בזמן שראש הממשלה נפתלי בנט מתכנן לפטור מבידוד תלמידים שנחשפו לחולי קורונה במערכת החינוך, המחלה פוגעת ביותר ילדים: למעלה מ־50 ילדים ובני נוער טופלו בחודש שעבר בבתי החולים בישראל בגלל סיבוכים של קורונה.
קראו עוד:
מנתונים שנאספו בסוף השבוע על ידי האיגוד לרפואת ילדים עולה ש־11 מהילדים טופלו בגלל קורונה נשימתית קשה, שחייבה במקרים רבים הנשמה, בדומה למבוגרים, ועוד יותר מ־40 בשל סיבוכים מאוחרים ומסכני חיים של המחלה.
1 צפייה בגלריה
קורונה ילדים
קורונה ילדים
למעלה מ־50 ילדים ובני נוער טופלו בחודש שעבר בגלל סיבוכי קורונה
(צילום: דוברות הדסה)
למרות הירידה במספר המאומתים, על פי הערכות המומחים לרפואת ילדים, בשל גל התחלואה הקשה, שגרם בחודש שעבר להדבקת עשרות אלפי ילדים, מספר החולים הקשים הצעירים צפוי לגדול בזמן הקרוב. חלק מהסיבוכים הקשים נצפים רק ארבעה עד שישה שבועות לאחר ההדבקה.
במשך שנה וחצי היה נדמה שהקורונה חסה על הילדים, אולם זן דלתא שינה את התמונה: ילדים נדבקים ומדביקים, ומיעוטם אף מפתחים מחלה מסכנת חיים. בישראל דווח עד היום על סיבוכים בודדים בילדים כתוצאה מהקורונה, אולם כעת מתברר שהתחלואה בקבוצת גיל זו מחמירה.
מנתונים שנאספו שלשום על ידי איגוד רופאי הילדים ב־22 מחלקות ילדים ברחבי הארץ עולה כי בחודש ספטמבר חל זינוק במספר הילדים שטופלו שם בשל סיבוכי קורונה. 11 טופלו בשל קורונה קשה ו־43 בשל תסמונת דלקתית רב־מערכתית מסכנת חיים, המכונה PIMS, שמופיעה שבועות ספורים לאחר ההדבקה. לשם השוואה, באוגוסט טופלו בבתי החולים שלושה ילדים בלבד עם קורונה קשה ו־11 שסבלו מ־PIMS. כלומר, זינוק של פי ארבעה בתוך חודש. בכל המקרים מדובר בסיבוכים קשים ומסכני חיים.
"מנהלי מחלקות הילדים מתרשמים שמספרי החולים גדלו מאוד בשבועות האחרונים", אומר יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן. "הרושם שלנו הוא שאי־אפשר לקבוע שקורונה בילדים היא תמיד מחלה קלה. יש סיבוכים קשים וצריך לעשות כל מה שניתן כדי למנוע הדבקה".
ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף הילדים במרכז הרפואי הלל יפה ויו"ר החברה הישראלית לפדיאטריה קלינית, סיפרה: "יש יותר ויותר ילדים שסובלים מסיבוכים של קורונה. אנחנו רואים גם ירידה בגילי החולים: בעבר היו בעיקר בני נוער, היום אנחנו רואים גם ילדים קטנים, בני ארבע וחמש, שמגיעים אלינו במצב קשה בגלל סיבוכי קורונה. נכון שקורונה בילדים היא ברוב המקרים מחלה קלה, אבל ברגע שעשרות אלפי ילדים נדבקים בה, אחוז מסוים יפתח את התופעה הזו".
על הדלקת הרב־מערכתית שמופיעה מספר שבועות לאחר ההדבקה, סיפר ד"ר קליין: "התהליך הזיהומי שגורמת הקורונה מצית התלקחות דלקתית סוערת של מערכת החיסון. מדובר במחלה מסכנת חיים, משום שהיא פוגעת בחלק מהמקרים בתפקוד הלב. לכן חלק מהילדים נזקקים לאקמו. הביטוי הקליני הוא חום וכאבי בטן. בחלק מהמקרים נאלצנו לטפל בילדים גם בתרופה ביולוגית שמדכאת את מערכת החיסון, ויש לה תופעות לוואי משמעותיות".
חלק מהילדים הגיעו לטיפול בשלב מאוחר של המחלה ובמצב קשה מאוד. "בהחלט ניתן לפספס מקרים כאלה", אומרת ד"ר קליין, "בשלב ראשון הילדים מפתחים מחלת חום, וחלקם נשלחים הביתה באבחון שמדובר במחלה ויראלית. בשלב הזה לא תמיד ניתן לזהות את התפקוד הירוד של הלב ואת הפגיעה בשאר מערכות הגוף, ובהן הכליות. חלק מהילדים מגיעים אלינו כאשר לחץ הדם נמוך מאוד עם צורך בטיפול דחוף, מציל חיים. במקרה של הופעת מחלת חום אצל ילדים שנדבקו לאחרונה בקורונה, מומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לבדוק האם יש מערכות נוספות שמעורבות במחלה, והאם יש צורך בבדיקות דם".
ד”ר יוסי בן ארי, מנהל טיפול נמרץ ילדים ברמב”ם ויו”ר האיגוד לטיפול נמרץ בילדים, אישר שיש עלייה משמעותית בילדים שסובלים מהתסמונת הדלקתית וזקוקים לטיפול נמרץ. “זו מחלה מאוד קשה”, אמר, “חלק מהחולים סובלים מפגיעה מוחית משמעותית, מפגיעה נשימתית, לבבית ובטנית. היו חולים שנזקקו לחיבור לאקמו. עד כמה שידוע לי, כולם יצאו מזה בחיים”.
מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי משרד החינוך, כל ילד מאומת מדביק בממוצע כעשרה אחוזים מהילדים שלומדים איתו. למרות זאת, לאחרונה פורסם שבנט מתכוון לפטור מבידוד ילדים שנחשפו למאומת במערכת החינוך, וזאת לטובת בדיקה ביתית יומית שתבוצע על ידי ההורים. לצורך כך יגיעו בקרוב לישראל עשרות מיליוני ערכות ביתיות לבדיקת קורונה.