על פי נתוני ה־OECD, ישראל נמצאת במקום הרביעי בתמותה מסוכרת מבין המדינות המתועשות, לצד טורקיה, מקסיקו וצ'ילה. הסבר אפשרי לכך נחשף במחקר עולמי שפורסם השנה וגילה שאחד מתוך שני סוכרתיים בישראל סובל ממחלה לבבית או מסיבוכים בכלי הדם – גורמי התמותה המובילים כתוצאה מסוכרת. לשם השוואה, הממוצע ב־13 המדינות שהשתתפו במחקר עמד על אחד מתוך שלושה חולים.
קראו עוד:
מובילת המחקר היא פרופ' עופרי מוסנזון, רופאה בכירה ביחידת הסוכרת שבמחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם בבית החולים הדסה עין כרם, וחוקרת בינלאומית. המחקר התצפיתי שערכה, כלל כעשרת אלפים חולים, 800 מתוכם מישראל. הוא ניסה לגלות מהי השכיחות של הימצאות מחלה קרדיו־וסקולרית אצל חולי סוכרת מסוג 2.
"אין מספיק מודעות בקרב הרופאים והמטופלים בנוגע לצורך בהתאמת תרופות לחולי סוכרת שנמצאים בסיכון למחלות לב", אומרת פרופ' עופרי מוסנזון
לדבריה, ניתוח הנתונים מעלה שבישראל יש הרבה יותר חולי סוכרת עם מחלות לב לעומת הממוצע העולמי, וחולים אלה לא מטופלים מספיק בתרופות לסוכרת שיכולות למנוע גם אירועי לב וכלי דם (תרופות מקבוצות GLP1 RA ו־SGLT2i). ואם יש דרכים לצמצם תחלואה לבבית בקרב חולי סוכרת מסוג 2 באמצעות תרופות ייעודיות, מדוע לא זוכים לכך כלל חולי הסוכרת בישראל? – כך שואלים עורכי המחקר.
וזו בדיוק המטרה שעומדת עכשיו בפני המועצה הלאומית לסוכרת, בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית, וקופות החולים - שמובילים בימים אלו עם משרד הבריאות תהליך של בניית מדדי איכות בסוכרת, שיבדקו את רמת השימוש בתרופות המגינות על הלב מעבר למדדי האיזון הקיימים. זאת במטרה לעורר מודעות בקרב הרופאים המטפלים למתן תרופות ממשפחות אלה.
1 צפייה בגלריה
אם יש דרכים לצמצם תחלואה לבבית בקרב חולי סוכרת מסוג 2 באמצעות תרופות ייעודיות, מדוע לא זוכים לכך כלל חולי הסוכרת בישראל?
אם יש דרכים לצמצם תחלואה לבבית בקרב חולי סוכרת מסוג 2 באמצעות תרופות ייעודיות, מדוע לא זוכים לכך כלל חולי הסוכרת בישראל?
אם יש דרכים לצמצם תחלואה לבבית בקרב חולי סוכרת מסוג 2 באמצעות תרופות ייעודיות, מדוע לא זוכים לכך כלל חולי הסוכרת בישראל?
(צילום: shutterstock)
"אין מספיק מודעות בקרב הרופאים והמטופלים בנוגע לצורך בהתאמת התרופות הייעודיות הללו לחולי סוכרת שנמצאים בסיכון למחלות לב", אומרת מוסנזון, "ישנן תרופות שנמצאות בסל בעלות נמוכה יחסית ונגישות עבור חולי סוכרת רבים, ומה שזועק מהמחקר זו העובדה שאחוז משמעותי של חולים שזכאים לקבל אותן בכל זאת לא זוכים לטיפולים האלה פשוט מפני שחלק מהרופאים לא מודעים מספיק לנושא".
לדבריה, יש לפעול ברמה הלאומית: להכשיר רופאי משפחה ורופאים פנימאים ולתת להם כלים להחליט מתי נדרש לצד איזון הסוכרת, לתת גם טיפולים שימנעו את אירוע הלב או השבץ הבא. פרופ' מוסנזון מדגישה שצריך להעלות את המודעות גם בקרב המטופלים כדי שיבקשו מהרופאים תרופות שלא רק יורידו את מדדי הסוכרת, אלא יגנו גם על הלב.