בשיתוף צמל ביו-פארמה
כ-80% מהנשים יחוו בחילות והקאות במהלך ההיריון. הספקטרום של התופעה יכול להיות רחב – ממעט בחילות בבקרים ועד למחלה קשה שנקראת "היפרמזיס גרבידרום" (Hyperemesis gravidarum) שעלולה אפילו לגרום ליובש וצחיחות. "למזלנו רוב הנשים עם בחילות בהיריון סובלות ממחלה קלה, שאפשר להשתלט עליה אפילו בעזרת שינוי התנהגותי", מסביר פרופ' אייל שיינר מנהל מחלקות נשים ב' ויולדות ב' במרכז הרפואי סורוקה. "לעיתים נשים שפתאום מפסיקות להרגיש את הבחילות, מתחילות לחשוש שאולי ההיריון שלהן לא תקין והן באות לעשות אולטרסאונד", הוא מוסיף. "הבחילות זה משהו שנשים רבות חוות כחלק משגרת השליש הראשון להיריון".
אומנם רוב ההריוניות יחוו את הבחילות בשעות הבוקר, אולם התופעה יכולה להופיע בכל שעות היממה. "אצל נשים רבות, שיא התופעה של הבחילות תבוא לידי ביטוי בבוקר, והבחילות גם צפויות לחלוף איפשהו סביב שבוע 13 ו-14 להיריון", מסבירה פרופ' גלי פריאנטה – אחראית יחידת אם-עובר -הריון בסיכון במרכז הרפואי סורוקה. "יחד עם זאת, יש קבוצה לא מבוטלת של נשים שהבחילות ו/או ההקאות יכולות להופיע לאורך כל היום, ויש אפילו מיעוט של נשים שהבחילות לא יעזבו אותן גם בתום השליש הראשון להיריון".
באיזה מקרים צריך לפנות לרופא? כאשר הבחילות מונעות מההריונית לצרוך מזון ושתיה. "ברגע שהאישה לא יכולה לצרוך מזון ומים או ברגע שהאישה מגיעה לצחיחות או ברגע שההקאות הן בלתי פוסקות – צריכה להידלק נורה אדומה ויש לפנות לרופא", מסביר פרופ' שיינר, "אני מציע תמיד לפנות לרופא כשההריונית קצת לא שקטה ולא מרגישה טוב, ולא רק כשהיא כבר ממש צחיחה".
היפרמזיס גרבידרום" (Hyperemesis gravidarum) זו מחלה שגורמת להקאות בלתי פוסקות, לאובדן משקל, להופעת סימנים של יובש והיא מצריכה טיפול. "קודם כל צריך לשלול בעיה אורגנית בכל מצב של הקאות", מסביר פרופ' שיינר, "זאת אומרת שצריך לוודא שאין תופעה אחרת שלא קשורה להריון בהכרח כמו למשל בעיות במערכת העיכול, בעיות אנדוקריניות מטבוליות וכדומה" במידה ויש חשש היפרמזיס גרבידרום יש לגשת לטיפול רפואי מוקדם ככל הניתן.
1 צפייה בגלריה
בחילות בהיריון
בחילות בהיריון
80% מהנשים חוות בחילות בהיריון
(צילום: shutterstock)
איך מטפלים בבחילות בהיריון? השלב הראשון להתמודדות עם בחילות בהיריון יכלול שינוי תזונתי ושינוי הרגלים. "ברומא העתיקה נהגו לתת לנשים בהיריון ליים, מים וקינמון", מסביר פרופ' שיינר, "אנחנו יודעים שגם ג'ינג'ר יכול לעזור. אני ממליץ למטופלות לאכול במנות קטנות, להתחיל ארוחה עם פחמימה ולהימנע מדברים מטוגנים".
"מלבד השינוי התזונתי וההרגלים, יש כמה תרופות שמיועדות לטיפול בבחילות בהיריון כשהמובילה ביניהן זו תרופה שגם מצוינת בנייר העמדה ישראלי שאלו הניירות שאנחנו בעצם עובדים על-פיהם ומחויבים להם", מסביר פרופ' פריאנטה. "זו תרופה שאפשר לקחת אותה פעמיים ביום, בשונה מתרופות אחרות שאותן שצריך לקחת באופן רציף ולא רק פעמיים ביום". לדבריה, הייחוד של הטיפול הוא המנגנון המשולב שלה. "יש מרכיבים שמשתחררים מיד ומאפשרים הקלה באותו הרגע, ויש מרכיבים שמשתחררים מאוחר יותר ומאפשרים גם הקלה לאורך היום. וזה בעצם יתרון מאוד משמעותי", מסבירה פרופ' פריאנטה.
הטיפול התרופתי נחשב לבטוח שלא מסכן את האם והעובר. "נשים מאוד פוחדות מתרופות בהיריון", מסביר פרופ' שיינר, "לשמחתנו זו אחת התרופות היחידות שמוגדרת כקלאס A – כלומר שהבטיחות שלה הוכחה ואפילו על כל כדור מצוירת אישה בהיריון", הוא מוסיף. תופעת הלוואי הכי שכיחה היא ישנוניות. "יש המלצה לנשים שנוטלות את הטיפול להיזהר קצת עם הנהיגה", מסביר פרופ' שיינר, "צריך להגביר ערנות, וזו למעשה תופעת הלוואי הכי מטרידה. יחד עם זאת צריך לזכור שבחילה בהיריון פוגעת באיכות החיים של הריוניות רבות, ולכן לא מעט מהן יעדיפו ליטול תרופה כדי להתמודד עם הבעיה".
מוגש כחסות לציבור מטעם צמל ביו-פארמה