הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות הכריע אמש (יום ד') בעד חלוקת המנה השלישית של החיסון נגד נגיף הקורונה, אולם בדיון מיוחד שאליו התכנסו מומחי מערכת הבריאות הם לא הגיעו להסכמה בנוגע לשאלה אילו בדיוק קבוצות גיל יהיו זכאיות לכך - בני 60 ומעלה או 70 ומעלה.
3 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בדרך למבצע חיסון חדש. המומחים תומכים בזריקה הבוסטר
(צילום: רויטרס)
במשרד הבריאות אמרו בתום הדיון כי ההמלצה התקבלה ברוב מוחלט מבין חברי צוות המומחים. "ההמלצה הועברה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, שצפוי לקבל החלטה בימים הקרובים, ביחס לחיסון ולאוכלוסיית היעד", נמסר. ב-ynet פורסם אתמול כי במשרד לא מתכוונים לעכב את יישום ההמלצה, וצפויים להורות בהקדם לקופות החולים לזמן את המבוטחים לחיסונים כבר בשבוע הבא.
מלשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט נמסר הלילה כי לאור המלצת הצוות לטיפול במגפות הוא יודיע כבר היום על החלטתו - שצפויה לכלול כנראה הכרזה על מבצע חיסון שלישי. עוד נמסר כי בבוקר ייפגש ראש הממשלה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי מערכת הבריאות וידון עמם בעניין, "מתוך שקלול כלל ההיבטים, לרבות הכלכליים והבריאותיים". בנט והורוביץ יכנסו לקראת הצהריים מסיבת עיתונאים.
בדיון אמש, שהחל בשעה 21:00 והסתיים בחצות, לא הושגה כאמור הסכמה אם החיסון יינתן לבני 60 ומעלה או רק 70 ומעלה - כולל דיירי בתי האבות. עוד סוגיה שלא הוכרעה: אם לתת את מנת הדחף ("בוסטר") לבעלי מחלות רקע נוספות - ולא רק מדוכאי חיסון שכבר זכאים למנה השלישית. מסתמן שמרווח הזמן שיידרש בין המנה השנייה לשלישית יהיה כחצי שנה, אך גם סוגיה זו לא הוכרעה סופית. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוא שייקבע.

במרכז הדיון של צוות המומחים אמש עמדו כמה שאלות מרכזיות ובהן הבטיחות של המהלך לצד יעילותו בהורדת שיעורי התחלואה ומספר החולים במצב קשה, וזאת על רקע היעדר נתונים מקיפים ומהימנים באשר ליעילות החיסון השלישי והיעדר אישור רגולטורי מצד רשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה.
אף שאין מחלוקת שאין סיכון בעצם מתן המנה השלישית, בשיחות עם ynet העלו חלק מחברי הצט"מ שאלות וחששות באשר ליעילות המהלך. בנוסף, הם טענו כי עד כה משרד הבריאות לא סיפק להם נתונים מהימנים שיאפשרו להם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר.
על רקע הביקורת הזו, בדיון כן הוצגו נתונים שונים בנוגע ליעילות החיסון: לפיהם יעילות החיסון לבני 60 ומעלה, שחוסנו בינואר, ירדה ל-81%. בנוסף כמות תופעות הלוואי בקרב בני 60 ומעלה בחיסון ראשון ושני הייתה מתונה יחסית לצעירים (שם נרשמו יותר תופעות לוואי).
פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה, אמר כי הוא לא משוכנע שהמנה השלישית תהיה הפתרון. "האם מנה שלישית תעלה את רמת הנוגדנים בגובה ולמשך מספיק זמן? אין לנו עדיין תשובה לשאלה הזו", אמר גרינברג. "אנחנו רואים שהמחוסנים יותר מוגנים מפני מחלה קשה אבל לא מפני הנשאות".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
ישראל הייתה הראשונה בעולם לתת חיסון שלישי למדוכאי חיסון. זריקה במתחם בשיבא
(צילום: AFP)
אולם רוב המומחים תמכו כאמור במתן החיסון השלישי. אחת מהם היא פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שאמרה ל-ynet שתעשה זאת "כי אני רואה את העלייה בתחלואה הקשה ואני חושבת שאם נחכה עוד כבר נהיה עם מספר גבוה מידי של חולים קשים. בשאלת היעילות מול הסיכון – עדיף לחסן במנה שלישית גם ללא האישורים הרגולטוריים. בכל מקרה, נורא חבל שאין לנו נתונים ראשוניים על כך".
על הדילמה הקשה שעמה התמודדו במשרד הבריאות העיד גם מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש, בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות", ביום שני האחרון. לדבריו, כל עוד אין תמיכה לכך מצד הרגולטורים באירופה ובארה"ב, אין לישראל "גב מצד העולם" למהלך. הוא הדגיש בכל אופן כי בכוונתו להסתמך על הגורמים המקצועיים. "זו החלטה מאוד מורכבת", אמר - אך הוסיף כי לפחות לפי הנתונים שאסף המשרד שלו בנוגע לירידה ביעילות החיסונים, יש מקום לאשר זאת.

התו הירוק נכנס לתוקף, אבל זה לא יספיק

בתוך כך, עוד 1,438 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-61 אלף בדיקות, ללא בדיקות סקר, ושיעור החיוביים עומד על 2.36%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 263 חולי קורונה, 149 במצב קשה. מדובר בירידה קלה במספר החולים הקשים. 29 חולים מחוברים למכונות הנשמה. אמש אושפזו עוד 22 חולים שמצבם קשה, לעומת 45 ביום לפני כן. על פי נתוני משרד הבריאות אתמול נפטרו עוד שני חולי קורונה ומספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 6,462.
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
ירירדה קלה במספר החולים הקשים. מחלקת קורונה ברמב"ם
(צילום: שמיר אלבז)
כחלק מהניסיון לבלום את התחלואה - ולעודד עוד ישראלים להתחסן - מהיום ייכנסו לתוקף הגבלות התו הירוק החדש עליהם החליט בשבוע שעבר קבינט הקורונה. מדובר אמנם במתווה דומה לזה שהונהג בתחילת השנה - אישור כניסה למקומות בילוי ופנאי עבור מי שחוסנו בשתי מנות נגד קורונה, החלימו או מציגים תוצאת בדיקה שלילית - אך הוא יהיה מוגבל יותר, ויחול רק במקומות פתוחים וסגורים שבהם יש מעל ל-100 אנשים.
ילדים עד גיל 12 יקבלו למעשה פטור מהתו הירוק ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים, ובהם למשל בתי קולנוע והופעות ילדים. עד 8 באוגוסט ניתן יהיה להיכנס למקומות הללו עם הצגת בדיקת PCR שלילית בתוקף שבוצעה בקופת החולים או במתחם פיקוד העורף. מ-8 באוגוסט הדרישה תהיה להציג בדיקה מהירה מ-24 השעות האחרונות תמורת תשלום של הנבדק. הבדיקות ייערכו במתחמים שיוקמו ברחבי הארץ.
דרישת התשלום הזו נעשתה על מנת לדחוק בסרבני החיסונים לשנות את גישתם: בישראל יש עוד יותר ממיליון איש שמסרבים לקבל את החיסון למרות שהם זכאים לו. ראש הממשלה נפתלי בנט תקף אותם בחריפות לאחר אישור המתווה בשבוע שעבר, ואמר כי הם "מסכנים" את כל הישראלים.
בנט שב וקרא לישראלים להתחסן: "התו הירוק נכנס לתוקף. זה הזמן שלכם ללכת להתחסן! בשביל הבריאות שלכם ושל יקיריכם, כדי שתוכלו להיכנס לאירועים ולהופעות,כדי שלא תאלצו לשבת בבידוד או לשלם מכיסכם על הבדיקות - קבעו תור לחיסון עכשיו. לא מסתכנים - מתחסנים.

במערכת הבריאות, יש להדגיש, לא סבורים שההגבלות החדשות והצנועות הללו יסייעו לבלום את התחלואה. באותה ועידת בריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" ביום שני פרופ' נחמן אש התייחס גם לסוגיה זו: הוא הודה כי ההגבלות הנוכחיות לא מספקות ולא צפויות להאט את ההתפרצות - אך הביע תקווה כי בכל זאת קצב ההתפשטות של הנגיף יאט.
"אני מסכים עם ההנחה שהפעולות שאנחנו עושים היום הן לא פעולות שיכולות לעצור את ההתפרצות", אמר. "אנחנו מקווים שהן תאטנה את ההתפרצות, שמקדם ההדבקה יירד. מקדם ההדבקה הוא מאוד גבוה ובקצב הזה נגיע למספרים גדולים מאוד - מהר מאוד". בנוגע לאזהרה האחרונה הזו, נזכיר, במשרד הבריאות העריכו כי בעוד כחודש יהיו כ-800 חולים במצב קשה בתרחיש האופטימי או 1,800 בתרחיש קשה יותר, אך מספר המונשמים יהיה נמוך ביחס למה שראינו עד עכשיו.
על רקע ההערכה של אש כי ההגבלות לא יסייעו, והחשש מזינוק נוסף במספר החולים, במערכת הבריאות יש כבר מי שדן בהגבלות הבאות. הכיוון הנשקל כעת הוא התאמה של התו הירוק כך שיחייב גם מקומות בהם שוהים מתחת ל-100 בני אדם, ובהם מסעדות וברים.
פורסם לראשונה: 22:48, 28.07.21