האם המחדל במרפאת הפוריות של אסותא בראשון לציון מתרחב? מדוברות אסותא נמסר כי "אותרו עוד 40 מטופלות נוספות שקיימת לגביהן אפשרות (הגם שמדובר בסבירות נמוכה) שהן קשורות לאירוע. עצרנו את כל הפעילות סביב העוברים האלה, וככל שיהיה צורך, נפנה לאותן מטופלות באופן מיידי".
עוד נמסר כי "צוות בכיר של היחידה מתמקד בשלב זה בבדיקות מעמיקות של כל המקרים שהיו בטיפול בימים סמוכים: יום השאיבה וההפריה, יום ההקפאה ויום ההפשרה. נחדד שוב - ביחס לכל העוברים הללו נעצרה הפעילות ואין בהם שימוש בשלב זה".
לאחר פרסום המקרה החריג שאירע במעבדת ה־IVF של אסותא בראשון לציון, סיפרה בשיחה עם 'ידיעות אחרונות' עובדת לשעבר במכון על נהלי עבודה לקויים – וגם על היעדר פיקוח מצד משרד הבריאות.
הם מוסיפים ואומרים: "למרות שהיחידה עובדת בסטנדרטים גבוהים ועברה בקרות משרד הבריאות, מכון התקנים ובקרות פנימיות ובינלאומיות - חודדו שוב נהלי הפעילות מול היחידה. כמו כן - נפתח קו יעודי למטופלות, בו אנו מקיימים שיח עם הפונות, ומספקים מענה ראשוני ושיחת רופא במידת הצורך. יצוין כי אסותא מדווחת למשרד הבריאות בשקיפות על פי הנדרש".
1 צפייה בגלריה
מכון ההפריה
מכון ההפריה
נהלי עבודה לקויים במכון ההפריה
(צילום: צביקה טישלר)

"לא מפתיע שדבר כזה קרה"

"מה שקורה במכון הזה הוא קטסטרופה", מספרת העובדת. "העבודה שם מתנהלת בחובבנות והמקרה הזה הוא מכעיס. עובדות שם לא פעם מדברות בטלפון אחת עם השנייה בזמן העבודה, וגם נוהל של וידוא שני למשל לא תמיד מתבצע כמו שצריך".
לדבריה, תקלה כמו זו לא זכורה לה בעבר, אך תקלות אחרות כן. "דברים קרו שם, וטעויות יכולות לקרות גם בהתאמה של הזרע ביצירת העובר, למשל. זה לא מפתיע שדבר כזה קרה, כי האופן שבו עבדו שם, לפחות בעבר, היה לא מקצועי בעליל. אנשים משלמים המון כסף לרפואה הפרטית כי הם מאמינים שבמקום הזה יקבלו את השירות הטוב ביותר – אבל זה לא תמיד קורה".
יש לציין כי אסותא נחשבת לאחד השחקנים המרכזיים בתחום טיפולי הפוריות – אך היא עדיין נתונה לפיקוח משרד הבריאות שאחראי על הבקרה של המרכזים לפריון וניסח בין היתר את נהלי העבודה במעבדות הפריון. "ההתנהלות של משרד הבריאות היא בדיחה", אומרת העובדת. "הוא לא מפקח, לא מגיע לבדוק ולא שום דבר. הם עושים את המוות למכונים חדשים שרוצים להיכנס לתחום, אך לא בודקים את מי שכבר פועל. לא רק אצלנו משרד הבריאות לא ערך ביקורת, אלא גם במרכזים אחרים".
מאסותא נמסר בתגובה לטענות: "ביקורת של משרד הבריאות התקיימה ב־2 ביוני 2021, ועברנו אותה באופן מרשים. בנוסף, השנה התקיימה בקרה של מכון התקנים שהיא יעודית למעבדות. לגבי טענות אנונימיות של עובדי המעבדה אין לנו כוונה להתייחס".
באסותא מציינים כי נפתח קו ייעודי למתן מידע בנושא בכפוף לחיסיון רפואי ומספרו הוא 03-7643711.
ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה לכתבה.