אם בעבר דובר על השמנה במהלך השירות הצבאי, היום הבעיה מתחילה עוד לפני הגיוס: מחקר שהתפרסם בשנה האחרונה מצא שבתוך ארבעה עשורים - המשקל הממוצע של המתגייסים לצה"ל עלה ב-10 קילו. המחקר ניתח את נתוניהם של 2.7 מיליון מתגייסים בין 1977 ל־2020 ומצא שעיקר ההשמנה היא אצל גברים. לצד העלייה במשקל, מצא המחקר שחלה ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי (הנמוך) של החיילים, שיכולה להעיד על עורקים פחות גמישים ובריאים. תוסיפו לזה שכ-70% מהחיילים מדווחים שעלו במשקל לאחר שירותם הצבאי, ותבינו שהעניין דורש טיפול, ועדיף לעשות אותו כבר בזמן השירות הצבאי.
זאת אולי הסיבה שבזרוע היבשה של צה"ל החליטו לאחרונה לבצע מהפכה בתחום הכושר, ואולי על הדרך להילחם בנתוני ההשמנה של החיילים. בשבוע שעבר נחנכו בטקס חגיגי אולמות ספורט חדשים בסטנדרט מתקדם בכל בסיסי ההכשרה של הזרוע.
הפרויקט, שעלותו מוערכת במיליוני שקלים, מהווה עוד אחד מהשינויים הגדולים שעוברים על צה"ל בתקופה האחרונה בתחום הכושר. אתגרים חדשים בשדה הקרב הביאו לבחינה מחודשת גם בהתייחסות המערכתית לתחום.
אולמות הכושר החדשים מהווים רוח חדשה בפילוסופיית הכושר הצה"לית והמעט מיושנת של העבר. לא עוד אימונים פרטניים ועצמאיים בחדרי כושר יחידניים אשר בקושי היו יכולים להכיל מחלקה אחת. תורת הכושר החדשה מגיעה עם אולמות גדולים הבנויים בסטנדרט מחמיר שיכולים להכיל בתוכם אפילו פלוגה שלמה.
3 צפייה בגלריה
אולם הכושר החדש של זרוע היבשה
אולם הכושר החדש של זרוע היבשה
פעם היה כאן מגרש כדורסל. חדרי הכושר החדשים של צה"ל
(דובר צה"ל)
ולא מדובר רק בעלייה ברמת חדרי הכושר או בגודלם. השינוי בתפיסה הביא אתו גם אימונים חדשים המותאמים לשדה הלחימה המודרני, ומעודדים בין היתר חשיבה מחוץ לקופסא, עבודה תחת לחץ ואפילו התמודדות עם כישלון.
"בסופו של דבר אמצעי הלחימה הכי חשוב שלנו זה הלוחמים. המשימה שלנו היא להכין את צה"ל למלחמה, לבנות צבא חזק ואיתן, ולמערך הכושר הקרבי בצה"ל יש חלק גדול מזה", אומר ל-ynet רס״ן ברוך רם, קצין האימון הגופני של זרוע היבשה. "אנחנו רוצים לוחם חזק וורסטילי שיודע לרוץ עם משקל על הגב ויכול לסחוב משקל כזה בשטח. יש לנו התמודדויות בכל החזיתות ואנחנו צריכים להיות מוכנים".
3 צפייה בגלריה
כושר בצה"ל
כושר בצה"ל
ציוד כושר נייד יגיע עם הלוחמים לשטח
(צילום: דובר צה"ל)

אולמות הכדורסל הפכו לחדרי כושר ענקיים

להבדיל מחדרי כושר אזרחיים, לצה"ל צבא גדול של לוחמים הנדרש להתאמן בו-זמנית. הפתרון הגיע בדמות הסבה של אולמות כדורסל הממוקמים בבסיסי הכשרות היסוד הקרביות השונים לחדרי כושר גדולים במיוחד. את מקומם של הפרקט, הסלים והטריבונות תפסו מתקני כוח ואירובי, שטח פתוח לאימוני קרב מגע ובנוסף אמצעים חדשניים של אימונים קוגניטיביים.
"חשוב להכין את הלוחם להתמודד עם חוסר הוודאות בשדה הקרב. היום אנחנו יכולים לתת מענה לאימון של פלוגה שלמה בכל מסגרת שיש בצבא ולגעת בכל מרכיבי הכוח השונים", מוסיף רם.
3 צפייה בגלריה
רס"ן ברוך רם
רס"ן ברוך רם
"המטרה שלנו היא לבנות צבא חזק יותר". רס"ן ברוך רם, קצין האימון הגופני של זרוע היבשה
(דובר צה"ל)
האימונים המאולתרים הם כבר נחלת העבר. הנפות של ברוסים? פחות. במערך הכושר הקרבי של צה"ל מעדיפים להתייחס לנושא הכושר בצורה מסודרת ומאורגנת מבעבר. לשם כך נכתבו 180 תכניות של אימונים ייעודיים עבר מערך הלוחמים. כל תכנית מותאמת לדרישות התפקיד של אותו לוחם.
מהפכת הכושר לא נשארה רק בבסיסי הכשרות היסוד הקרביות, אלא גם יוצאת עם הלוחמים לשטח: "לוחמים צריכים להתאמן גם בחוץ, לא רק בחדרי הכושר, מה שהביא אותנו ליצירת ערכות קצה מבצעיות", מסביר רם. "רכשנו ציוד כמו מתח ומקבילים שהם יכולים לקחת איתם בתוך הרכב אל השטח עצמו. אנחנו רוצים לספק אימונים אפקטיביים בכל מקום ובכל זמן".
ומה בעתיד? "כרגע יש עשרה אולמות בכל בסיסי הכשרות היסוד הקרביות של צה"ל. השאיפה היא שבעתיד הבשורה הזו תגיע לכל הזרועות וכל הצבא יהיה מרושת לפי הפלטפורמה הזאת".