בעת מלחמה ובמצבי חירום, הצורך להגיש עזרה מיוחדת לאנשים עם ליקויי שמיעה עולה ביתר שאת כדי להבטיח את בטיחותם, ואת בריאותם הפיזית והנפשית. עולא בדארנה, קלינאית ראשית של הכללית במחוז ירושלים, מסבירה מה נוכל כולנו לעשות בסביבת לקויי שמיעה ולמה חשוב לטפל בלקות.
קראו עוד:
מהי לקות שמיעה, ומהו מספר הלוקים בה? ליקוי שמיעה הוא אחד הליקויים החושיים הנפוצים ביותר. לפי ארגון הבריאות העולמי, קרוב ל-360 מיליון אנשים בכל רחבי העולם סובלים מלקות שמיעה. היא באה לידי ביטוי במיקומים שונים במערכת השמיעתית וברמות שונות של חומרה, ויכולה להיות מולדת או נרכשת (על רקע מצבים רפואיים מסוימים ותהליך ההזדקנות).
כיצד ניתן לטפל בליקויי שמיעה? הטיפול מתבצע באמצעות מכשירי שמיעה או שתלי שמיעה (בהתאם לסוג וחומרת הירידה). מחקרים מוכיחים כי ירידה בשמיעה שאינה משוקמת עלולה להשפיע על איכות החיים, על היכולת הקוגניטיבית ועל הרווחה הכללית של האדם.
למה חשוב לסייע ללקויי שמיעה במצבי חירום? במצבי חירום, שבהם תקשורת ברורה ונגישות הם חיוניים לבטיחות ולרווחה, לקות שמיעה יכולה להציב אתגרים ייחודיים. כאשר מדובר בתגובת אזעקה, לקות שמיעה עלולה למנוע מאדם לשמוע צליל אזעקה או להקשות על פירוש הצליל, ועלולות להיות לכך השלכות חמורות במצבי חירום, שכן היא עלולה לעכב או למנוע נקיטת פעולות מתאימות.
1 צפייה בגלריה
עזרי שמיעה לקות שמיעה
עזרי שמיעה לקות שמיעה
לסייע לאדם עם לקות שמיעה להגן על עצמו
(צילום: shutterstock)
מה חשוב לעשות דווקא בימים אלה? אבחון וטיפול בליקוי שמיעה: חשוב לפנות לרופא אא"ג ולבצע בדיקת שמיעה באחד ממכוני השמיעה לצורך אבחון לקות השמיעה. אם קלינאי/ת התקשורת המליץ/צה על שיקום שמיעה, חשוב להתחיל את התהליך. לקוי שמיעה שאינו משוקם עלול לגרום לסבול מדיכאון ומבדידות חברתית, תופעות שעלולות להתעצם בתקופה זו.
"חשוב מאוד, כאנשי תמיכה או כשותפים לתקשורת עם לקויי שמיעה, לדאוג לתקשורת יעילה: לשאול מהי דרך התקשורת הנוחה עבורם, להאט את קצב הדיבור ולהימנע מהסחות דעת תוך כדי השיחה, מצעקות ומהדגשת יתר של המילים"
כיצד ניתן לשמור על תפקוד תקין של העזר השמיעתי? ללקויי שמיעה אשר משתמשים במכשירי שמיעה או בשתלי שבלול, חשוב מאוד לשמור על תפקוד תקין של העזר השמיעתי. אם יש חשד לירידה בתפקוד שמיעתי, חשוב לפנות למכוני השמיעה לצורך בדיקה.
האם מכשיר השמיעה לבדו יכול לאפשר שמיעה בעת אזעקה או התרעה? חשוב לציין גם כי לקויי שמיעה משוקמים עדיין עלולים להציג קושי מסוים בשמיעה ובפענוח של הפלט השמיעתי, ולהתקשות בשמיעה בסביבות אקוסטיות מורכבות (רקע רעש). בנוסף, קיימים מצבים (כמו שינה או מקלחת) שבהם לא משתמשים בעזרי השמיעה. לכן חשוב לאפשר כלים נוספים כדי להתריע בהם על מצבי חירום.
באילו דרכים נוספות ניתן לקבל התרעות על מצבי חירום (אזעקות)? ההתקדמות הטכנולוגית הביאה שיפורים ניכרים בנגישות של אזעקות לאנשים לקויי שמיעה. לדוגמה, לחלק מההתרעות יש כעת את היכולת לשדר אותות ישירות למכשיר השמיעה או לשתל השבלול.
בנוסף להתרעות שמיעתיות, חשוב לשלב כלים אשר מסתמכים על שימוש בחוש הראייה או המישוש. ניתן לקבל התרעות ביישומון באמצעות הבהוב על הפנס בחלק מהטלפונים הניידים או באמצעות רטט של עשר שניות. בהקשר הזה, חשוב להגדיר בטלפון הנייד אופציה של רטט בנוסף לצליל.
לאחרונה פותח כלי (צמיד רטט) המאפשר לאנשים לקויי שמיעה לקבל התרעה ישירות בזמן אזעקה. היתרון הגדול של הצמיד הוא במהלך שעות הלילה, כשהנייד מונח בצד ולא ניתן לקבל התרעות. באמצעות הצמיד ניתן יהיה לקבל את ההתרעה גם בשעות הלילה. בנוסף, קיימים כיום גם שעונים חכמים שמדווחים על אזעקות.
לסיכום, כדי להתמודד עם ליקויי שמיעה בזמן חירום, חשוב להיות מודעים לסביבה: לאתר מרחב מוגן מותאם בבית או בעבודה, להתאים את הציוד לכל מצב (לדאוג למלאי סוללות או מטען נייד), לדאוג שהטלפון הנייד טעון ומוכן לשימוש בכל עת ולנסות להיות מודע לאזורים בבית או במקום העבודה שבהם יהיה קל יותר לשמוע מבחינת הסביבה האקוסטית.
במטרה ליצור סביבה נגישה יותר עבור ליקויי השמיעה, חשוב להכין נייר וכלי כתיבה, ולהכין כרטיס מזהה עבור לקויי שמיעה אשר משתמשים בשפת סימנים או בקריאת שפתיים.
חשיבות רשת התמיכה ללקויי שמיעה קיימת חשיבות רבה ל"אנשי תמיכה", בין אם מדובר בקרובי משפחה, בחברים או בשכנים. חשוב לבחור באנשים שאפשר לסמוך עליהם, ושמכירים את היכולות ואת הצרכים של האדם לקוי השמיעה (לפחות שלושה אנשים). אנשי התמיכה יכולים ליידע ולעזור בשעת חירום ובזמן אזעקה. אם האדם לקוי השמיעה מבוגר או מתגורר לבדו, חשוב לבחור באנשי תמיכה שגרים סמוך אליו.
חשוב מאוד, כאנשי תמיכה או כשותפים לתקשורת עם לקויי שמיעה, לדאוג לתקשורת יעילה: לשאול מהי דרך התקשורת הנוחה עבורם, להאט את קצב הדיבור ולהימנע מהסחות דעת תוך כדי השיחה, מצעקות ומהדגשת יתר של המילים.
קבוצות וואטסאפ בבניינים ובשכונות - כלי זה חשוב בימים אלו כדי להתריע על מצב חירום או אזעקה, ועל מנת להתעניין בשלומם של האנשים בסביבה ואם ישנם שכנים לקויי שמיעה שצריכים עזרה.
מחקרים עדכניים מוכיחים כי ככל שהירידה בשמיעה חמורה יותר, קיימת חשיבות רבה ל"שיקום שמיעתי מורחב" שיכלול פרספקטיבה פסיכו-סוציאלית, להתייחסות לאיכות החיים של המטופל ולעירוב פעיל של בני משפחה שיהיו שותפים בתהליך הייעוץ והביקורים אצל קלינאי/ת התקשורת.