בשיתוף אסם נסטלה
השנה האחרונה, שנת הקורונה, הייתה שעתם היפה של אתרי המתכונים בכל רשת חברתית ואתר. בלוגרים של מזון לבלבו, ספרי בישול נחטפו ונדמה היה שכולם מבשלים כל הזמן ומבלים את מיטב זמנם במטבח.
ואז הסתיימה הקורונה. עכשיו החיים חוזרים אט אט למסלולם ונדמה שבין עבודה לפקק, בין חוג לילדים ופגישה עם חברים, המקרר שלנו נותר עמוס במוצרים גולמיים, כי למי יש זמן, בימי שיגרה אלה, גם לבשל?
7 צפייה בגלריה
אבא ובן מבשלים היפוך מגדר הורות
אבא ובן מבשלים היפוך מגדר הורות
זוכרים את הימים הארוכים במטבח?
(צילום: shutterstock)
עכשיו, אחרי שלמדנו למשוך את הזמן בהתפחה ובישול ארוך, הגיע הזמן לחזור אחורה ולבקש: עזרו לנו לעבוד פחות מסובך, לעשות את זה יותר מהיר אבל לא פחות טעים ומזין.
במסגרת סדרת "מבשלים עם ילדים" בפרויקט "מתכון לחיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, ביקשנו מאנשים שמבינים באוכל ובתכנון תזונתי, לתת לנו כמה טיפים לניהול מטבח ביעילות מבלי לאבד את היכולות שסיגלנו בשנה האחרונה.
אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה באסם נסטלה, ולה יש כמה עצות זהב:
תכנון מקדים – "בתחילת כל שבוע או ביום הבישול הקבוע שלכם, הקדישו זמן לתכנון השבועי של ארוחות", אומרת פיינה, "שאלו את הילדים אם יש להם מנות מועדפות או אירועים מיוחדים שיש להיערך אליהם גם מבחינת האוכל ותוכלו להיעזר בהם להכנות".
זמן משותף – "במטבח זה זמן איכות והזדמנות מצוינת גם לכם וגם להם, להיחשף, לנסות, לטעום וליהנות ממזונות חדשים וגם עם מוכרים. זכרו עוד דבר - מה שהילדים מכינים הילדים אוכלים", אומרת פיינה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הכינו מראש כמויות גדולות – "מומלץ להכין מראש כמויות קצת יותר גדולות ולהקפיא חלק מהן להמשך השבוע, בהתאם לתכנון המוקדם ובכך לחסוך זמן בישול באמצע השבוע", אומרת פיינה. ההקפאה מאריכה את חיי המזון, שומרת על שאריות באופן אופטימלי ובנוסף – מקצרת את זמן העבודה במטבח.
איך מקפיאים בצורה אופטימלית? "מיד בתום הבישול, הקפיאו במנות קטנות, כדי לקצר את זמן ההפשרה וגם כדי שתהיה אופציה להשתמש רק בחלק מהמזון שהוקפא, מבלי להפשיר את כל הכמות", אומרת פיינה.
איך מפשירים בצורה אופטימלית? הדרך הטובה ביותר להפשיר מזון היא במקרר במשך לילה. "תבשילים, צירים ומרקים אפשר להעביר אל תוך סיר ולחמם על אש נמוכה, עד שהם מגיעים לטמפרטורה ולמרקם הרצויים", מסבירה פיינה.
"אולי תופתעו לדעת", אומרת פיינה, "ברוב המקרים, הירקות והפירות הקפואים שומרים היטב על מרבית הערכים התזונתיים שלהם. זה יחסוך לכם זמן רב במטבח, בייחוד אם מדובר בקטניות מוקפאות".
7 צפייה בגלריה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
(צילום: אלדר פיינה)
תיבול – פיינה מציעה לבחור בתערובות תיבול מוכנות. "בחירה של תערובות תבלינים מוכנות, תוך בחינה של רשימת הרכיבים ובחירה של תערובת שמכילה רכיבים טבעיים ומוכרים, תסייע גם לקיצור זמנים כיוון שמשתמשים במוצר אחד ולא במספר תבלינים".
בזמן הבישול – פיינה מציעה להכין הכל מראש. "לפני הבישול, חתכו וערכו את כל הכלים והרכיבים הדרושים על משטח העבודה, להכנת המנה. כך, ברגע שהדלקתם את הלהבה אינכם צריכים לעשות כלום רק לתזמן את הוספת הרכיבים, לערבב, להריח ולהתבונן".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקביל, ביקשנו כמה טיפים מרון יוחחנוב, שף, בלוגר אוכל ומעביר סדנאות לתת לנו כמה טריקים שיקלו עלינו את העבודה במטבח:
תערובת מוכנה מראש - אפשר להכין תערובות לקציצות, כולל התערובת כולה ולהקפיא. "כך אפשר לשלוף אותן בקלות מהמקפיא ולהוסיף אותן לכל תבשיל, בעודן קפואות, מבלי להפשיר", אומר יוחננוב.
טוחנים - אפשר לרכז יום 'טחינות' במעבד מזון. אפשר לטחון בנפרד בצל, קישואים, גזר, כרובית, ברוקולי וכל דבר שנראה לכם רלוונטי, לחלק אותם למנות בשקיות ולהקפיא. "כך אפשר לשלוף בקלות ולהוסיף לתערובות של קציצות, ללביבות, פשטידות, חביתות וכדומה", הוא אומר.
7 צפייה בגלריה
בלנדר מוט במטבח
בלנדר מוט במטבח
(צילום: Shutterstock)

פסטה ואורז תמיד - "אני ממליץ להכין פעם בשבוע כמות יפה של פסטה או אורז ולבשל אותה חצי בישול. כשרוצים לאכול, אפשר להקפיץ את הפסטה במחבת עם רוטב או את האורז/ פתיתים עם ירקות וחלבון כמו בשר טחון או תחליפי בשר מן הצומח, מה שיש בבית. כך, אפשר להכין כל יום ובמהירות, אוכל מגוון ומהיר ולחסוך את הזמן המלא של הבישול".
7 צפייה בגלריה
רון יוחננוב
רון יוחננוב
רון יוחננוב

הכל בתבנית אחת – יוחננוב מעיד על עצמו שהוא אשף המנות בתבנית אחת: "אני מת על זה. אוהב להכין תבנית של ניוקי (בלי לבשל אותו מראש) עם ירקות ודג או בשר טחון, תבנית של בורגול עם דגים וירקות, תבנית של אורז עם קציצות וירקות. את הפחמימה עצמה אני לא מבשל מראש. מוסיף ירקות, חלבון, שמן זית ותבלינים ונוזלים של ציר. זה יוצא נהדר וזה מהיר, קל, פחות מלכלך, טעים ומזין.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יוחננוב מעיד שיש מכשיר אחד במטבח שמשמש אותו ביעילות המקסימלית וחוסך לו זמן. התשובה שלו די הפתיעה אותנו: "אני משתמש הרבה מכשיר גריל שיש לי, שמטגן בלי שמן, אופה וצולה בזמן מהיר במיוחד. אני אוהב גם את התנור – אני מכין תבשילים, שם הכל בתבנית ומשגר אל התנור ושוכח ממנה, בניגוד לבישול על גז או טיגון שדורש התייחסות יותר תכופה ואצבע על הדופק. זה מפנה לי זמן לדברים אחרים". הוא מזכיר שיש גם מכשירים קוצצי ירקות שמקצרים משמעותית את זמני העבודה.
בשיתוף אסם נסטלה