85 מיליון שקלים: זהו הסכום שהוקצב על ידי הממשלה השבוע עבור תוכנית לאומית חדשה לטיפול בהתמכרויות במסגרת קופות החולים. מה עושים עם סכום כזה? זו אחת השאלות שהופנו לפרופ' שאולי לב-רן, מייסד שותף ומנהל אקדמי במרכז הישראלי להתמכרויות (ICA), בריאיון שהוא העניק לאולפן ynet.
קראו עוד:
"התוכנית הזאת היא תיקון עוול של הרבה מאוד שנים", הוא אומר. "אני חושב שכל אחד מאיתנו מכיר אנשים שמתמודדים עם התמכרות, אבל במשך הרבה מאוד שנים הטיפול בהתמכרויות במדינת ישראל הוזנח. אגיד יותר מזה: הרבה מאוד אנשים מכורים מטופלים על ידי מערכת הבריאות, רק שההתמכרות שלהם לא מאותרת. עכשיו אנחנו מתקנים עוולה של שנים רבות ומתחילים לטפל בהתמכרויות בתוך קופות החולים.
"בפועל, זה אומר שקודם כל צריך להכשיר את אנשי המקצוע בקופות החולים: רופאי המשפחה, רופאי הילדים, צוותי בריאות הנפש, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מומחים בתחום ההתמכרויות. אחר כך צריך להקים שירותים. מצד אחד, זו ברכה גדולה שיש תקצוב של 85 מיליון שקל. מצד שני, יש הרבה מאוד עבודה של הכשרה והקמת שירותים בשלוש השנים הקרובות".
1 צפייה בגלריה
"כל אחד מאיתנו מכיר אנשים שמתמודדים עם התמכרות", אומר פרופ' לב-רן
"כל אחד מאיתנו מכיר אנשים שמתמודדים עם התמכרות", אומר פרופ' לב-רן
"כל אחד מאיתנו מכיר אנשים שמתמודדים עם התמכרות", אומר פרופ' לב-רן
(צילום: shutterstock)
נראה שהתוכנית החדשה מגיעה בעיתוי מתאים, שכן בשנה האחרונה פורסמו דיווחים על עלייה בהתמכרויות שונות בעקבות מגפת הקורונה: מחקר שפורסם לפני שלושה חודשים העיד על זינוק בהתמכרות למשככי כאבים, והיה גם דיווח על עלייה בהתמכרות להימורים.
"השנתיים האחרונות הציפו אותנו בשלושה דברים: דיכאון, חרדה והתמכרויות", אומר פרופ' לב-רן. "זה מסביר לנו שהתמכרות היא איזשהו ניסיון - לא מוצלח, מאוד מזיק - להתגבר על רגשות שליליים. הדיכאון והחרדה עלו בעקבות הקורונה. ההתמכרויות עלו גם בגלל הסגרים אבל גם מתוך איזשהו ניסיון לטפל בדיכאון ובחרדה, וזה מסביר למה אנחנו חייבים לטפל בדברים האלה ביחד.
פרופ' שאולי לב-רן: "עד היום המערכת הייתה מפזרת את הטיפול: אדם אחד היה מטפל בדיכאון, ואדם אחר היה מטפל בהתמכרות. הקורונה הבהירה לנו שהפיזור הזה לא רלוונטי"
"עד היום המערכת הייתה מפזרת את הטיפול: אדם אחד היה מטפל בדיכאון, ואדם אחר היה מטפל בהתמכרות. הקורונה הבהירה לנו שהפיזור הזה לא רלוונטי. אנחנו רואים עלייה משמעותית בהתמכרויות גם בקרב בני נוער, גם בקרב מבוגרים וגם בגיל השלישי: יותר שימוש במשככי כאבים, יותר שימוש בכדורי הרגעה. ההתמכרויות שונות בקבוצות הגיל השונות, אבל יש יותר התמכרויות בכל הגילים".