הנה מגיע הקיץ ואיתו החופשות המשפחתיות, הטיולים בארץ והנסיעות לחו"ל, בתי המלון, המסעדות וכמובן – האוכל. הרבה אוכל. האוכל עבור רובנו הוא חלק משמעותי מהחוויה בחופשה, ביכולת שלנו לספוג את תרבות המקום. כולנו רוצים לנסות, לטעום ולחוות, ואוכל הוא חלק חשוב בזה. במיוחד בעידן הרשתות החברתיות, שבו האוכל גם מצטלם נפלא.
מה זה אומר? לאכילה בחופשה, בין אם בארץ או בחו"ל, ישנם מאפיינים טיפוסיים:
  • האכילה במהלך החופשה שונה משגרת התזונה הקבועה שלנו וגם מי שמורגל לדבוק בתפריט מסוים, יתקשה ליישמו בזמן טיול או נופש. אנשים רבים מחליטים עם יציאתם לחופשה לשחרר כל רסן מבחינת האכילה ולתת דרור לחשקים ולמאוויים מתוך מחשבה ש"במהלך כל השנה שומרים (על שליטה) ובחופשה משחררים (ומאפשרים איבוד שליטה)".
  • במסגרת שגרת החופשה המשחררת גם גדלה הנגישות לשתייה מתוקה ומוגזת, לקפה ולאלכוהול - אך הרבה פחות למים.
  • בטיול האכילה מבוססת על אוכל של בתי מלון, מסעדות ומזון מוכן כזה או אחר, בניגוד לשגרה שלנו שבה יש יותר אוכל ביתי. מזון קנוי מכל סוג יהיה לרוב עשיר יותר בשומן, בסוכר, במלח ובקלוריות ביחס לאוכל הביתי, שאותו אנחנו מבשלים מחומרי גלם טריים ושביכולתנו לשלוט על רמות הסוכר, המלח והשומן שבו.
3 צפייה בגלריה
לאכול בחופשה
לאכול בחופשה
בחופשות בטן-גב שפע של אוכל מפתה, זמין ונגיש, נמצא מול עינינו רוב שעות היממה
(צילום: shutterstock)
  • לא תמיד יש בנמצא מזונות בריאים ומזינים במהלך הטיול, ובעיקר פחות ירקות ופירות. ישנן מדינות ים תיכוניות שבהן נוכל למצוא גם במסעדות ובבתי המלון מזון הדומה לזה שיש לנו בישראל, העשיר ברכיבים בריאים, וכולל ירקות, פירות, דגים, מוצרי חלב דלי שומן ועוד. אך בלא מעט מדינות באירופה, בארה"ב ועוד – מצאי הפירות, הירקות והאוכל הבריא בכלל עשוי להיות דל.
  • סדר הארוחות ומספרן משתנה בטיולים ובחופשות. לעיתים רבות אוכלים ארוחת בוקר דשנה במלון כשהפעם הבאה פוגשים צלחת בערב, במסעדה, כשהתחושה היא ש"'לא אכלנו כל היום". אבל, אין להתבלבל, לרוב הנשנושים בין לבין, הכוללים חטיפים ומתוקים, הם אכילה לכל דבר.
  • בחופשות בטן-גב יש שפע של אוכל המוצע לנופשים, הן בזמן הארוחות והן ביניהן. וכאשר שפע של אוכל מפתה, זמין ונגיש, נמצא מול עינינו רוב שעות היממה, ככל הנראה נאכל אותו ללא קשר לתחושות הרעב והשובע.
  • גם מי שמורגלים בשגרת אימונים ופעילות גופנית שבועית, לוקחים חופשה משגרה זו .
כל המאפיינים הללו יתבטאו ברוב המקרים בחזרה הביתה מהחופשה עם כמה קילוגרמים עודפים, שנוספו לגוף בזמן קצר. האם זוהי גזירת גורל של כל טיול וחופשה? ממש לא. אפשר גם אחרת ומבלי לפגוע בהנאה. אבל - צריך לרצות ובעיקר להחליט על כך מראש, לפני שיוצאים לחופשה.

כך תחזרו מהחופשה בלי משקל עודף

1. מחליטים
מחליטים מראש שבחופשה הקרובה אנחנו משתדלים להיות בשליטה, לשים גבולות לאכילה ולבחור את האפשרויות הטובות ביותר במצב הנתון. החלטה מבעוד מועד מגדילה את הסיכויים שגם נצליח ליישם.
2. מתכננים ומצטיידים
לוקחים בתיק ובמזוודה נשנושים בריאים, שיהוו תחליף לחטיפים ולממתקים או יגשרו בין הארוחות. נשנושים כאלה יכולים להיות חטיפי אנרגיה אישיים בריאים, שקדים, אגוזים ותמרים, ואריזות אישיות של חטיפי פריכיות המועשרים בדגנים מלאים.
3. שורפים קלוריות בדרך
בטיולים אורבניים בחו"ל, נפלא לחוות את העיר דרך הרגליים. במקום לנסוע ברכבת או מונית, תכננו מסלולים שמאפשרים הליכה רגלית. הורידו בטלפון הנייד אפליקציית צעדים ותופתעו לגלות שבכל יום כזה הלכתם הרבה יותר מממוצע הצעדים היומי שלכם בארץ. ההליכות המרובות יעזרו לשמור על המשקל גם כשאנחנו בחופשה.
3 צפייה בגלריה
לאכול בחופשה
לאכול בחופשה
הליכות וספורט בחופשה יאזנו את הצריכה העודפת
(צילום: shutterstock)
גם בחופשות "בטן-גב" ניתן לשלב הפעלה של הגוף, בין אם בחדר הכושר במלון או בספורט ימי מהנה שיכול להיות חלק מהבילוי בחופשה.
4. עושים קניות בסופר
חוויה מקומית נוספת בחו"ל שאהובה עליי ואני ממליצה לא לוותר עליה - היא ביקור בסופרמרקט המקומי. דרכה אפשר לגלות תרבות צריכה מקומית ומוצרים חדשים ומעניינים. ביקור בסופר מקומי מאפשר לקנות פירות, יוגורטים, ירקות לנשנוש - כמו עגבניות שרי, גזרים קטנים ועוד. כל אלו ישמש אותנו בין הארוחות. אפשר גם לקנות את ארוחת הצהריים שלנו שם - לחם, ירקות, גבינות וכדומה, להכין כריכים ולקחת איתנו להמשך היום.
5. משתדלים לאכול מסודר ובריא
זה נכון שלא ניתן להעתיק את הרגלי האכילה היומיומיים שלנו לחופשה, אבל חשוב לאמץ את כלל הארוחות המסודרות: להקפיד על ארוחת בוקר, צהריים וערב, כשברוב המקרים, הארוחות העיקריות הן בוקר - לרוב במלון, וערב - לרוב במסעדה. כדאי שלא לוותר על ארוחת צהריים קלה, הכוללת כריך או סלט בבית קפה בדרך. ויתור עליה יגרור אכילה נשנושית ורעב גדול בארוחת הערב. כאשר מגיעים רעבים מדי לארוחה, אוכלים הרבה יותר עד תחושת מלאות לא נעימה.
את הסדר של שלוש הארוחות כדאי לשמור גם בחופשות ה"הכל כלול" שמאופיינות לעיתים בארוחה אחת גדולה במשך כל היום. כאן כדאי להצטייד בנשנושים בריאים וקלים, שיהוו תחליף מוצלח לשפע המוצע בין הארוחות.
3 צפייה בגלריה
לאכול בחופשה
לאכול בחופשה
הכול כלול? לא חייבים לאכול הכול
(צילום: shutterstock)
גם בארוחה בבית המלון וגם במסעדה ניתן לבחור את המנות הבריאות יותר, וגם אם נעשה זאת מדי פעם - הרווחנו. למשל, להעדיף תפוח אדמה אפוי ולוותר על הצ'יפס, לבחור גם מנות של סלטי ירקות, לשלב מנת דג, להעדיף עוף או בשר רזה (פילה או סינטה במקום אנטרקוט), לוותר על הלחמניות בצד, לבקש ירק טרי גם אם זה אינו רשום בתפריט (בעיקר בבית המלון). אפשרו לעצמכם מנת פסטה, פיצה או המבורגר, אבל גוונו ושלבו בארוחות חלבון כמו עוף, בשר, דג, מוצרי חלב וביצים ככל שניתן.
6. שותים מים
חשוב להקפיד לשתות מים במהלך הימים עמוסי החוויות. בקלות רבה ומבלי לשים לב אנחנו מדלגים על המים ומתייבשים, במיוחד בחופשות קיץ. ולא, קפה ואלכוהול אינם תחליף למים.
מערכת העיכול היא מהאיברים היותר רגישים בגופנו וכל שינוי, בין אם פיזי או נפשי, יכול להשפיע עליה. גם נסיעה למספר ימים מחוץ לבית יכולה להשפיע על מערכת העיכול וכך לעיתים קרובות רגלי היציאות שלנו משתנים גם הם עם היציאה לחופשה, ממצב של ריבוי יציאות ועד לעצירות. ככל שנצליח לשלב בטיול הפעלה של הגוף, שתיית מים, ירקות ופירות ולא נגזים עם הפחמימות, הסוכרים, החטיפים והג'אנק פוד - כך מערכת העיכול שלנו תסתגל מהר יותר לשינוי ותתפקד באופן תקין.
חשוב לזכור שחופשה מהנה לא חייבת להיות כזו שבה האכילה חסרת רסן. פרט לתוצאות שלה במשקל, אכילת בולמוס במשך מספר ימים אינה בריאה לגוף ולנפש. כאן המקום לציין שמי שגם ביומיום שלו לא אוכל בריא, יתקשה לעשות זאת בחופשה. את היסודות הבריאים כדאי קודם כל לתרגל באזור הנוחות שלנו. ובכל מקרה, כשחוזרים מהחופשה , הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לחזור לשגרה המסודרת והבריאה שלנו. אין צורך להסתער על המשקל ולנקוט מהלכים קיצונים כמו צומות וכדומה. תוך מספר ימים של שגרת אכילה ופעילות גופנית, הגוף יחזור לעצמו.
הכותבת היא דיאטנית קלינית