הקשר בין מחלות עור לסביבה הוא כמעט ישיר. חום, היגיינה נמוכה ומתח נפשי גבוה נמנים עם הסיבות הנפוצות ביותר להתפתחות של בעיות עור שונות. המקום שמאגד את שלושת הגורמים האלה יחד הוא הצבא, ולכן הבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בקרב, חיילים לוחמים, קשורות לעור.
קראו עוד:
במלחמת חרבות ברזל, אנו נחשפים לחיילים וחיילות רבים עם בעיות בעור שסובלים ממגוון מחלות נפוצות שמתפרצות כמו שפשפת, אימפטיגו, פצעי זיעה, פטרת ציפורניים וכו'.
2 צפייה בגלריה
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אלו מחלות עור הנפוצות ביותר בקרב חיילים שטח, וכך תוכלו לטפל בהן בצורה נאותה:
שפשפת של העור: שפשפת היא מונח נפוץ למקרה שבו רוצים לתאר תהליך דלקתי בין שני קפלי עור הנובע מחיכוך מתמשך. הגורמים המעודדים את התופעה הם חום, לחות, בגדים לא נדיפים והיגיינה ירודה. האזורים השכיחים הם מפשעות ובתי השחי, קפלי הבטן ומתחת לשדיים. התסמין הראשוני הוא פריחה אדומה ותחושת גרד. הם עלולים להתפתח לתחושת שריפה וריח רע.
אחת הבעיות הנפוצות בקרב חיילים היא פריחות שנובעות מחיכוך מתמשך וחוסר יכולת לשמור על שגרת היגיינה מינימלית. ניתן לטפל בשפשפת בתכשירים משולבים המכילים סטרואיד מקומי, תרופה לפטרת ואנטיביוטיקה מקומית. את כולם ניתן לקבל באמצעות מרשם רופא. כמו כן ניתן לרכוש תכשירים סופגי זיעה ללא כל מרשם רופא. התכשירים הללו ימזערו את החיכוך ויקלו על הסימפטומים. אם המצב קשה, ניתן לקבל מרשם מרופא על סמך תמונה בעת הזו.
"פק"ל: חייל.ת, כדאי לכם להחזיק קרם נגד פטריות בתיק. במידת האפשר, יש לשמור על אוורור של כפות הרגליים ולהחליף גרביים לעיתים תכופות"
פטריה בכפות הרגליים: עוד רעה חולה של העת הזו. פטרת בכפות הרגליים היא בעיה טורדנית שמחמירה במצבים של חוסר אוורור מספק של הרגליים, הזעה ושמירה ירודה על היגיינה. זה בא לידי ביטוי בפריחה אדומה ומגרדת בכפות הרגליים, לעיתים קילוף, ריח רע וגרד טורדני. הטיפול מתבצע באמצעות תכשירים אנטי-פטרייתיים שניתן לרכוש גם ללא מרשם. פק"ל: חייל.ת, כדאי לכם להחזיק קרם נגד פטריות בתיק. במידת האפשר, יש לשמור על אוורור של כפות הרגליים ולהחליף גרביים לעיתים תכופות.
פטרת בציפורניים: מדובר בבעיה נפוצה מאוד בקרב חיילים, זיהום הציפורן נגרם בשל מקומות חמים ולחים, ולכן אנשים שנועלים נעליים סגורות במשך שעות רבות נמצאים בסיכון להידבק. מהסיבה הזאת פטרת נפוצה מאוד בקרב חיילים שנועלים נעליים צבאיות במשך שעות ארוכות. התסמינים הראשונים הם עיבוי הציפורניים ושינוי הצורה, שינוי גוון הציפורן ללבן צהוב חום ועד כדי ניתוק של הציפורן כשהמצב מחמיר. כדי לטפל בתופעה אצל חיילים, יש להשתמש בכפכפים במקלחות משותפות, להקפיד שהרגליים יבשות כשגורבים גרביים, להימנע ממריחת לק ובמקרים חמורים לבצע בדיקת תרבית לציפורן כדי לקבל כדורים מותאמים מרופא עור.
פסוריאזיס: מחלת עור שכיחה, שיותר משני אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בפריחה בכל מקום המכוסה בקשקשת. אם יש החמרה, כדאי לנסות לקבל ייעוץ רפואי. אם לא ניתן בשל המצב, יש לשמן את העור בקרם לחות שניתן לרכוש ללא מרשם. זה חלק חשוב בטיפול ויכול להוות טיפול ראשוני. בהמשך כדאי להשיג מרשם של תכשיר פעיל. יש כיום רופאים רבים שמוכנים לתת שירות לחיילים שקשה להם למצא מענה במערכת הצבאית בעת הזו.
2 צפייה בגלריה
פסוריאזיס
פסוריאזיס
פסוריאזיס מושפע מלחץ ומתח נפשי
(צילום: shutterstock)
סבוריאה: מחלה שכיחה וכרונית שגם היא מחמירה בין השאר במתח נפשי, או בגלל העונה הזו. המחלה שכיחה על עור הפנים והקרקפת. אם לא מצליחים להגיע לבדיקת רופא, ניתן לרכוש בפארמים תכשירי לחות מיוחדים שמרגיעים אודם בפנים. מומלץ לבחור כל תכשיר לחות שמכיל רכיבים שמרגיעים את העור ויכולים לסייע לטיפול. חשוב לא להשתמש בתכשירי קוסמטיקה וניקוי שמכילים חומרים המגרים את העור ומחמירים את האודם שלו. אם יש החמרה משמעותית, נדרשים תכשירים פעילים שמכילים חומרים כמו סטרואידים וחומרים אנטיפונגלים על מנת להשיג שיפור.
אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס) וגרד: אסתמה של העור היא מחלה המושפעת באופן משמעותי מלחץ נפשי וממתח, ומתבטאת בגרד. בלי קשר למתח ולשגרת טיפול ירודה בעור, בעונה הנוכחית שבה הטמפרטורות מתחילות לרדת והלחות באוויר יורדת- יש החמרה משמעותית ביובש ובגרד שעלול להיות טורדני מאוד ולפגוע בתפקוד המטופל.
כדי לטפל בבעיה, יש לנסות ולשמר שגרת טיפול הכוללת שימון העור בקרם לחות קבוע אחרי המקלחת, יחד עם שימוש בשמן למקלחת במקום סבון שבו יש לעסות את העור. אם ניכרת החמרה, מומלץ לפנות לרופא עור ולקבל מרשמים לתכשירים פעילים במריחה או בבליעה. גם גרד של העור לעיתים משתפר על-ידי שימוש פשוט בקרם לחות ובסבון שמכיל לחות ולא מייבש אל העור. כמו כן יש להימנע משימוש במים חמים מדי במקלחת ולצמצם מקלחות ושטיפת ידיים.
ד"ר להבית אקרמןד"ר להבית אקרמןצילום: אלון שפרנסקי
אקנה: בעיה שמחמירה בזמן סטרס, בזמנים של חוסר יכולת לשמור על שגרת טיפול וטיפוח של העור ובעת שהייה ממושכת באזורים עם זיהום סביבתי (כמו אזורי לחימה ושטח).
חשוב לשמר שגרה מינימלית של שטיפה עם סבון פנים ושימוש בתכשירים לאקנה שניתנים לרכישה גם ללא מרשם - עד להגעה לרופא העור. יש להימנע מ"התעסקות" בפצעים עצמם - זה רק יכול לגרום לזיהום, להחמרה שלהם ולהותיר צלקת. יש הרבה מאוד תכשירים דרמה-רפואיים וקוסמטיים שלא דורשים מרשם רופא וניתן להשתמש בהם. במקרים של החמרה משמעותית, יש להתייעץ עם רופא עור ולקבל מרשמים לתכשירים במריחה או לתרופות.

כמה טיפים לסיכום

1. אוורור של העור: כשאתם לא בפעילות, נסו לאוורר כפות רגליים, קיפולי עור.
2. תחלופה: השתדלו להחליף גרביים, תחתונים וגופיות פעם ביום, כאשר אפשר.
3. ניקיון: שטיפה של הפנים והגוף עם מים וסבון פעם ביום, כשניתן.
4. החזיקו בתיק תכשירים (חלקם לא דורשים מרשם): עדיף ככל הניתן לטפל בבעיה כשהיא קטנה, מאשר להזניח ולטפל בבעיה חמורה יותר.
5. שגרת טיפול: נסו לשמור על שגרת טיפול בעור. טיפול מונע עדיף על טיפול בבעיה עצמה.
6. התייעצו: אם לא ניתן להגיע לרופא עור בגלל הלחימה, חלק גדול מהרופאים מספקים ייעוץ חינם לפי תמונה.
ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור