לאחר אישור הממשלה, הכריז הבוקר (חמישי) משרד הבריאות על מהלך משמעותי שבמסגרתו יועברו כארבעה מיליארד שקלים לקופות החולים על בסיס תקציב סל התרופות מתקציבי מבחני התמיכה. בקופות בירכו על המהלך שצפוי להגדיל את הוודאות וההתנהלות התזרימית שלהן. אתמול הודיע משרד הבריאות על תוכניתו להוספת יותר מ-2,300 מיטות לבתי החולים עד 2028, אך כפי שפרסמנו ב-ynet - תוספת זו לא תדביק את קצב הגידול באוכלוסייה. המשמעות היא שמדובר אפילו בהידרדרות מסוימת לעומת המצב כיום.
על פי הודעת המשרד, "אושרה תוספת התקציב הנדרשת והטמעתו בבסיס תקציב סל הבריאות. צעד זה התאפשר לאחר חתימת הסכם משותף בין משרד הבריאות, משרד האוצר וקופות החולים ופרסום מבחני התמיכה הנותרים". עד כה, הסכום הזה הועבר לקופות על בסיס מבחני תמיכה שעל פיהם הקופות התבקשו לעבוד בקריטריונים מסוימים של מתן שירות ובתמורה קיבלו תקציבים ממשרד הבריאות. ואולם, תקציבים אלו הגיעו על פי רוב לקופות בסוף השנה או במועדים שאינם קבועים.
2 צפייה בגלריה
קופות חולים
קופות חולים
קופות החולים ייהנו מתזרים יציב ומאופק כלכלי
(צילום: :shutterstock ,Roman Yanushevsky, מכבי שירותי בריאות)
הכנסת התקציב לבסיס סל התרופות, בדומה למתן טיפולים, תרופות ושירותים אחרים, תיעשה על בסיס קבוע ובאופן חודשי. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "הסדרת תקציב קופות החולים בסל הבריאות היא צעד הכרחי על מנת לוודא את יציבותן הכלכלית. צעד תקדימי זה שנחתם ואושר, יאפשר עבודה מסודרת ואופק תכנוני ארוך טווח כפי שראוי שתהיה למערכת ציבורית חשובה כל כך ומצטיינת". המהלך יביא גם לתוספת משמעותית של שני מיליארד שקלים לבסיס התקציב של סל התרופות.
עוד צוין בהודעת המשרד כי "כחלק מהמתווה תוקצבה הרפורמה בהסדרי הבחירה, שיישומה החל בספטמבר 2023 ותיושם באופן מלא מפברואר 2024, נקבעו כללי תשלום מינימליים לבתי החולים הפסיכיאטריים והוסדרו סוגיות תקציביות נלוות. נוספו 150 מיליון שקל לבסיס הסל לטובת היערכות להזדקנות האוכלוסייה שתתבטא בין היתר בהרחבת מיטות האשפוז, תוקצבו צעדים שמטרתם מניעת התייקרות של השתתפויות עצמיות בתרופות ואי גביית תשלום עבור אישור רפואי להנפקת נשק במהלך המלחמה וסוגיות נוספות".

"מגדילים בצורה משמעותית את סל הבריאות"

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר כי "קופות החולים הן מרכיב מרכזי במערכת הבריאות ומהוות את מערך הרפואה בקהילה בחירום ובשגרה וחלק משמעותי ממערך החוסן של החברה. במהלך השנה האחרונה, וביתר שאת במלחמה, הוכיחו כל קופות החולים את מחויבותן למבוטחים, העניקו באופן מיידי מענה הולם למפונים ופרשו מעטפת רפואית שסייעה למערכת הבריאות להצטיין מיד עם פרוץ המלחמה ועד לימים אלו. הבאנו היום בשורה היסטורית לקופות החולים שהיא חלק מההתחייבות שלנו בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו על ידי יו"ר ש"ס אריה דרעי והוא סייע רבות להוציאה אל הפועל. אנחנו מגדילים בצורה משמעותית את סל הבריאות ישירות בבסיס התקציב ודואגים שהקופות יוכלו להתנהל כלכלית בצורה טובה יותר ולשמור על איתנותן ויציבותן. נמשיך לפעול למען חיזוק המערכת ולדאוג שאזרחי ישראל ייהנו משירות רפואי איכותי, שוויוני ומתקדם".
2 צפייה בגלריה
אוריאל בוסו ומשה בר סימן טוב  בועדת הבריאות בכנסת
אוריאל בוסו ומשה בר סימן טוב  בועדת הבריאות בכנסת
שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב
(צילום: יואב דודקביץ' )
בקופות מברכים על המהלך. "אנחנו כקופות לא יודעים כמה כסף יעבור על שלב מאוחר יותר השנה", הסביר בכיר באחת מקופות החולים. "מדובר על מאות מיליונים וזה מעכב החלטות לגבי החלטות תפעוליות שאנחנו צריכים לקבל וזו התמודדות עם אי ודאות מאוד גדולה. זה מגדיל את הוודאות שלי וכל הכספים של סל הבריאות צמודים למדד היוקר והדמוגרפיה. בנוסף, הכסף הזה מגיע אליי מידי חודש בחודשו אז גם מבחינה תזרימית הכסף הזה מגיע אליי בשוטף. בהקשר הזה, העובדה שמעבירים שלושה וחצי עד ארבעה מיליארד שקלים מעולם התמיכות לעולם של סל התרופות זה מגדיל ודאות, מגדיל תזרים יציב ומבטיח אי שחיקה של הכסף. הסיפור המרכזי הוא שלקחו את הכסף מעולם התמיכות לעולם הסל. מבחינת הקופות, כל שקל שעובר מתמיכות לסל זה טוב, בהינתן ששומרים על אותו סכום. עדיף כסף בסל מאשר כסף בתמיכה חיצונית כי הוא צמוד למדדים ומגיע כל חודש, רק כאשר שקל שווה שקל".
ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, סגן יו"ר הר"י ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, בירך אף הוא על השינוי בתקצוב מערכת הבריאות הנוגע לקופות החולים, "הגיעה העת שמערכת הבריאות תקבל תקצוב ראוי שיאפשר טיפול הולם באזרחי ישראל. הצעד המתחייב הבא של ממשלת ישראל הוא תקצוב בתי החולים המהווים מרכיב מרכזי במערכת הבריאות וזקוקים ליציבות כלכלית, אופק תכנוני ארוך טווח והתנהלות כלכלית טובה יותר שתבטיח את הטיפול הטוב ביותר לאזרחי ישראל תוך שמירה על כבוד האדם. מערכת הבריאות בעת הזו היא נדבך חיוני בעמידה של מדינת ישראל במלחמה ובלי שתתאפשר לה איתנות כלכלית, אין ביטחון".