אחרי שיצאה מסגר ארוך, אוסטרליה מתרגלת לחיות עם הקורונה, לאחר התפשטות האומיקרון: פרופ' מארי לואיס ועדי רוזן בריאיון ל-ynet:
פרופ', המספרים עולים, וזה מגיע אחרי מספר גדול של סגרים. מה קורה באוסטרליה? "באוסטרליה אנחנו למעשה ככל הנראה מאחורי ארה"ב בקצב העלייה היומי, אז היום הייתה עלייה של 96% בממוצע לחמישה ימים. קצב האשפוזים גם הוא נמצא בעלייה של בערך 40% על אותו ממוצע של חמשת הימים האחרונים. יש לנו בערך קרוב ל-35 אלף מקרים היום רק בדרום ויילס ובמלבורן קרוב ל-32 אלף מקרים. המון אנשים עוטים מסכות במרחב הציבורי ובנוסף, השתנתה השיטה למעקב אפידימיולוגי, ומותר לבצע בדיקת PCR אם יש לך סימפטומים. אז יש 35 אלף מקרים בסידני ובערך 22 אלף מקרים במלבורן, וכנראה יש מספר כפול מזה של מאומתים, כי יש הרבה אנשים עם אומיקרון שיכול להיות ואין להם סימפטומים, והם לא מורשים לבצע בדיקות".
מהו קצב ההתחסנות באוסטרליה? כמה אנשים קיבלו את המנה השנייה ואת השלישית, הבוסטר? "בערך 90% מגילאי 12 ומעלה, ובגילי ה-12-15 ישנם בערך 73% שהתחסנו, הואיל ורק מאז ספטמבר אנחנו מחסנים אותם ברצינות. אז בזמן שקצב ההתחסנות שלנו נראה טוב, אסור לשכוח שצעירים נדבקים יותר ולכן מידבקים יותר באופן בלתי נמנע, והיות שהם קיבלו את המנה השנייה בספטמבר-אוקטובר, אז הם נדבקים באומיקרון או בדלתא".
יש השפעה על קצב ההתאשפזות בבתי החולים, או שהמספרים שם עדיין נמוכים? "כמות האשפוזים גבוהה מאוד. אז במקום מספר של מאות בכל יום שהתאשפזו בעבר עד אמצע דצמבר, היום זה עלה לבין אלף ל-1,700 בכל יום רק בשבוע האחרון".
ונעבור אל עדי במלבורן, מה מצבכם? איך החיים פתאום משתנים? "ב-11 בנובמבר יצאנו מהסגר האחרון שלנו שהיה ארוך והביא אותנו להיות העיר הכי סגורה בעולם, אבל מאז אנחנו חוזרים לסוג של שגרה. אני חושבת שהמדיניות באוסטרליה כולה, ובמיוחד אצלנו בויקטוריה, עברה מאפס הדבקה לחיים לצד הזן החדש, האומיקרון, שכל הנתונים שיש כרגע מראים שהוא חלש יותר ולא כל-כך משפיע על דרכי הנשימה אבל הרבה יותר אנשים נדבקים בו".
מה גרם לשינוי במדיניות? "למעשה, הסיבה שהמדיניות שהייתה 0 הדבקה בגלל שלא היו לנו חיסונים. ברגע ש-92% מהאוכלוסייה מעל גיל 16 קיבלו את החיסון השני והרבה מהם קיבלו בוסטר, ואני ביניהם, אז אין להם בעצם סיבה להמשיך עם הסגרים האלה ובמיוחד שעכשיו עם הזן החדש, מקווים שזה באמת יוכיח את עצמו".
ומה קורה עם ג'וקוביץ' שהגיע לאוסטרליה לא מחוסן? "הוא הצליח להשיג אישור לשחק בטורניר אבל הבקשה שהוא הגיש מבוססת על זה שאתה חייב להיות מחוסן. ועד כמה שידוע לנו הוא פועל ומסביר בכל העולם שאין צורך בחיסונים, אז מה שקרה הוא הגיע למשטרת הגבולות, משטרת הגבולות פנו לממשלת ויקטוריה ושאלו "האם אתם מעוניינים לתמוך בבקשה שלו", בגלל הזעם בציבור האוסטרלי על כל מה שעברנו בשנתיים האחרונות אז ממשלת ויקטוריה סירבה".