בשיתוף העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס היא מחלה נפוצה, מוכרת וידועה. יחד עם זאת, במשך שנים משרד הבריאות לא הכיר בה כמחלה כרונית, והמטופלים שסובלים מדרגות חמורות של המחלה, נאלצו לשלם מעבר לתקרה הרבעונית עבור הטיפולים והתרופות, בשונה מחולים במחלות אחרות כמו טרשת נפוצה, סוכרת ואפילו דיכאון. לאחרונה, בזכות מאבק של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס ופניות של רופאים בכירים ואיגודים מקצועיים – הוחלט לשנות את ההחלטה ולהכיר בחולים אלו.
1 צפייה בגלריה
פריחה, גרד בלתי נשלט ויובש בעור. אטופיק דרמטיטיס
פריחה, גרד בלתי נשלט ויובש בעור. אטופיק דרמטיטיס
פריחה, גרד בלתי נשלט ויובש בעור. אטופיק דרמטיטיס
(צילום: shutterstock)
אטופיק דרמטיטיס (המכונה גם דלקת עור אטופית) היא מחלת עור המתבטאת בפריחה, גרד בלתי נשלט ויובש בעור. החולים מתמודדים באופן יומי עם תופעות מטרידות ועם הצורך לטפל בהם בצורה עקבית. מאחר וחלק גדול של ההתמודדות הינה מאחורי דלת ביתם של המתמודדים, לא הכיר בהם משרד הבריאות כחולים כרוניים.
על פי חוזר לפיקוח על קופות החולים ושירותים נוספים של משרד הבריאות, ישנם שלושה קריטריונים להגדרה של "מחלה כרונית": (א) חולים המקבלים טיפול תרופתי באחת מהמחלות הבאות: אפילפסיה, נוגדי קרישה, סוכרת, דיכאון, מאניה דפרסיה, סרטן, עודף שומנים בדם, פרקינסון, מחלות לב וכו' (ב) מטופלים שנמצאו חולים באחת מהמחלות הבאות: איידס, קדחת ים-תיכונית, סיסטיק פיברוזיס, גושה, המופיליה, מחלות כבד, אלצהיימר, פסוריאזיס, אסתמה, ניוון שרירים וכו'. (ג) חולה שמקבל את אותה התרופה למשך ששה חודשים ברציפות לפחות.
ההכרה במתמודד עם אטופיק דרמטיטיס כ"חולה כרוני" היא חשובה. מטופל שהוכר על ידי קופת החולים ככזה, זכאי לקבל הנחה משמעותית בעלות הטיפולים, ולמעשה לשלם על תרופות מרשם סכום שלא יעלה על תקרת השתתפות העצמית כאלף שקלים לרבעון (תלוי בקופת החולים). בפועל, גם אם התרופות יקרות יותר ועולות אלפי שקלים בחודש, החולה ישלם לכל היותר 350 ₪.
במשך שנים ארוכות החולים באטופיק דרמטיטיס בדרגה חמורה נאלצו להסתפק רק במשחות מקומיות, פוטוטרפיה או בטיפולים סיסטמיים (מדכאי מערכת החיסון). בחלק מהמקרים הטיפול הביא הקלה, אך עבור רבים מהם התסמינים חזרו שוב והטיפולים הפסיקו להועיל. בשנים האחרונות נוספו אפשרויות טיפול נוספות שמסייעת באופן משמעותי לחולים. התכשירים החדשים, לא רק מקלים על התסמינים אלא ממש מטיילים בגורמי המחלה. מחקרים הוכיחו יעילות משמעותית של הטיפול לאורך זמן ומטופלים רבים שהשתמשו בתרופות האלו מעידים על הצלחתם. אולם, למרות שהטיפול הוכלל ותוקצב בסל התרופות בישראל, החולים נאלצו במשך תקופה ארוכה סכומים גבוהים באופן משמעותי. המחיר הגבוה היווה עול כלכלי כבד על כתפי החולים וחלקם אף וויתרו על הטיפול.
בשבועות האחרונים, לאחר מאבק של "העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס" ולאחר פניות לגורמים הרלוונטיים, החליט משרד הבריאות להיעתר לבקשה, לשנות את הנהלים ולהכיר באטופיק דרמטיטיס כמחלה כרונית. משמעות ההחלטה היא שאלפי חולים בישראל יוכלו לחסוך אלפי שקלים בשנה.
"במשך שנים ארוכות חולי אטופיק דרמטיטיס סבלו ללא הכרה ומודעות להתמודדות הממושכת שלהם, ואני שמחה שכעת, המאבק שהובלנו בשנים האחרונות צלח וההנחיות שונו", אומרת שולמית בורשטיין מייסדת והמנהלת המקצועית של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, "מדובר בבשורה משמעותית מפני שחולים רבים ויתרו על רכישת התרופות החדשות והמתקדמות בגלל העלות הגבוהה שלהם. אני מודה למשרד הבריאות על הקשב, ההבנה ושיתוף הפעולה למען החולים".
בשיתוף העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס
פורסם לראשונה: 10:05, 14.09.21