"אנחנו בהחלט בגל רביעי ובמגמה של עלייה והמספרים צריכים להטריד אותנו", אומר היום (ה') באולפן ynet פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע. אמרנו כל הזמן שנראה את המגמה של העלייה בעקבות זן הדלתא, אלא אם כן נוכל להחזיר את המצב לבלימה על ידי חיסונים".
פרופ' סגל תומך בהחלטת הממשלה להחזיר את התו הירוק, "שבפני עצמו יצמצם תחלואה, אבל חשיבותו העיקרית היא בזה שהוא יגרום לאנשים להתחסן. יש 1.1 מיליון איש שלא התחסנו עדיין בארץ, ביניהם 600 אלף מתחת לגיל 30. לדעתי אלו לא סרבני חיסונים, אלא אנשים שזה לא בער להם עד כה. הם לא פחדו ממחלה קשה ולא היה מה שידחוף אותם לזה. עכשיו, במסגרת התו הירוק הם יצטרכו להציג בדיקה ולשלם עליה - ואני חושב שזה מה שיגרום להם להתחסן".
פרופ' סגל תומך גם בהמלצה של ועדת החיסונים על מתן מנה שלישית למבוגרים, "מגובה בנתון שהחיסון יורד ביעילות שלו בגילאי 60 ומעלה, מ-97% מניעת מחלה קשה ל-81%. השינוי הזה דרמטי - כי אם הסיכוי למחלה קשה היה 3% הוא עולה ל-19% - שזה פי שישה. אף אחד לא יודע מה יהיה. למדנו שבמגפה הזאת מאוד קשה לנבא ולכן אני חושב שצריך לדאוג לשולי ביטחון. תמיד צריך להיערך לתרחיש גרוע ולדעת שכל צעד שאנחנו עושים לא שם אותנו במצב של הגעה לקטסטרופה".
כרגע אנחנו עדיין בשולי הביטחון הרחבים? "בהחלט, לכן המלצתי ואני חושב שהממשלה קיבלה את ההחלטה הנכונה, של איזון בין כלכלה לבריאות, להמשיך בקיום שגרת החיים ולא לבצע צעדים יותר מחמירים, ובהחלט יש תרחיש סביר שבסופו של דבר נראה בלימה. זאת משתי סיבות: אחת, בזכות הפעולות שימריצו את הצעירים להתחסן ומתן המנה השלישית שתגן על המבוגרים, והדבר השני - עלייה במספר המאומתים תייצר גם כמות מחלימים גדולה וזה יעזור בבלימה. כשמסתכלים על אנגליה. עד לפני שבוע וחצי ראינו רק עלייה ועכשיו יש בלימה שם, בסקוטלנד ובהולנד. באנגליה הסירו את ההגבלות ומאז המגמה של הירידה רק נמשכת. מה הסיבה לזה? ברור שזה החיסונים וכמות החיסוניות הגבוהה".
1 צפייה בגלריה
הסרת המגבלות באנגליה
הסרת המגבלות באנגליה
הסרת המגבלות באנגליה
(צילום: AP)
יכול להיות שנראה את זה אצלנו עוד חודש? "מבחינת מגמה. אנחנו וארה"ב פחות או יותר באותו זמן, בעיכוב של חודש אחר אנגליה. זה לא אומר שאותה התנהגות תקרה פה, אבל אנחנו ברמת חיסוניות די דומה וזה תרחיש סביר. במספרים היום, של 150 חולים קשים בבתי החולים, המדיניות של הממשלה, של שמירת שגירה תוך ביצוע פעולות להורדת התחלואה - היא נכונה".
אז אתה לא ממליץ כרגע על הגבלות מעבר לתו ירוק ומסכות. "זאת קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות, צריך לומר את זה. ברור שבדיעבד יהיה קל להגיד מה הייתה ההחלטה הנכונה אבל כרגע אנחנו בהווה עם הרבה אי-ודאות ובמכלול הדברים, ההחלטות שהממשלה קיבלה הן נכונות וזה לא שלא עושים כלום, עושים הרבה. בסופו של דבר מגפה מנצחים עם חיסונים והפעולות שישראל עשתה כרגע של חיזוק החיסון בקרב המבוגרים ועידוד חיסונים בקרב הצעירים - אלו הפעולות שיובילו לבלימה".