לפני שישה שבועות התייצבה העיתונאית רתם איזק מול המראה בחדר האמבטיה שבביתה – ועיניה חשכו. "ראיתי פרסומת לשבץ", היא מתארת. "זווית הפה השמאלית קיבלה תפנית חדה כלפי מטה, בעוד הצד הימני נראה שונה, נטול אלסטיות ואישיות".
קראו עוד:
איזק הזמינה מיד אמבולנס, ובשיחותיה הראשונות עם הפרמדיקים ניסתה לברר במה מדובר. "צוות של חמישה אנשי מד"א נכנסו בדלת", מפרטת איזק. "אחד מדד דופק, אחת בדקה סוכר בדם. 'אני הולכת למות?' שאלתי את השלישי, 'בוודאות, אבל אופתע אם זה יהיה היום'".
איזק הגיעה לבית החולים, קיבלה טיפול ויש סיכוי גבוה שבעתיד הלא רחוק ייראו פניה בדיוק כפי שנראו לפני שישה שבועות. הסיבה ל"פרסומת לשבץ", כהגדרתה, היא תסמונת בלס פלסי (שיתוק עצב הפנים) שבה לקתה; אותה תסמונת שממנה סבלה גם מיכל אנסקי. ביום שישי האחרון פורסמה כתבה נרחבת ב"7 ימים" וב-ynet+, שבה תיארה איזק את שעבר עליה מאז אותו רגע דרמטי מול המראה. הכתבה עוררה תגובות רבות, שביטאו חרדות קשות: עד כמה התסמונת מסוכנת? איך צריך לטפל בה? האם יש חשש שהפנים יישארו כך?
ד"ר אבי גדות, מ"מ מנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים איכילוב בתל אביב, מבקש להרגיע את כל המודאגים – וגם את איזק עצמה. "אחוז ההחלמה המלאה מהתסמונת הזאת הוא 80-85, עם טיפול", הוא אומר. "גם מי שלא מחלים לגמרי, מחלים חלקית. נדיר מאוד שנשאר שיתוק מלא".
1 צפייה בגלריה
רתם איזק עם השיתוק
רתם איזק עם השיתוק
רתם איזק. "זווית הפה השמאלית קיבלה תפנית חדה כלפי מטה, בעוד הצד הימני נראה שונה"
(צילום: מהאלבום הפרטי)

העצבים נפגעים והשרירים מפסיקים לעבוד

לדברי ד"ר גדות, תסמונת בלס פלסי פוקדת מדי שנה כ-2,000 ישראלים, והיא אינה נובעת מפגיעה בשרירי הפנים עצמם, אלא בעצבים שמפעילים אותם. "כדי ששרירי ההבעה שלנו יפעלו, נדרשות הוראות הפעלה שעוברות דרך העצבים", הוא מסביר. "צריך שעצב מסוים יעביר תשדורת לשריר כדי לפעול. שרירי ההבעה – אלה שיוצרים חיוך, שגורמים לעצימת העיניים, שאחראים לכל הבעות הפנים – נשלטים על ידי עצבי הפנים, שמסתעפים לחלקים שונים בפנים, כשכל צד נשלט על ידי עצב אחד. התסמונת הזאת מבטאת פגיעה באחד העצבים הללו, שגורמת לו לא להפעיל את השרירים כמו שצריך, והם מפסיקים לעבוד".
הסיבה לכך, לדבריו, אינה לגמרי ברורה. "זה יכול להיווצר לאחר זיהום ויראלי בגוף כמו שפעת, שאחריו מופיעה דלקת בעצב הפנים, כנראה כתגובה מאוחרת של מערכת החיסון", אומר ד"ר גדות. "בשונה משבץ מוחי, שמופיע בבת אחת באופן פתאומי, התופעה הזו הדרגתית: בדרך כלל היא מתחילה בהפרעה בזווית הפה או בעצימת העין ומתפתחת בתוך שעות עד יום-יומיים. חשוב לדעת שלפעמים התופעה הזו יכולה להיגרם בגלל זיהום כמו הרפס, ואז הטיפול שונה, ולכן צריך להיבדק לא רק על ידי נוירולוג אלא גם על ידי רופא אף-אוזן-גרון".
ד"ר אבי גדות: "אם התופעה התפתחה באופן הדרגתי, צריך להגיע למיון ולקבל טיפול, אבל לא בבהילות. אם זה מופיע בבת אחת, צריך להגיע למיון מיד כדי לוודא שזה לא שבץ מוחי. אם השיתוק מופיע בשני הצדדים של הפנים, ייתכן שזו בעיה אחרת, אולי קשה יותר"
ד"ר גדות מזדהה עם החרדה שתקפה את איזק ושגרמה לה להזעיק אמבולנס, אבל מדגיש שלא תמיד מדובר במקרה חירום. "אם התופעה התפתחה באופן הדרגתי, צריך להגיע למיון ולקבל טיפול, אבל לא בבהילות. אם זה מופיע בבת אחת, צריך להגיע למיון מיד כדי לוודא שזה לא שבץ מוחי. אם השיתוק מופיע בשני הצדדים של הפנים, ייתכן שזו בעיה אחרת, אולי קשה יותר. צריך גם לשים לב שאין מעורבות של יד או רגל, שגם היא מעוררת חשד לשבץ.
"אם בבדיקות מתברר שזה בלס פלסי, נותנים לחולה סטרואידים לשבוע עד עשרה ימים ומשחררים אותו הביתה. הסטרואידים אמורים להפחית את הדלקת. תהליך ההחלמה יכול להימשך מספר חודשים. התסמונת הזאת תמיד מפחידה אנשים, אבל בדרך כלל מתאוששים ממנה יפה".