קופות החולים מתמודדות עם גירעונות ענק, והבור התקציבי עומד להעמיק מכ-1.5 מיליארד שקל ב-2022 ל-3 מיליארד בשנה הנוכחית, וגם זאת - אחרי תמיכות ממשלתיות. כך צופה משרד הבריאות בדוח מסכם על פעילות קופות החולים שפרסם הבוקר (יום א'). בין הסיבות לגירעון התופח: סיום תקציבי תמיכות הקורונה, עליית השכר, הציוד והוצאות הקופות, וכן הזדקנות האוכלוסייה.
מהדוח עולה שבשנה שעברה חל גידול משמעותי בגירעון של הקופות, שכולל את כספי התמיכה שקיבלו. יש לציין כי כללית, לאומית ומאוחדת הציגו גירעונות כבדים. כללית, הקופה הגדולה בישראל, מתמודדת עם גירעון של יותר מיליארד שקל ו-45 מיליון, שממנו 328 מיליון הוא גירעון בתי החולים של הקופה. הגירעון הזה מוסבר בעלייה בהוצאות השכר, המכונים, המרפאות, המינהל והמשק. מאוחדת סיימה את 2022 עם גירעון של 414 מיליון שקל, ואילו לאומית סיימה עם גירעון של 116 מיליון. לעומתן, מכבי הציגה עודף קל של 39 מיליון שקלים.
עוד בנושא זה:
הקופות עברו מעודף של כ-82 מיליוני שקל בשנת 2021 לגירעון של כמיליארד וחצי שקל. "הסיבה העיקרית לגידול בגירעון היא הירידה בהכנסות מתמיכות בגין פעילות הקורונה והפסקת חלק גדול מתמיכות ההתמודדות עם הקורונה", צוין בדוח של משרד הבריאות. ללא תמיכות בגין פעילות הקורונה, היה מגיע הגירעון של כל קופות החולים לכ-3.2 מיליארד שקלים ב-2022 לעומת כ-3.1 מיליארד שקלים בשנה שלפניה.
2 צפייה בגלריה
קופות חולים
קופות חולים
גירעונות ענק לקופות החולים
(צילום: :shutterstock ,Roman Yanushevsky, מכבי שירותי בריאות)
מהדוח עולה שהקופות חזרו כמעט למצב התזרימי שלהן לפני משבר הקורונה. לפי משרד הבריאות, מצבן הפיננסי של הקופות צפוי להחריף. "על-פי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2023, הגירעון של קופות החולים עתיד להחריף וצפוי להוביל לבעיה תזרימית של הקופות ברבעון הרביעי של שנה זו", צוין בדוח. "היקף הגירעון השנתי צפוי לעמוד על כ-3 מיליארד שקלים בשנת 2023, שהוא כמעט כפול מהגירעון המצרפי בשנת 2022". מדובר בגירעון של כ-5 מיליארד שקלים ללא תמיכות הייצוב הקיימות, העומדות על כ-2 מיליארד שקל בשנה.
בהמשך הוסיפו, כי "התוצאות הפיננסיות של שנת 2022, בשילוב עם הצפי לגירעון גדול עוד יותר בשנת 2023, מצביעות על צורך במעורבות ממשלתית ישירה עוד השנה בטרם יפרוץ משבר תזרימי במערכת הבריאות, צורך שעליו דובר במהלך השנה האחרונה והיה ברור שידרוש אסדרה תקציבית ורגולטורית שורשית".
"התוצאות הפיננסיות של שנת 2022, בשילוב עם הצפי לגירעון גדול עוד יותר בשנת 2023, מצביעות על צורך במעורבות ממשלתית ישירה עוד השנה בטרם יפרוץ משבר תזרימי במערכת הבריאות"
נזכיר כי בניגוד להבטחתו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, להוסיף שישה מיליארד שקלים למערכת הבריאות בתקציב 2023 ו-2024 – בפועל נוספו פחות משני מיליארד. עם זאת, הדוח מציין כי קופות החולים נדרשות להתייעל. במשרד הבריאות מציינים כי "מעבר לתקצוב הנוסף שיידרש, יחויבו קופות החולים גם בביצוע התייעלות פנימית, אם כי צעדי התייעלות אלה צריכים להתבצע מבלי שתהיה פגיעה בהיקף ובאיכות השירותים הניתנים למבוטחים כדי לצמצם גירעון זה.
"כן ברור כי לאחר השלמת ההתמודדות עם הגירעון, וכאשר יוקצה מראש דרך הסל התקציב הנדרש לקופות לתפקוד מתאים, יידרשו הן לעמוד באופן מלא בתקציבן ללא חריגה ויופעלו צעדי משילות מתאימים שיוודאו זאת, לרבות: מנגנוני עיצומים על אי-עמידה בתקציב ובהנחיות, מנגנוני דיווח וממשל תאגידי וכלי אכיפה ומשילות מנהליים נוספים".
לאורך השנים נמתחה ביקורת על קופות החולים הפניית תקציבים רבים לטובת שיווק והרחבת מספר החברים בהן על חשבון הטיפולים והשירותים שניתנים למבוטחים.
מהדו"ח עול כי מכבי רשמה את השינוי המשמעותי ביותר במספר המבוטחים עם עלייה של 2.5 אחוזים במספרם, ואחריה מאוחדת. כללית ולאומית עם שיעור גידול דומה של 1.5 אחוזים.

התגובות: נדרשת תוספת תקציב משמעותית

מכללית נמסר בתגובה: "כללית סיימה את שנת 2022 עם גירעון הנובע מתקצוב חסר מצד המדינה ל-14 בתי החולים שלה. שנת 2022 ושנת 2023 מאופיינות בצריכה הולכת וגדלה של שירותים, בין היתר כתוצאה מאופי צריכת השירותים בעידן הפוסט קורונה וכן מהמשך הזדקנות האוכלוסייה. הדוח מראה בפירוש כי גם בשנת 2022 כללית היא הקופה היעילה ביותר תקציבית בין כל הקופות. אנו שבים ומדגישים כי יש להסדיר באופן מיידי את בסיס התקצוב של קופות החולים, באופן אשר יבטיח את איתנותן הפיננסית של הקופות ויאפשר אספקת שירותי בריאות איכותית לכלל מבוטחי קופות החולים".
2 צפייה בגלריה
חדר מיון קפלן
חדר מיון קפלן
קופות החולים מתמודדות עם אוכלוסייה מזדקנת ועם תמיכה ממשלתית שהצטמקה חזקה. חדר המיון בבית החולים קפלן
(צילום: יריב כץ)
ממאוחדת נמסר בתגובה: "הגידול בגירעון של כל קופות החולים נובע מהפסקת התמיכות מהמדינה שניתנו בתקופת הקורונה, לצד גידול בעלויות הרפואיות בעקבות הגידול המוגבר בביקושים לקבלת שירותים רפואיים. לצערנו, מדובר בתת-תקצוב עקבי של הקופות ושל מאוחדת בפרט בהשוואה אליהן, וככל שהמדינה תיטיב לתקצב את הקופה באופן דומה לשאר הקופות, כך הגירעון שלנו יהיה זהה לגירעון שלהן. ראוי שמערכת הבריאות בכלל, וקופות החולים בפרט, יתועדפו על ידי המדינה ויתוקצבו בהתאם, לטובת כלל אזרחי המדינה.
מאוחדת: "בשלוש השנים האחרונות לא נחתמו הסכמי ייצוב עם קופות החולים בגלל היעדר תקציב מדינה מאושר בתקופת הבחירות, והדבר תורם משמעותית לגירעונות הקופות"
"בנוסף, בשלוש השנים האחרונות לא נחתמו הסכמי ייצוב עם קופות החולים בגלל היעדר תקציב מדינה מאושר בתקופת הבחירות, והדבר תורם כמובן משמעותית לגירעונות הקופות. מצבם הפיננסי של קופות החולים מדאיג ביותר ועל הממשלה להרים את הכפפה ולפעול באופן אקטיבי לחיזוק שירותי הקהילה בישראל תוך שמירה על האיתנות הפיננסית של קופות החולים. בשל הגירעון, ועוד לפני פרסום הדוח, כבר בתחילת שנת 2023, הקופה יזמה תוכנית התייעלות מקיפה על מנת לצמצם את הגירעון המובנה ולשפר את איתנותה הפיננסית".
מלאומית נמסר בתגובה: "המעבר לגירעון בשנת 2022 נובע ממספר גורמים שהמשותף להם הוא הקצאת משאבים בחסר לענף קופות החולים ופיצוי חלקי בגין התייקרויות שחלות על הקופה. כפי שהצגנו בפני משרדי הבריאות והאוצר, הבעיה מחריפה בשנת 2023. ולכן נדרשת תוספת תקציב משמעותית לפעילות הקופות על מנת שנוכל להמשיך ולהעניק שירותים מקצועיים רפואיים ברמה טובה".