ביתר, ובהתאמה מגבירה את צריכת האופיאטים, בבינג׳ים של צריכה ממושכת.
1 צפייה בגלריה
מדבקת פנטניל
מדבקת פנטניל
סם חזק וקטלני. מדבקת פנטניל
(צילום: Shutterstock)

אופיאטים בארה"ב: איום הסמים הגדול ביותר בתולדות המדינה

בשנים האחרונות ישנה עלייה בדיווחים של מספר מדינות על מגפת האופיאטים, סמים רבי עוצמה בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה מאוד. אחד האופיאטים הסינטטיים הממכרים ביותר הוא הפנטניל, שכבר הוגדר על ידי המינהל לאכיפת סמים בארה"ב כ"איום הסמים הגדול ביותר בתולדות המדינה". לאחרונה קרא הבית הלבן להגדיל את ההשקעה בהתמודדות עם מגפת שימוש היתר של האופיאטים במדינה. גם בישראל, התופעה נמצאת במגמת עלייה מדאיגה.
פרופ' ציתרי: "אלו תוצאות פורצות דרך שמהוות צעד משמעותי במאבק בהתמכרות לאופיאטים. הממצאים פותחים צוהר לפיתוח עתידי של טיפולים שעשויים להפחית את ההתמכרות ואף למנוע אותה"
על אף שמדובר במגפה עולמית ופנטניל ידוע כסם חזק וקטלני, טרם אופיינו השפעותיו על המוח או נמצא אילו אזורים במוח משחקים תפקיד בהתמכרות לסם זה. עובדה זו מקשה לא רק על ההבנה כיצד ולמה מתמכר אדם לפנטניל אלא גם על מציאת דרכי התמודדות עם ההתמכרות ומניעתה.
פנטניל

אזור הקלאוסטרום במוח הוא מבנה קטן ודק הממוקם תחת קליפת המוח ומקושר למספר רב של אזורים בקליפת המוח ולאזורים נוספים במוח. במחקר קודם של פרופ' ציתרי וד"ר טרם מהאוניברסיטה העברית, גילו השניים שהקלאוסטרום ממלא תפקיד חשוב בהתמכרות לקוקאין ועל כן הוא היווה מועמד מוביל למחקר גם על צריכה פנטניל. ואכן, בסדרת ניסויים שערך צוות החוקרים בחיות מעבדה, נמצא שהקלאוסטרום ויסת את הדחף לצריכת הפנטניל.
במסגרת המחקר פיתחו המדענים גם מערכת אוטומטית לחקר התנהגות ממכרת. המערכת צפויה לאפשר לחוקרי התמכרות ברחבי העולם לייעל את הזיהוי של הפוטנציאל הממכר של תרופות לפני שהן נכנסות לשימוש בבני אדם, ולסייע בזיהוי תרופות המווסתות התמכרות.
"אלו תוצאות פורצות דרך שמהוות צעד משמעותי במאבק בהתמכרות לאופיאטים", אומר פרופ' ציתרי, "הממצאים פותחים צוהר לפיתוח עתידי של טיפולים שעשויים להפחית את ההתמכרות ואף למנוע אותה. בין היתר, מחקרי המשך יכולים לחקור תרופות וחומרים המגבירים את פעילות הקלאוסטרום, כדי לקבוע את יעילותם בהפחתת צריכת סמים ובהתמכרות".