עידן הקורונה מחייב אותנו להתמודד עם מציאות שלא מפסיקה להשתנות, ומזכיר לנו את מה שאנחנו אוהבים להכחיש: את העובדה שאנחנו הרבה יותר "לא יודעים" מאשר "יודעים", ושאי אפשר לנבא מה יילד יום ואפילו מה תלד שעה. נראה שזה השריר הנפשי שהכי חשוב לטפח בימים אלה - את היכולת לשאת אי-ודאות.
1 צפייה בגלריה
שירלי ותומר
שירלי ותומר
שירלי יובל-יאיר וד"ר תומר בקלש
(צילום: אליסיה שחף, דוד בר סלע)
ד"ר תומר בקלש, חוקר מוח, פסיכולוג חברתי ומרצה באוניברסיטת בן גוריון, האורח שלי בפודקאסט השבוע, מדבר בדיוק על זה. האזינו לפרק המלא:
הנה דוגמה להתמודדות הקטנה שלי עם השריר הזה. לפני מספר ימים עברתי ניתוח. זה היה מסוג הניתוחים שאתה צריך לעבור עם הרדמה מקומית. לכאורה, עסקה פשוטה יותר, אבל בפועל, העובדה שאתה שוכב ער ובהכרה על שולחן הניתוחים, בזמן שמבצעים בך חיתוכים הרי-גורל, היא לא סיטואציה שקל לשאת אותה מבחינה נפשית.
רגע לפני שהתחיל בתהליך, פצח הרופא ואמר - "עכשיו אסביר לך מה יקרה בניתוח בכל שלב". עצרתי אותו שנייה לפני שהוא מרעיף עליי את התיאורים הגרפיים של הפרוצדורה ואמרתי: "לא תודה! רק ענה לי בבקשה על שתי שאלות: האם משהו צפוי לכאוב לי במהלך הניתוח, וכמה זמן ייקח כל התהליך?". הוא ענה שלא יכאב בכלל, וקצב את משך הניתוח הצפוי . "תודה רבה", אמרתי לו, "עכשיו שיהיה לנו בהצלחה, סומכת עליך", ושקעתי לתרגול מדיטצית הנשימות שלי, שמסייעת לי תמיד במצבי לחץ.
כיוון שאני למודת ניסיון על עצמי, אני כבר יודעת איזה סוג של מידע נחוץ לי במצבי עמימות ואיזה מידע דווקא יזיק לי, ויעלה את רמות החרדה שלי. זו רק דוגמא אחת מיני רבות לאופן שבו אנחנו צריכים לתמרן בתוך מצבי אי-ודאות, ולשאת אותם. החיים מזמנים לנו הרבה מאד רגעים כאלה, ועידן הקורונה במיוחד.
"אי-ודאות מכאיבה לנו מאוד, היא גורמת לנו לחוש חוסר שליטה, ומעלה את המתח הנפשי שלנו. לפעמים אנחנו אפילו מעדיפים לדעת שיכאב לנו, מאשר לחיות באי-ודאות"
עוד פודקאסטים של שירלי:

אי-ודאות גורמת לנו לחוש חוסר שליטה

שתי השאלות שהפניתי לרופא שלי, על כאב ועל משך האירוע, הם הפרמטרים הבסיסיים שמדאיגים אותנו במצבי אי-ודאות, והם עומדים בבסיס מחקר מרתק שנעשה באוניברסיטת לונדון בשנת 2013.
שתי קבוצות של סטודנטים השתתפו בניסוי, לקבוצה אחת הודיעו שהם צפויים לקבל שוק חשמלי בעוצמה של בין 8-10, בעוד שבוע מהיום. על מנת שיבינו מה החוויה הצפויה להם, נתנו להם להתנסות בשוק חשמלי שכזה. לקבוצה השנייה נאמר שיש סיכוי של 50 אחוז שיקבלו שוק חשמלי בעוד שבוע. גם למשתתפים האלה נתנו שוק חשמלי אחד כדוגמה להמחשת הכאב.
שתי הקבוצות נשלחו הביתה לשבוע והתבקשו למלא יומן ולתעד בו את מידת המתח הנפשי שהם חווים, וכן לרשום מדדים פיזיולוגיים של דופק ולחץ דם לאורך השבוע. מתברר שחברי הקבוצה שידעו בוודאות שיקבלו שוק חשמלי מקץ אותו שבוע, חוו הרבה פחות מתח נפשי והתעסקות עם מחשבות טורדניות של 'מה יהיה', מאשר חברי הקבוצה שידעו שיש סיכוי של 50 אחוז שיקבלו את השוק. (עדיין היה סיכוי של 50 אחוז שהם לא יקבלו אותו, אבל הנתון הזה לא הרגיע אותם).
תוצאות המחקר זה ממחישות חוויה אנושית מוכרת - אי-ודאות מכאיבה לנו מאוד, היא גורמת לנו לחוש חוסר שליטה, ומעלה את המתח הנפשי שלנו. לפעמים אנחנו אפילו מעדיפים לדעת שיכאב לנו, מאשר לחיות באי-ודאות.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית, מרצה וסופרת, בעלת הפודקאסט "ליהנות מהדרך"