6 צפייה בגלריה
הכנות בחנות "אופנת ליטן" ברמת גן לקראת הפתיחה
הכנות בחנות "אופנת ליטן" ברמת גן לקראת הפתיחה
חנויות הרחוב ייפתחו: "אנשים משוועים לנורמליות". מתכוננים בחנות ברמת גן
חנויות הרחוב נפתחו הבוקר (יום א') לראשונה מאז תחילת הסגר השני שהחל בסוף ספטמבר. למרות ההתרגשות שנרשמה בקרב רבים מבעלי העסקים - יש גם מי שמתקשה לשמור על אופטימיות וחושש מסגר שלישי, שייתכן שעוד יגיע.
יצוין כי מהלך פתיחת חנויות הרחוב, שאליו התנגדו שר הבריאות יולי אדלשטיין, השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושר הכלכלה עמיר פרץ, יתבצע במסגרת תנאי "התו הסגול" וכל חנות תורשה להכניס רק ארבעה לקוחות בו זמנית.
בעלי חנויות הרחוב קיבלו אמנם מעט אוויר לנשימה, אך מי שנותרים חנוקים הם הסוחרים בשווקים ובעלי החנויות בקניונים. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שהוא בעד פתיחת חנויות רחוב רק בערים "ירוקות", הוא הדגיש כי טרם הגיעה העת לפתיחת השווקים והקניונים. בשל כך, התאחדות הרשתות ומרכזי "ביג" פנו לנתניהו ואיימו כי יפנו לבג"ץ.
אביבה דולברג, בעלת חנות הבגדים "ויוה בוטיק" ברחוב עזה שבירושלים, אמרה: "מחר אפתח את החנות. החזרתי עובדת מחל"ת ואני יודעת שיגיעו לקוחות, כי אנשים משוועים לנורמליות. ננסה לעבוד - אבל אני לא אופטימית. אני כבר רואה את הסגר השלישי באופק".
מיטל רון, שמנהלת את חנות הבגדים "שמלה-לי" ברחוב הלל שבבירה - סיפרה גם כן על ההתרגשות שאוחזת בה לקראת מחר, עת הייתה בדרכה לבית העסק כדי לנקות ולסדר אותו: "זה כאילו אני פותחת חנות חדשה. במשך כל התקופה האחרונה עבדתי אונליין ועשיתי משלוחים".
לדברי רון, היא תעשה הכול כדי להקפיד על כללי "התו הסגול": "נכניס שניים-שניים ונשמור על ההנחיות. סגרנו את החנות בקיץ ואנחנו פותחים אותה בחורף. אני מצפה שיגיעו הרבה לקוחות ואולי יהיו אפילו תורים מחוץ לחנות. הלקוחות התגעגעו לזה. זה כמו מזון לנפש. זה גורם לאנשים להרגיש חיים".
סיגל חיים, בעלת חנות האופנה "סיגל" ברעננה, הביעה גם היא שמחה לקראת החזרה לשגרה - לפחות מבחינתה - : "אחרי הרבה זמן אנחנו פותחים את החנות כמו שצריך. ברור שלצד השמחה יש גם חששות, כי מצד אחד אנחנו פותחים - אבל מצד שני יש עלייה בתחלואה; אבל נעשה את המיטב ונעבוד לפי הכללים".
חיים הביעה חשש שלפיו רבים מלקוחותיה לא ישובו לקנות, בשל המשבר הכלכלי: "את כל הסחורה של הקיץ תרמתי לוויצו והחלפתי לסחורת חורף. אני לא יודעת מה יהיה, אבל אני די בטוחה שלא יהיה מבול של לקוחות. אנשים התרגלו לקנות באינטרנט".
6 צפייה בגלריה
סיגל חיים
סיגל חיים
שמחה לצד חשש. סיגל חיים
אבי פור, בעלי "מאי אופנה" בדימונה, החל להכין את החנות לקראת פתיחתה המחודשת כבר ביום חמישי האחרון. "אני מקווה שלקוחותינו יגיעו לעסק ויקנו מאיתנו, למרות שקשה כלכלית", הוא אמר. "חלק מהסוחרים הקלו עלינו ולא פדו את הצ'קים, למרות שגם להם קשה מאוד. הם התחשבו בנו, אבל נצטרך לשלם את זה כשהלקוחות יגיעו". לדבריו, תרחיש האימים של סגר שלישי אפשרי יהיה בבחינת מכת מוות לעסק: "לא נוכל לעמוד בזה יותר, נקווה שלא נגיע למצב הזה".
6 צפייה בגלריה
אבי פור
אבי פור
"לא נוכל לעמוד בסגר שלישי". אבי פור
בנוסף, פור סיפר כי למרות ששמר במשך כל התקופה על הכללים הנוקשים - הוא נקנס ביום חמישי האחרון בעת שהכין את החנות, כפי שצוין. "הגיעו לחנות אנשים קשי יום עם שוברים מהעירייה כדי לקנות אצלנו. הכנסתי אותם לחנות מטוב לבי ובדיוק עבר פקח. קיבלנו קנס של 5,000 שקל. ביקשנו אזהרה, אבל הוא לא ויתר לנו. הוא אמנם צודק, אבל לדעתי יש מקום להתחשבות".

"לפעמים שמלה יכולה לחסוך כדור פרוזק"

כ-250 קילומטרים צפונה משם, תפתח מחר מגי הוניג את "מגי ליין", חנות האופנה שבבעלותה הממוקמת במדרחוב שבכרמיאל. "אני אולי לא מוגדרת כעסק חיוני", היא אומרת בחיוך, "אבל מה שאני מוכרת חיוני לנפש. לפעמים שמלה חוסכת כדור פרוזק".
6 צפייה בגלריה
מגי הוניג מכרמיאל
מגי הוניג מכרמיאל
"לפעמים שמלה יכולה לחסוך כדור פרוזק". מגי הוניג
6 צפייה בגלריה
הכנות בחנות "מאי אופנה" בדימונה לקראת הפתיחה
הכנות בחנות "מאי אופנה" בדימונה לקראת הפתיחה
"מאי אופנה" בדימונה
הוניג סיפרה כי במשך כל התקופה לא העזה לפתוח את החנות - למרוץ לחץ מצד לקוחותיה: "לא רציתי לקחת סיכון, למרות שראיתי שיש מקומות שעבדו כאילו אין קורונה". לבני משפחת הוניג עסק נוסף בעיר - בית מרקחת - שנותר פתוח במשך כל תקופת הסגר: "המזל הוא שאנחנו לא מסתמכים רק על חנות הבגדים, אז אנחנו שורדים. כמובן שיש גם חובות שצריך לשלם, אבל אני מאמינה שנצלח את התקופה הזו".
בדומה לשאר בעלי חנויות הרחוב, עסקה הוניג בימים האחרונים בסידור המקום לפתיחה המחודשת: "ביום חמישי הייתי שם שמונה שעות כדי לנקות ולסדר. בחוץ ירד גשם זלעפות ואני הסתכלתי על המטריות בחנות שמחכות ללקוחות".
6 צפייה בגלריה
אלי כהן בעל חנות בגדים מקריית מוצקין
אלי כהן בעל חנות בגדים מקריית מוצקין
"תקופה קשה מאוד". אלי כהן
גם אלי כהן, תושב קריית מוצקין שבבעלותו שתי חנויות בגדים יחד עם אחיו, מצפה בכיליון עיניים לפתוח את העסקים שהיו סגורים עוד מראש השנה: "זו הייתה תקופה קשה מאוד ואני מקווה שלא יהיה עוד סגר".
בימים כתיקונם מועסקות בשתי החנויות שמונה עובדות, אך מחר ישובו לעבודה רק חמש מהן: "יש לי הלוואה קטנה ומינוסים גדולים. הבנק כבר לא בא לקראתי כמו פעם - ומהמדינה קיבלתי משהו קטן". עם זאת, הוא מנסה בכל כוחו לשמור על אופטימיות: "אני מקווה שבהמשך אקבל עוד מענקים והחזרים".
שר האוצר ישראל כץ בירך על פתיחת החנויות ומסר הבוקר כי "השכל הישר ניצח. אני קורא לאפשר את פתיחת הקניונים והשווקים בשבוע הבא. המלצות משרד הבריאות שלא לפתוח את הקניונים והשווקים בשבוע הבא, ולהוסיף לפצות אותם במקום, דומה להמלצה להחזיק חולים באינפוזיה ממושכת במקום להבריא אותם. החלטת קבינט הקורונה בעניין פתיחת כלל המסחר בשבוע הבא, ברורה ויש ליישם אותה".
פורסם לראשונה: 23:04, 07.11.20