"בימים האחרונים אנחנו רואים פחות חולי קורונה שמגיעים. אבל מי שמגיע הוא חולה קשה", כך אומר הבוקר (ה') ד"ר ארז בירנבוים, מנכ"ל בית החולים אסותא באשדוד לאולפן ynet. "נכון להבוקר אנחנו עם 12 חולים בלבד בבית החולים, והיינו מעל 40 בשלב מסוים. מתוכם, שמונה מונשמים, כולם אינם מחוסנים".
לדבריו, זו ההוכחה הניצחת שהחיסון נותן מענה. מה שמטריד אותי זה מה קורה הלאה. הפתיחה של הלימודים היום, די מדאיגה אותי. אני מאמין בהורים שיעשו בדיקות מקדימות אבל אני רוצה לראות מה התוצאות, האם תהיה עלייה בהדבקה".
האם יש הבדל באוכלוסיות השונות לגבי התחסנות והיבדקות? "אני יכול לדבר על אשדוד בלבד, בפילוח המאושפזים, מדובר בכל המגזרים ומה שמאפיין אותם זה חוסר האמון במערכת. זה בעיקר מאפיין אוכלוסייה מעל גיל 60. צעירים יותר יכול להיות שלא התחסנו בשום מנה. כשאתה מדבר עם המשפחות יש סוג של הלקאה עצמית".
ד"ר מעיין בר גד מקופת חולים כללית, מצטרף לדיון ומסביר כי בזמן החגים עשו הרבה פחות בדיקות. מספרי החולים הקשים לא השתנו. אבל מספר המונשמים עולה. "נאלצנו עכשיו לרכוש עוד שתי מכונות אקמו כדי לעמוד ביעד. חשוב להבין שהשיקום מהמכונות הללו הוא ארוך וזה לא שמתחברים ומתנתקים באופן מיידי. 83 אחוזים מהמונשמים לא התחסנו כלל. חייבים להבין את זה".
האם לאור הנתונים, מדינת ישראל צריכה להיות מחויבת כלפי הלא מחוסנים? "אנחנו לא יכולים לשפוט אנשים לפי ההתנהגות שלהם. זו לא שאלה רפואית אלא שאלה אתית. אנחנו כרופאים צריכים לטפל בכולם".
ובתוך כך, מספר חולי הקורונה שמצבם קשה עומד הבוקר על 639. לפני שבוע בדיוק היו בישראל 731 חולי קורונה במצב קשה. 219 החולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 439 מהחולים הקשים אינם מחוסנים, 117 מחוסנים ללא מנת דחף ו-40 מחוסנים - 6% - עם מנת דחף. לגבי 43 חולים קשים לא נמסר מהו המצב החיסוני. מבין החולים שמשרד הבריאות פרסם מה מצבם החיסוני – קרוב ל-74% אינם מחוסנים, לעומת כ-7% שקיבלו את מנת החיסון השלישית.
עוד עולה מהנתונים כי בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60 – 217 אינם מחוסנים, 36 מחוסנים ללא מנת דחף וחמישה בלבד קיבלו את מנת החיסון השלישית. כלומר, כ-84% מהחולים הקשים, בני 60 ומטה, לא התחסנו.