פריצת דרך באבחון של סרטן המעי הגס: החברה האמריקנית Guardant Health הודיעה שבדיקת דם שנמצאת בפיתוחה זיהתה בניסוי קליני 83% מקרים של סרטן המעי הגס ו-13% גידולים טרום-ממאירים (אדנומות). הבדיקה מבוססת על אבחון DNA בדם, אבל לא שוחררו פרטים נוספים.
קראו עוד:
כעת מעבדים בחברה את כלל התוצאות מהניסוי, שבו השתתפו 20 אלף איש. על פי הערכות, הבדיקה תראה רגישות של כ-85% באבחון מקרים של סרטן המעי הגס ושל כ-20% באבחון גידולים טרום-ממאירים. מדד הרגישות מראה מה הסיכוי לזיהוי מחלה מבין כלל הנבדקים: לצורך השוואה, הרגישות של בדיקת הדם הסמוי בצואה לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס מגיעה לכ-90% באבחון גידולים ולכ-40% באבחון פוליפים. בדיקת הקולונוסקופיה מגיעה לרגישות של 90% באבחון פוליפים בגודל של יותר מ-1 ס"מ ושל כ-70% באבחון פוליפים זעירים בגודל של 6 מ"מ עד 1 ס"מ.
חברת Guardant מתכוונת להגיש את הממצאים בתוך מספר חודשים לאישור של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). על פי התחזיות, האישור יתקבל, שכן היא עמדה ביעד שנקבע.
בדיקת הדם החדשה עשויה להעלות משמעותית את שיעור המאובחנים בסרטן המעי הגס, שכן ההיענות לבדיקת דם הסמוי בצואה, הקיימת היום, היא נמוכה. בחברה עומדים לפתח בדיקות דם נוספות לאבחון מוקדם של סרטן, וכעת מגויסים מתנדבים לניסוי בבדיקת דם לאיתור סרטן ריאות
בדיקת הדם החדשה עשויה להעלות משמעותית את שיעור המאובחנים בסרטן המעי הגס, שכן ההיענות לבדיקת דם הסמוי בצואה, הקיימת היום, היא נמוכה, כמו גם ההיענות לבדיקת קולונוסקופיה, שהיא בדיקה חודרנית ובמקרים רבים לא נעימה. בחברה עומדים לפתח בדיקות דם נוספות לאבחון מוקדם של סרטן, וכעת מגויסים מתנדבים לניסוי בבדיקת דם לאיתור סרטן ריאות.
"אנחנו מעודדים מכל בדיקה שאינה פולשנית שתביא לגילוי מוקדם של סרטן", אומר פרופ' חיים שירין, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא ויו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד. "סרטן המעי הגס הוא מחלה שכיחה שניתנת למניעה, ואנו מקווים שיהיו תוצאות טובות בהקדם. מקורם של מרבית הגידולים הוא בפוליפים ואותם אנחנו רוצים לאתר , את הפוליפים המתקדמים לפני שיהפכו לגידולים, כשמאתרים גידולים - פירוש הדבר שאיחרנו. לפי הדיווח, הרגישות לגילוי פוליפים מתקדמים בבדיקה זו היא 13% בלבד, וזה לא מספיק. אבל נמתין לתוצאות הסופיות של המחקר, ואם הן יהיו טובות, נשקול להכניס את הבדיקה לארסנל שלנו".
1 צפייה בגלריה
בדיקת דם סרטן המעי הגס Guardant
בדיקת דם סרטן המעי הגס Guardant
כך נראית הערכה של בדיקת הדם החדשה. בניסוי השתתפו כ-20 אלף איש

סרטן המעי הגס - האבחון והטיפול

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים, אחרי סרטן השד אצל נשים וסרטני הערמונית והריאה אצל גברים. מכלל מקרי התמותה ממחלות הסרטן, סרטן המעי הגס הוא גורם המוות השני או השלישי בשכיחותו ברוב קבוצות האוכלוסייה בישראל.
על פי נתוני משרד הבריאות ל-2022, בקרב בני 44-20 חלה עלייה בהיארעות של סרטן המעי הגס. עם זאת, סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת הוא מחלה שאופיינית בעיקר בגיל המבוגר. שיעורי המחלה עולים מאוד מגיל 50, ועולים עוד יותר מגיל 75 ומעלה. על פי מחקרים, העלייה העולמית בהיארעות סרטן המעי הגס והחלחולת בקרב צעירים קשורה כנראה בהשמנה ובהיעדר פעילות גופנית.
מרבית החולים לא יסבלו מתסמינים בשלבי המחלה הראשונים. חלק גדול מאובחנים לאחר שביצעו בדיקת דם סמוי בצואה בקופת החולים. במקרים מסוימים עלולים להופיע הסימנים הבאים, שדורשים פנייה לרופא: דם טרי בצואה; שינויים בהרגלי יציאות - במיוחד מעל גיל 50 - הנמשכים מספר שבועות (שלשול ממושך, עצירות או שלשול ועצירות לסירוגין); כאבים באזור הבטן התחתונה שנמשכים מספר שבועות; חולשה או אנמיה; וירידה בלתי מוסברת במשקל.
במסגרת התוכנית לאבחון מוקדם מבצעות קופות החולים בדיקת דם סמוי בצואה לכל המטופלים מעל גיל 50. אם הופיעה תשובה חיובית - כלומר, נמצא דם סמוי בצואה - או שעולה חשד על פי התסמינים הממושכים שהוזכרו, מתבצעת בדיקת דם לאיתור אנמיה, וניתנת הפניה לבדיקת מומחה לגסטרואנטרולוגיה, שעשוי להחליט על הפניה לקולונוסקופיה. אם אובחן סרטן המעי הגס, מתבצעות בהמשך גם בדיקות סי. טי כדי לקבוע את שלב המחלה.
אצל מרבית החולים יבוצע ניתוח כריתה של חלק המעי בו נמצא הגידול הסרטני, מה שמוביל לרוב להחלמה מלאה. אם מדובר בסרטן רקטום, ייתכן שיבוצעו תחילה הקרנות כדי להקטין את הגידול, ורק אחר כך, לפי הצורך, יתבצע ניתוח.