בשיתוף אסטרהזניקה
אליעזר בן-הרוש (56) ממושב מגדים ידע איך להתמודד עם אתגרים רבים במשך כל חייו. רק לפני ארבע שנים סיים קריירה צבאית ענפה בדרגת תת-אלוף ובתפקידו האחרון שימש כקצין טכנולוגיה ואחזקה ראשי (קחש"ר). אבל שום דבר לא הכין אותו להתמודדות עם אתגר חייו, כאשר גילה לגמרי במקרה שהוא סובל מאי ספיקת כליות כרונית.
''את אי ספיקת הכליות לא הרגשתי'', מספר אליעזר, ''בשל מחלת הסוכרת ממנה אני סובל קיבלתי מעטפת מלאה מהצבא שכללה מעקב רפואי ובדיקות תכופות. בשל הקשר החזק שיש בין מחלת הסוכרת לפגיעה בתפקוד הכליות התבקשתי על ידי הרופא שטיפל בי לפנות לנפרולוג לבדיקת תפקודי כליה''. כאשר תוצאות הבדיקות חזרו, הבין בן-הרוש שעליו להתמודד עם בעיה רפואית חדשה בנוסף לסוכרת שלו – אי ספיקת כליות כרונית. "הפנו אותי למומחה בבית החולים שיבא שהסביר לי שעליי לשים דגש על התזונה שלי", מספר אליעזר, "הוא הדגיש את הצורך לשנות את הרגלי התזונה – לצרוך מזונות שהם ללא סוכר וללא מלחים, להגביל מזונות עתירים בחלבון ועוד".
על אף שאליעזר אובחן בשלב מוקדם של מחלת כליות כרונית, הוא חווה מספר אשפוזים בבית חולים. "היו לי מספר אשפוזים ומעקבים. לא פשוט לייצר את האיזון הזה שהרופאים דרשו, בטח ובטח כששתי מחלות תובעניות מתערבבות זו עם זו", הוא מספר, "לאט לאט ובעזרת הדרכה מלאה שקיבלתי הצלחתי לרדת במשקל, לשמור על כושר גופני ולייצר סוג שגרה יציבה. זה לא פשוט כי את הסוכרת ניתן לבדוק במדדים מסוימים, ואת מצבן של הכליות יש לבדוק בבדיקות אחרות. למרות הקשר בין השתיים, כל מחלה מחייבת משמעת אחרת והרגלים שונים".

1 צפייה בגלריה
אליעזר בן הרוש
אליעזר בן הרוש
אליעזר בן הרוש. "הבנתי שההשלכות למעשיי עלולות להוביל אותי למצב בו אהיה תלוי במכונת דיאליזה"

"הבנתי שעליי לייצר שינוי משמעותי"

בן-הרוש מספר שהתקשה תחילה לקבל את מצבו. "אני אדם מאוד פעיל, מתנדב ועסוק. אני משתדל לא לתת למחלות הרקע לייצר אצלי מגבלה אבל השינוי התחיל לקרות אצלי רק כאשר הבנתי שההשלכות למעשיי עלולות להוביל אותי למצב בו אהיה תלוי במכונת דיאליזה, דבר שחששתי ממנו מאוד. הבנתי שעלי להתחיל ולייצר שינוי אמיתי".
הקשר בין סוכרת למחלות כליה ולב מוכר לרפואה מזה שנים. כשליש מחולי הסוכרת סובלים מפגיעה בתפקוד הכליות והסיכון של חולי סוכרת לסבול מאי ספיקת לב גבוה פי 2 עד 4 מאדם שאינו סוכרתי. היות ולסוכרת שאינה מאוזנת השפעה רב מערכתית ונזק מצטבר ישנה חשיבות לטפל כבר בשלב מוקדם במטרה להקטין את הסיכון לסיבוכים אלו. בחולים עם אי-ספיקת כליות מטרת הטיפול היא להאט את התקדמות המחלה הכלייתית ולעכב את התחלת הצורך בדיאליזה. טיפולים אלו כוללים גם טיפול תרופתי לצד שינויים באורח החיים הכוללים הפסקת עישון, ירידה במשקל ומעבר לתפריט הכולל לרוב תזונה דלת חלבון ואשלגן. כמות החלבון המומלצת לחולה כליה היא אינדיבידואלית והתפריט מותאם לכל מטופל על ידי איש מקצוע בהסתמך על רמת התפקוד הכלייתי שלו. בשל העובדה שהתפריט של אנשים עם מחלת כליה כרונית דל בחלבון חשוב לוודא שהם צורכים כמות מספקת של קלוריות וערכים תזונתיים על מנת למנוע מצב של תת תזונה.
בשלוש השנים האחרונות חווה אליעזר שלושה אירועים לבביים. "זה גרם לי להבין את המכלול, שזו לא מחלה אחת אלא יש קשר הדוק בין המחלות. כשיש פגיעה סוכרתית, הכליות נפגעות וגם הלב. זו קריאת השכמה עבורי".
במסגרת השינוי אליעזר החל להיצמד לתפריט שהותאם למצבו. "אני מקפיד מאוד לא לגעת בירק וקליפות של מזון ופירות, ואני אוכל מזון מורתח ומבושל לרוב. חשוב לי לצמצם את החשיפה לאשלגן בכמות גבוהה. בנוסף אני משתדל להימנע מלחץ נפשי", מוסיף בן-הרוש. "כל הליווי שנעשה היום על ידי הרופאים והדיאטנים שמטפלים בי נועד כדי להרחיק אותי מהיום בו אזדקק לדיאליזה. זה יום שממנו אני חושש מאוד כי השלב הבא הוא השתלת כליה שכוללת לא מעט סיכונים וסיבוכים".

אפשר למנוע את ההידרדרות לדיאליזה

"דיאליזה לא באה בחשבון מבחינתי. זה להיות תלוי במכונה", אומר בן-הרוש, ''מה גם שזה שינוי קיצוני באורח החיים וצורך קבוע להגיע שלוש פעמים בשבוע לשש שעות למכון דיאליזה. התלות במכונה תאט את קצב החיים שלי. לכן מבחינתי אעשה הכול כדי לצמצם שהייה בבתי החולים ו'לקנות' לעצמי חופש עד כמה שניתן"
כיום אליעזר מטופל במספר תרופות לסוכרת ולחץ דם. ''אני מקבל טיפול לסוכרת שמגן גם על תפקוד הלב והכליות ולאחרונה השתתפתי בפרויקט תא לחץ בבית החולים אסף הרופא. זה לא עזר באופן מידי, אבל יש לי תחושה טובה לגבי זה". בן-הרוש מבקש להעביר מסר: ''הטיפול הכלייתי דורש ממך להיפרד מהמון דברים, וזה לא קל. מה גם שאת השיפור רואים רק לאחר זמן רב. אל תטפלו רק במה שאתם רואים, תחשבו גם על מה שאתם לא רואים ועדיין לא מרגישים. תמנעו את הסיבוכים ואת ההתדרדרות שעלולה לקרות".
בשיתוף אסטרהזניקה


Copy and paste the pixel code into the bottom of the header section of your site, just above the tag. Install the base code on every page of your website.
פורסם לראשונה: 10:41, 12.01.22