השבוע פנתה אליי אימא של נערה שמטופלת אצלי בגלל כאבי וסת. היא סיפרה שהצוות החינוכי בבית הספר לא מאמין לילדה, ולא מבין את חומרת כאביה. לצערי, התופעה הזאת שכיחה ואני נתקלת בלא מעט מקרים בהן נשים חוות כאב וסבל אמיתיים בזמן ולפני הווסת, אולם הסביבה אינה מכירה בכך.
בשל חוסר האמון בתלונות מסוג זה, נערות רבות מוותרות על בירור רפואי מלכתחילה שיכול היה למנוע מהן את הסבל הזה. חשוב לי לומר ולהדגיש – כאבי מחזור וטרום מחזור הם דבר אמיתי לגמרי!
קראו עוד:
אז מה הם אותם כאבי מחזור? מה זו תסמונת קדם וסתית? מה זה אנדומטריוזיס? ומתי כדאי ללכת לייעוץ רפואי?
מהי בכלל וסת? הווסת היא תוצאה של תהליך מחזורי בגוף האישה, אשר תלוי בהורמונים המופרשים מהשחלות ומפוקחים על ידי המוח, מבלוטת יותרת המוח. המוח מעודד את השחלות לייצר אסטרוגן, האסטרוגן מעודד את השחלה לפתח זקיק לצורך ביוץ, וגם מעבה את הרחם לקראת היריון.
ד"ר אינה בלייכרד"ר אינה בלייכרצילום: דוברות מכבי
בערך באמצע החודש ההורמונים מגיעים לשיא שלהם ואמור להתרחש ביוץ. בשלב הזה יש הפרשה של הורמון נוסף-פרוגסטרון. לאחר כשבוע, סביב יום 21, אם לא התרחשה הפריה של הביצית, רמת ההורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) מתחילה לרדת בהדרגה ובעקבות כך, הרחם (שהתעבה לקראת ההיריון) מתחיל להתפורר ולנשור.
מהם סימפטומים שגרתיים לווסת? אין כזה דבר סימפטומים שגרתיים. כל אחת ואחת חווה את הווסת בצורה אינדיבידואלית. יש כאלה שלא יחושו כלום, ורק יראו דימום, ויש כאבי בטן בבטן התחתונה, מיגרנות, בחילות, הקאות, חולשה, כאבים ברגלים, בגב, הקאות, ועוד.
כמובן שדרגות החומרה משתנות מאישה לאישה, מווסת לווסת, וכל עוד התפקוד היום-יומי נשמר, אז זה בסדר. ברגע שיש פגיעה בשגרת החיים, אז ברור שכדאי לפנות ליעוץ רפואי ולקבל מענה.
חשוב להדגיש, התסמינים יכולים להשתנות מחודש לחודש, ולכן המעקב האישי הוא חשוב כדי להבדיל בין הסיבות השונות שיכולות לגרום לזה.
ידועים למעלה ממאה סימפטומים אופייניים לתסמונת הקדם וסתית. מדובר בקשת רחבה של תופעות החל מקלות מאד ובלתי מורגשות ועד כדי תופעות חמורות שעלולות לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים
איך לנהל מעקב יעיל? אפשר לנהל יומן בטלפון, או להשתמש באחת האפליקציות. זה מאוד מקל על ההבנה של תדירות התסמינים במהלך החודשים, זמן הופעתם, משך, עוצמה ועוד. זה מידע שיכול לעזור כשפונים ליעוץ רפואי.
מה לגבי תסמונת קדם וסתית? תסמונת קדם וסתית או PMS, הוא שם כולל למגוון סימפטומים שנוטים להופיע בימים שקודמים לדימום הווסתי. מדובר בתופעות פיזיות, נפשיות ורגשיות. חלק מהנשים יסבלו מתופעות חמורות במיוחד שישבשו את מהלך חייהן מדי חודש. התסמונת אינה ניתנת לריפוי, אך ניתן להקל על התופעות האופייניות לה ביעילות.
ידועים למעלה ממאה סימפטומים אופייניים לתסמונת הקדם וסתית. מדובר בקשת רחבה של תופעות החל מקלות מאד ובלתי מורגשות ועד כדי תופעות חמורות שעלולות לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים. כ- 40% מהנשים הפוריות סובלות מהתסמונת הקדם וסתית במידה זו או אחרת אולם אצל כ-5-10% מהנשים חלה פגיעה קשה בתפקוד היומיומי.
1 צפייה בגלריה
סבל אמיתי. ימי הווסת
סבל אמיתי. ימי הווסת
סבל אמיתי. ימי הווסת
(צילום: shutterstock)
סימפטומים אופייניים ל-PMS כוללים כאבי ראש, בחילה, עייפות, גלי חום, הזעה מוגברת, כאב בבטן התחתונה, כאבי גב תחתון ועוד. כמו כן ייתכנו גם תופעות נפשיות, לרבות דיכאון, חרדה, עצבנות ושינויים במצבי הרוח.
ומה זה אנדומטריוזיס? חשוב לציין, שאנדומטריוזיס זו מחלה כרונית לכל דבר, ולא מדובר רק בכאבים חולפים בזמן הווסת. מדובר במחלה כרונית קשה, שגורמת לכאבים קשים מאוד, ויש לה השלכות רב מערכתיות על גוף האישה. המחלה מתאפיינת בכאבי אגן כרוניים, כאבים קשים במהלך הווסת או הביוץ, בעיות עיכול (שלשול, עצירות ועוד), כאבי גב תחתון המחמירים עם הווסת, תכיפות וקושי בהטלת שתן, בחילות, הקאות ועוד. כאמור, מדובר במחלה שמביאה לפגיעה משמעותית באיכות החיים, וכוללת התשה של הגוף והנפש.
הגורמים למחלה אינם ידועים, ולא ידוע מדוע נשים מסוימות מפתחות נגעים של אנדומטריוזיס, קיימות הרבה תיאוריות שלא הוכחו מדעית. לפי אחת התיאוריות הרווחות ביותר, בזמן הווסת חלק קטן מהדימום הווסתי - ויחד איתו תאים של רירית הרחם שאמורים להיפלט מהגוף דרך הנרתיק יחד עם דם הווסת - אינו נפלט, אלא "בורח" לחלל האגן דרך החצוצרות ומתנחל שם. על התאים האלה עוברים תהליכים שונים שגורמים להם להפוך שונים במעט מהתאים שבתוך חלל הרחם.
בהמשך, תאי רירית הרחם ש"התנחלו" מחוץ לרחם מתחילים להגיב לכל השינויים ההורמונליים הטבעיים בגוף - ולדמם בעת הווסת. הבעיה היא שהדימום הוא מקומי, בחלל הבטן, ולא ברחם כפי שהטבע תיכנן. בעקבות זאת מתפתחת המחלה.
עם זאת, זוהו גורמים רבים נוספים שקשורים להיווצרות המחלה ובהם גורמים הקשורים למערכת החיסון, גורמים סביבתיים וגורמים גנטיים. ניתן איפוא להעריך שלא מדובר בגורם יחיד אלא במספר רב של גורמים שמצטרפים יחד ואחראים לפרוץ המחלה.
מתי כדאי לפנות לרופא/ה נשים? או לייעוץ רפואי אם מישהי מרגישה שהיא לא יכולה או לא רוצה להתמודד עם תסמינים לא נעימים, זה הזמן לייעוץ רפואי. לכל בעיה משתדלים למצוא את הטיפול המתאים. חשוב להקפיד להגיע לרופא או רופאה קבועים ככל שניתן, כי לרצף טיפולי יש משמעות אדירה. לפעמים לוקח זמן למצוא את הטיפול המתאים, אז לא להתייאש בדרך, להקפיד על מעקב, ולהתאזר בהרבה סבלנות.
אם אישה או נערה חווה כאב בכל חודש, העובדה שניתן לשייך את הכאב למחזור החודשי לא אומר שצריך להמשיך לסבול ולפגוע באיכות החיים, אין שוב סיבה שאישה או נערה בכל גיל תסבול ותתמודד עם זה לבד.
הכותבת היא מומחית ברפואת נשים והיריון בסיכון במכבי שירותי בריאות