בשיתוף ד"ר פיוטר מליקוב, מייסד ומנהל רפואי "הקליניקה הישראלית למיגרנה" ואינפומד

מיגרנה היא אחד מכאבי הראש הנפוצים ביותר, ממנו סובלים מעל מיליון בני אדם בישראל. מגרנה פוגעת בעיקר בנשים, אבל כ- 25% מהאנשים הסובלים ממיגרנה הם גברים.
המיגרנה מתאפיינת בכאב ראש חד צדדי או דו צדדי, פועם, בעוצמה חזקה, הגורם להפרעה תפקודית קשה ולעיתים אף מונע מביצוע של פעולות שגרתיות. לעיתים התקפי המיגרנה מלווים בתופעות נוספות, כמו בחילות ורגישות יתר לאור או לרעשים, והם יכולים להימשך שעות ספורות ולעיתים מספר ימים. חלק מהתקפי המיגרנה הם בעלי מאפיינים ייחודיים, כמו למשל הופעה של אאורה שמלווה את כאב ראש אצל שליש אנשים הסובלים ממיגרנה (אאורה כוללת רצף של סימנים מקדימים המופיעים לפני שכאב הראש מתפתח וכוללים לרוב הפרעות ראייה, סימנים ויזואליים כמו הבזקי אור ועוד).

צפו ברופא מסביר


טיפול יעיל במחלה חיוני כדי למנוע התפתחות של מיגרנה כרונית – מחלה קשה יותר בה ישנם יותר מ-15 ימים של כאבי ראש בחודש הגורמים לתופעות פיזיות ונפשיות נוספות ופוגמים באיכות החיים.
במשך שנים רבות לא היה קיים טיפול יעיל למיגרנה, ועיקר הטיפול כלל שימוש בתרופות לשיכוך כאב שלא הועילו לסוג זה של כאב הראש וטיפול בתרופות מקבוצת האופיאטים שאף גרמו בחלק מהחולים והחולות להחמרת ההתקפים. הבנה של מנגנון המחלה הובילה לפיתוח של טיפולים חדשים שמשמשים לטיפול בכאב האקוטי, וגם למניעת התקף המיגרנה.

מהן האפשרויות הקיימות?

הטיפול האקוטי
הטיפול הרווח ביותר לשלב החריף של התקפי המיגרנה כולל שימוש בתרופות ממשפחת הטריפטנים שיצאו לשוק בשנות ה- 90. התרופות האלה עלולות להוביל להתפתחות של תופעות לוואי שונות ועבור חלק מהמטופלים הן אינן מועילות או שאינן מותרות לשימוש (למשל במטופלים הסובלים מיתר לחץ דם שאינו מאוזן או לחולים במחלת לב איסכמית). עוד ידוע שטיפול בטריפטנים עלול לגרום כאב ראש על רקע שימוש יתר בתרופות, ולכן טיפול זה אינו מתאים לאלה הסובלים ממיגרנה כרונית עם כאבי ראש בתדירות גבוהה. בישראל, עבור מטופלים ומטופלות שאינם מגיבים לטיפול בטריפטנים, קיימות תרופות מהדור החדש לטיפול במיגרנה. Gepants מיועדות גם הן לטיפול בשלב החריף של המחלה.
אמצעי נוסף לטיפול בהתקף המיגרנה הוא מכשיר הנריביו, מכשיר נוירו-מודולציה המשמש לעצירת התקף המיגרנה בשלבים הראשונים להתפתחותו. עבור מטופלים הסובלים מרגישות לאור, קיימות טכנולוגיות חדשניות, כמו אור ירוק או משקפי מיגרנה המשמשות לטיפול ברגישות היתר.
הטיפול המניעתי
הטיפול המניעתי למיגרנה נועד למטופלים הסובלים מכאב ראש המופיע ביותר מארבעה ימים בחודש. מטרותיו הן להפחית את תדירות ההתקפים, להחליש את עוצמתם ולקצר את משכם.
הטיפול אינו מסייע רק בהפחתת ההפרעה התפקודית הקשה הנגרמת כתוצאה מהמחלה ובשיפור איכות חייהם של החולים, אלא גם במניעת התופעות הנפשיות והפיזיולוגיות הנלוות שיכולות להתפתח כתוצאה מהמחלה.
הזרקות בוטוקוס משמשות בעשור האחרון כאמצעי למניעת מיגרנה והן הוכחו כיעילות ובטוחות. הזריקה ניתנת ע׳׳י נוירולוג מתמחה במיגרנה אחת לכל שלושה חודשים ומסייעת בהפחתת תדירות, עצימות ומשך כאב הראש גם במטופלים שלא מגיבים ביעילות לטיפול התרופתי.
טיפול מניעתי חדשני נוסף הוא זריקות נוגדני CGRP, אשר אושר על – ידי ה-FDA בשנת 2018. הטיפול ניתן בזריקה תת עורית המתבצעת על ידי המטופל, לרוב פעם בחודש. בהשוואה לטיפול תרופתי, יעילות הטיפול בזריקות בוטוקס ובזריקות נוגדי CGRP גבוהה יותר והסיכוי להתפתחות של תופעות לוואי נמוך יותר.

איך בוחרים את הטיפול המתאים ביותר עבורי?

כדי לבחור את הטיפול המתאים ביותר למיגרנה יש צורך בהערכה מקיפה של נוירולוג המתמחה במיגרנה, בעל היכרות מעמיקה עם מגוון אפשרויות הטיפול החדשות. רופא מיומן ידע לבצע בדיקה מקיפה ולהתאים את אסטרטגיית הטיפול לכל מטופל בהתייחס לאופי ההתקפים, תדירותם ושגרת החיים. בחירת טיפול מתאימה לא תסייע רק במיתון ההתקפים והיא עשויה לשפר גם את איכות החיים.
בשיתוף ד"ר פיוטר מליקוב, מייסד ומנהל רפואי "הקליניקה הישראלית למיגרנה" ואינפומד