מספר חולי הקורונה שמצבם קשה ממשיך לרדת ומספרם עומד הבוקר (יום ה') על 639. לפני שבוע בדיוק היו בישראל 731 חולי קורונה במצב קשה. 219 החולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 439 מהחולים הקשים אינם מחוסנים, 117 מחוסנים ללא מנת דחף ו-40 מחוסנים - 6% - עם מנת דחף. לגבי 43 חולים קשים לא נמסר מהו המצב החיסוני. מבין החולים שמשרד הבריאות פרסם מה מצבם החיסוני – קרוב ל-74% אינם מחוסנים, לעומת כ-7% שקיבלו את מנת החיסון השלישית.
עוד עולה מהנתונים כי בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60 – 217 אינם מחוסנים, 36 מחוסנים ללא מנת דחף וחמישה בלבד קיבלו את מנת החיסון השלישית. כלומר, כ-84% מהחולים הקשים, בני 60 ומטה, לא התחסנו.

בינתיים גם אתמול אובחנו אלפי ישראלים כחיוביים לקורונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 3,550 ישראלים קיבלו אתמול הודעה כי הם חיוביים לנגיף. בסך הכול בוצעו כ-99 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על כ-3.6% - נתון נמוך בהשוואה לממוצע בשבועות האחרונים, אך גבוה מזה שהיה ביום שלישי.
ויש חדשות מעודדות גם מהחיסונים. 58,679 ישראלים קיבלו אתמול את מנת החיסון השלישית. מדובר במספר המתחסנים היומי הגבוה ביותר מאז 9 בספטמבר. בתקופת החגים נרשמה ירידה במספר המתחסנים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 1,051,434 ישראלים קיבלו בחודש ספטמבר את מנת החיסון השלישית ואילו 120,360 קיבלו את מנת החיסון הראשונה. אתמול קיבלו 9,644 ישראלים את המנה הראשונה של החיסון – המספר הגבוה ביותר החודש.
3 צפייה בגלריה
בנפתלי בנט ושרון אלרעי פרייס
בנפתלי בנט ושרון אלרעי פרייס
רה"מ בנט וד"ר אלרעי פרייס
(צילום: מארק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
משרד הבריאות פרסם גם נתונים לגבי התלמידים שבבידוד. בבוקר שבו חזרו התלמידים לבתי הספר לאחר חופשת סוכות נמצאים 99,513 תלמידים בבידוד. 74,322 באו במגע עם חולה קורונה מאומת או ששבו מחו"ל והם אינם מחוסנים ובנוסף 25,191 תלמידים מוגדרים כחולי פעילים.
אתמול אובחנו 1,947 תלמידים כחיוביים לקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות בקרב התלמידים עמד על 4.9%, גבוה מהממוצע הארצי. מהנתונים עולה עוד כי 39% מהמאומתים אתמול הם בני 11 ומטה, שעדיין לא ניתן לחסן אותם ו-14% הם בני 12 עד 18. 44% מהמאומתים אתמול הם מהמגזר הערבי, שבו התלמידים המשיכו ללמוד בתקופת החגים. למעשה, כך לפי משרד הבריאות, אתמול אובחנו 1,552 בני אדם מהמגזר הערבי כחיוביים לקורונה, לעומת 1,469 מהמגזר הכללי ו-353 מהחרדי.
בישראל כ-48,600 חולי קורונה פעילים. 3,233 מהם מתגוררים בירושלים, 1,557 בתל אביב – שהפכה אתמול לעיר ירוקה, 1,174 בבאר שבע, 1,146 באשדוד, 1,059 בפתח תקווה, 1,054 בבני ברק, 983 בנתניה, 913 בחיפה, 907 בטייבה, 898 ברהט, 769 בראשון לציון – שגם היא ירוקה – 758 בנצרת, 750 באום אל פחם, 737 באשקלון, 728 בחולון, 579 ברחובות, 565 בבית שמש, 562 בטירה, 534 ברמלה ו-509 בבת ים.
פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, גיבה הבוקר את מומחי המשרד ברקע המתקפה הפומבית עליהם מצדו של ראש הממשלה נפתלי בנט. "המדינה שמה אותם בכיסאות שעליהם הם יושבים, על מנת להביא לידיעת מקבלי ההחלטות את הדברים הכי מקצועיים שניתן", אמר פרופ' לוי בריאיון לאולפן ynet.
העימות בין בנט לאנשי משרד הבריאות פרץ מיד לאחר שראש הממשלה עקץ בנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק את הדרג המקצועי וציין: "האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה". בתדרוך לכתבים אחרי הנאום אמר בנט: "עם כל הכבוד לקבינט המומחים ולמומחים לרפואה - חלקם לא רואה את התמונה המלאה".
בתגובה לדברים אמר הבוקר מי שעמד עד לפני חודשיים בצומת קבלת ההחלטות: "היה צר לי מאוד לשמוע את הדברים שנאמרו, הדרך שבה הם נאמרו על אנשי המקצוע במשרד הבריאות. מקובל על כולנו שמי שמחליט בסוף זה הממשלה, ראש הממשלה והקבינט. אין עוררין על כך. מאידך גיסא, תפקידנו כאנשי מקצוע הוא להביא את האמת שלנו, לאחר שבדקנו, ביררנו, למדנו והתייעצנו.
3 צפייה בגלריה
חזי לוי מנהל ביה"ח ברזילי בריאיון לאולפן
חזי לוי מנהל ביה"ח ברזילי בריאיון לאולפן
"אין לי מילים להגיד עד כמה שרון מקצועית ומסורה". פרופ' לוי
(צילום: בראל אפרים)
"שמעתי הבוקר את אנתוני פאוצ'י, שהוא הבר סמכא בכל ארצות הברית בנושא הקורונה. ראיינו אותו לגבי החלטת ה-FDA על החיסון השלישי, שאלו אותו האם ה-FDA הצביע אי אמון בנוגע למידע שהגיע מישראל - והוא אמר 'לא, להפך, אנחנו מאוד סומכים על המידע שהגיע מישראל, רוצים ללמוד על עוד מידע של חיסון צעירים וחיסון בצה"ל'. אותו פאוצ'י בארצות הברית הגדולה סומך על גורמי המקצוע בישראל".
- ראש הממשלה מנסה לסתום את הפה למומחים? "יש מצד אחד אג'נדה של הממשלה, שהיא בכל מקרה תאפשר חיים ופתיחה. אני מכבד את זה, זכותו וחובתו של ראש הממשלה לקבוע אג'נדה ולנהל את המדינה על פיה. מצד שני יש את אמירות אנשי המקצוע, בטח בשבועיים האחרונים, שחלקם מביעים חשש שהתחלואה עוד לא מאחורינו. יש מתח בין שתי הגישות האלו, אני חושב שזה לגיטימי שיש שתי גישות.
"האמירות נאמרו אחרי ששבוע לפני כן היו 'הדלפות' מאנשים בכירים בממשלה, שמדליפים עד כמה הם לא שבעי רצון, גם מאמירות המקצוענים וגם אישית נגד ד"ר שרון אלרעי פרייס (ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות), שאין לי מילים להגיד עד כמה היא מקצועית, מסורה ועושה את עבודתה נאמנה. 'איתרע מזלי' לבחור בה לאחר שמקצוענית נוספת פרשה, פרופ' סדצקי, ואני שמח שבחרנו בשרון".
- האם לדעתך מנכ"ל המשרד יהסס להביע שוב את עמדתו? יש לדעה שלו משמעות עכשיו? "אני מכיר את האנשים שנמצאים שם כרגע ואני מסתכל עליי, עד לפני חודשיים אם בדיוני קבינט ואם בוויכוחים עם השרים על הרבה דברים בתקופה לא פחות קשה, אפילו יותר קשה כי לא היו חיסונים. הוויכוחים האלה קיימים בין הדרג הפוליטי למקצועי. כפי שאני מכיר את האנשים, אני חושב שהם ימשיכו להגיד את דעתם המקצועית, זו חובתם".
במערכת הבריאות נערכים לקראת השינוי שייעשה ביום ראשון הקרוב, ובמסגרתו יוחלפו התנאים לקבלת התו הירוק. התעודה שהייתה בתוקף עד סוף דצמבר - תתבטל. מי שקיבל שלוש מנות חיסון של פייזר וחלף שבוע מקבלת מנת הדחף - זכאי לתו ירוק למשך חצי שנה. לזכאים יצטרף גם מי שקיבל שתי מנות חיסון וטרם חלפה חצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה וגם מחלימים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת.
פרופ' לוי אמר בהתייחסו לשינוי בתנאי קבלת התו הירוק: "עד עכשיו היה תו ירוק שהתחשב בשתי מנות החיסון שקיבלנו, אבל כעת, משחלפו חודשיים מהחיסון השלישי והוא בר יכולת להגן, אני חושב שהעיתוי בסדר. תמיד אפשר לפני, אבל עושים זאת כעת ואני חושב שזה חשוב משום שזה יכול לאפשר יותר התקהלויות באופן יותר פתוח".
- מצד שני אנחנו לפני החורף והתקהלויות יהיו יותר במקומות סגורים. "זה הופך את זה ליותר מסוכן לא רק בגלל הקורונה אלא בגלל תחלואת החורף, בוודאי שנצטרך להקפיד על תו ירוק באופן נוקשה וגם על מסכות. בשנה שעברה לא הייתה כמעט תחלואת חורף, זה היה מדהים, זה בזכות החיסון והמסכה. מרבית ההתקהלויות יהיו במקומות סגורים, חלקם הגדול לא מאווררים מספיק. ודאי שזה מקום עם סיכון גדול להדבקה בשפעת וגם בקורונה".
3 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
נערכים לשינוי בתנאי קבלת התו הירוק
(צילום: EPA)
- בלי אכיפת התו הירוק לא תהיה שליטה על ההתקהלויות. "אני מסכים שללא אכיפה של התו הירוק, בטח במתכונתו החדשה שמקפידה על החיסון השלישי או בדיקות שליליות של קורונה, בלי האכיפה הזו ההתקהלויות יהיו מסוכנות ויוכלו לחשוף להדבקה ולעלייה בתחלואה".
- יש אזורים שלמים בישראל ללא אכיפה. "צר לי על כך, אני יודע שהאכיפה בעייתית. מצד אחד אומר הקבינט וראש הממשלה שרוצה לנהל חיי מסחר וכלכלה, חיי חינוך ותרבות, כמה שיותר רגילים. כולנו רוצים את זה, אבל לא ניתן לאחוז את המטה בשני קצותיו. אם זו מדיניות הממשלה, לא נוכל לעשות את זה אם לא נבין, כל אחד מאיתנו, שזה תלוי בנו".