מחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות ריאות וסוכרת הן הקטלניות ביותר בעולם - אבל הן ניתנות למניעה: כך קובע דוח של ארגון הבריאות העולמי, שמתפרסם היום (ד'). לפי הדוח, מחלות אלו גורמות למרבית מקרי התמותה בעולם - 41 מיליון בשנה - יותר ממחלות זיהומיות.
קראו עוד:
הדוח כולל נתונים מ-194 מדינות החברות בארגון הבריאות העולמי, וקובע כי כל שתי שניות מת אדם מתחת לגיל 70 ממחלה כרונית. מדובר בכ-17 מיליון איש בשנה, כש- 86% מהמקרים מתרחשים במדינות בעלות הכנסה נמוכה. מרבית גורמי הסיכון למחלות הללו ניתנים למניעה: לפי הערכות, עישון אחראי לכ-8 מיליון מקרי מוות בשנה, כולל השפעת עישון פסיבי על לא מעשנים.
1 צפייה בגלריה
התקפת לב
התקפת לב
מחלות לב. מהגורמים הראדיים לתמותה בעולם
(צילום: shutterstock)
לפי הדוח, מחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה המרכזי בעולם: 17.9 מיליון איש מתים כל שנה בעולם מהתקפי לב, משבץ מוחי וממחלות לב וכלי דם אחרות. במקום השני נמצאות מחלות הסרטן, המובילות ל-9.3 מיליון מתים כל שנה. במקום השלישי: מחלות ריאות כרוניות, שמהן מתים 4.1 מיליון איש. במקום הרביעי: סוכרת וסיבוכיה, המובילים ל-2 מיליון מקרי מוות בשנה. מחלות אלו מהוות כ-80% מכלל מקרי התמותה המוקדמת בעולם.
אינפו 1
ארגון הבריאות מעריך כי לפחות 1.8 מיליון מקרי תמותה בשנה נגרמים מצריכת יתר של מלח, המוביל ליתר לחץ דם ולמחלות לב. כ-3 מיליון מקרי תמותה בשנה, ובהם מסרטן, מיוחסים לצריכה מוגברת של אלכוהול. כ-830 אלף איש מתים כל שנה מחוסר פעילות גופנית.
כחמישית מכלל מקרי המוות הם תוצאה של גורמי סיכון "מטבוליים": יתר לחץ דם, השמנת יתר, רמות גבוהות של סוכר ורמות גבוהות של שומנים בדם.
בארגון הבריאות העולמי מנסים כבר כמה שנים לקדם יוזמות שיובילו להפחתת גורמי הסיכון הקשורים למחלות הללו. הפעילות מתרחשת בעיקר במדינות עם הכנסה נמוכה, שבהן יש שיעור גבוה של גורמי סיכון (עישון, אלכוהול, שירותי בריאות ברמה נמוכה), ושם מנסים להוביל שינויי מדיניות במטרה לצמצם את מקרי התמותה המוקדמת. בארגון מקווים שבאמצעות היוזמות האלה ניתן יהיה להפחית בשליש את שיעור התמותה המוקדמת ממחלות לא זיהומיות עד 2023.
בישראל התמונה שונה מזו שבעולם: על פי הדוח האחרון של משרד הבריאות מ-2019, לפני פרוץ הקורונה, הסרטן הוא גורם המוות המרכזי בארץ, גם לתמותה מוקדמת, לפני גיל 74 - מחלות הסרטן גורמות לכרבע מכלל מקרי התמותה בשנה. במקום השני נמצאות מחלות לב וכלי דם (ובהם התקפי לב ושבץ מוחי), המובילית לכחמישית מכלל מקרי התמותה. אחריהן סוכרת, ואחריה זיהומים בדם וסיבות אחרות.