ועידת הבריאות אורגנה על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בבית החולים שיבא, מזהיר כי המגמה המדאיגה של רופאים שבוחנים רילוקיישן לחו"ל היא "סכנה ממשית ומיידית. יש לנו בישראל מקצועות קטנים, אם עשרה רופאים עוזבים את הארץ ניאלץ להוריד את רמת הטיפול". ד"ר פלדמן, המשמש גם כמ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית, דיבר הבוקר (יום ג') בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות".
לדברי ד"ר פלדמן, "כבר אין תחרות בין נצרת לבין תל אביב, ישראל מתחרה היום עם ניו יורק או עם גרמניה. אנחנו מתחרים על תנאי עבודה. הדור הצעיר לא מוכן להמשיך לעבוד בתנאים שהם עובדים בהם כרגע. התורנויות, זמינות הרופאים וכל הפרקטיקה של הרפואה בנויה על הסכם מ-1976 ואנחנו צריכים להביא אותו ל-2023. מערכת הבריאות צריכה מהפכה בתנאי העבודה".
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ד"ר זאב פלדמן
(צילום: יאיר שגיא)
עוד מוועידת הבריאות:
הגדרת את נושא ההגירה הפוטנציאלית כ"שריפת יער שמאיימת לכלות את מערכת הבריאות". אם האיום הזה יתממש, מה יקרה בעוד שנה? "בשנים האחרונות, כבר הרבה שנים, אנחנו מדממים רופאים לחו"ל. אנחנו מתחילים מבסיס רע. בתחום הנוירוכירורגיה יש 60 או 70 רופאים בישראל, שבעה רופאים שהתמחו אצלנו נסעו לפלושיפ (תת-התמחות) בארה"ב ולא חזרו לארץ. הם מצאו שם מערכת טובה יותר של איזון בין בית ומשפחה ותנאים אישיים טובים יותר. ההצעות שקיבלו כאן לא היו מספיק טובות. על הרקע הזה הגיעה הסערה האחרונה שהחמירה את העניין".
ד"ר זאב פלדמן: "אנחנו מדממים רופאים לחו"ל. אנחנו מתחילים מבסיס רע. בתחום הנוירוכירורגיה יש 60 או 70 רופאים בישראל, שבעה רופאים שהתמחו אצלנו נסעו לפלושיפ (תת-התמחות) בארה"ב ולא חזרו לארץ. הם מצאו שם תנאים אישיים טובים יותר"
בדיון על "סכנת הרילוקיישן" טען מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ומנכ"ל מרכז רפואי ברזילי פרופ' חזי לוי כי "אנחנו נמצאים במצב לא פשוט. כולנו דואגים לגורל החולים ולא מפקירים אותם, אבל מאידך אנחנו צריכים להביע את קול הרופאים. חלקם רוצים להביע מחאה ואנחנו צריכים לאזן בין שני הדברים.
"תפקיד הממשלה הוא לתעדף, זה חלק מהמשילות שלה. היום אנחנו רואים שבכל מה שנוגע לבריאות התיעדוף שלה מוטעה ולוקה בחסר. אני פונה פה לשרים - תעדפו אחרת. תדאגו שהאזרח בישראל יקבל את הרפואה ברוח החמלה והשוויוניות של חוק זוכוית החולה וחוק בריאות ממלכתי. לא למענינו, למען הציבור", אמר.
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
מנהלי בתי חולים בישראל בוועידת הבריאות
(צילום: אביגיל עוזי)
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ד"ר אנגל וד"ר פלדמן
(צילום: יאיר שגיא)
מנהלת המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא ד"ר אסנת לבציון קורח טענה בוועידה כי הגירת הרופאים על רקע המהפכה המשפטית מובילה לבריחת מוחות. "זה לא העניין המספרי. מדובר ברופאים המוכשרים והטובים ביותר שמחליטים לעבור. אנחנו מפסידים מקורות ידע, בעיקר מהדור הצעיר שאמור להחליף את הדור היותר מבוגר", היא אמרה.

"מערכת הבריאות רעבה למשאבים"

בנוסף, כשנשאלה על המיליארדים שהובטחו למערכת הבריאות בתקציב - ולא הועברו, השיבה ד"ר לבציון קורח כי "מערכת הבריאות ענייה. היא רעבה למשאבים. אנחנו רואים את התשתיות ואת החוויה של המטופל. אנחנו רואים חולים במסדרון - זה הדבר הראשון שמשרד הבריאות צריך לטפל בו. האג'נדה כולה צריכה להשתנות. אנחנו רוצים לתת טיפול טוב, אבל אי אפשר".
פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, התייחס לדברי ד"ר לבציון קורח ואמר: "צמצום פערים זה דבר גדול. מדובר באיכות הרפואה, באיכות האנשים ובהרבה דברים. בית החולים שלנו קיים יותר מ-62 שנה, זה לא יומיים. השטח בוער כבר הרבה זמן. למשל, אנחנו בפריפריה נלחמים ברילוקיישן כל הזמן, רילוקיישן למקומות בתוך הארץ ולא לחו"ל. עבורנו זו מלחמה יומיומית, קיומית, זה לא משהו שצץ פתאום".
ד"ר אסנת לבציון קורח: "מערכת הבריאות ענייה. היא רעבה למשאבים. אנחנו רואים את התשתיות ואת החוויה של המטופל. אנחנו רואים חולים במסדרון - זה הדבר הראשון שמשרד הבריאות צריך לטפל בו. האג'נדה כולה צריכה להשתנות. אנחנו רוצים לתת טיפול טוב, אבל אי אפשר"
מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון בחולון, ד"ר ענת אנגל, הוסיפה כי "הבעיה היא שאנחנו לא יכולים להתייחס לצרכים של הפרט. מערכת הבריאות קמה כדי לקבל אנשים לפי צורך, אבל זה לא קורה והפערים רק הולכים ומתגברים. חלוקת התקציב צריכה להתבצע דיפרנציאלית, לפי 'צדק חלוקתי', אחרת הפערים בין האוכלוסיות ובין הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית למרכז רק יגדלו".
ד"ר פלדמן הצטרף לדברים ואמר כי "יש פה ארבעה מנהלי בתי חולים שנאבקים בחוסרים בתקציב כדי לתת שירות מקסימלי לציבור, ורק אתמול אמרו בוועדת הבריאות של הכנסת שהפניית משאבים למנהלי בתי החולים זו תקלה. אמירה כזו שיוצאת מוועדה היא חמורה מאוד, ואני רוצה להשיב באמירה חדה - אני מאשים. אני מאשים את ממשלות ישראל לדורותיהן.
"אנחנו שואלים את עצמנו 'איך עוצרים את הדליפה בקיר פה?' ו'איך עוצרים את הדליפה שם?' במקום לשאול את השאלה המערכתית למה אין תקציב למערכת הבריאות? קופות החולים ובתי החולים בגירעון. אי אפשר לעבוד כל הזמן באווירת משבר. מנהלי בתי החולים חוששים, כבר היו מנהלים שהוזמנו לשימוע על גירעונות. אנחנו לא יכולים להתעסק באילו תרופות לחתוך. התיקון חייב לבוא בכסף ובמשאבים - אין הוקוס פוקוס".