וריאנט האומיקרון ממשיך להתפשט במהירות, ומדביק גם חלק מהמחוסנים. אלא שהפעם גורם הווריאנט למחלה קלה יחסית, לעיתים גם ללא תסמינים כלל. מצד אחד, תופעה זו היא חיובית לשלומם של המטופלים, שנמצאים בסיכון נמוך יותר לתחלואה קשה לאשפוזים ולתמותה, אך היא גם מובילה להדבקות נרחבות, ככל הנראה משום שרבים מהמטופלים הם אסימפטומטיים ומדביקים אחרים - מבלי לדעת כלל.
קראו עוד:
על פי דיווחים שהחלו בדרום אפריקה, ומגיעים גם ממדינות נוספות, התסמינים של האומיקרון שדווחו כוללים מחלת חום קלה, עייפות, כאבי שרירים, כאבי גרון ונזלת שלעיתים מלווים גם בשיעול האופייני גם לשאר הווריאנטים.
מסיבות שעדיין לא ברורות האומיקרון אינו נוטה ליצור מחלה ריאתית קשה, הפרעות קרישה או הפרעה קשה של מערכת החיסון המכונה ״סערת ציטוקינים״, עם זאת נדגיש כי מוקדם עדיין לקבוע באופן מוחלט על איפיון התסמינים של הווריאנט. בניגוד לווריאנטים אחרים, אומיקרון אינו מתאפיין באובדן חוש טעם וריח בדרך כלל.
1 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
(צילום: ניצן דרור )
שיעור ההדבקה הגבוה באומיקרון מבהיר עד כמה אנחנו חשופים לווריאנט: על פי ההערכות הוא מידבק ב-25 עד 50 אחוז יותר מזן הדלתא, שבעצמו מידבק ב-50% יותר מזן האלפא, שבעצמו מידבק ב-50% יותר מהזן המקורי שהתגלה בווהאן שבסין לפני שנתיים.
האומיקרון, כאמור, מדביק לא מחוסנים, מחלימים ומתחסנים בשתי מנות בלבד שלא ניגשו לקבל את מנת הבוסטר.

האומיקרון הופך לזן הדומיננטי בעולם

בד בבד מהדיווחים על התסמינים הקלים יחסית של האומיקרון, ממשיכים הדיווחים על ההתפשטות המהירה מאוד ברחבי העולם. על פי הידוע, הוא הפך לזן הדומיננטי בארצות הברית ובאירופה, ויהפוך לכזה ככל הנראה גם בשאר העולם. עם זאת דיווחים ראשוניים מדרום אפריקה טוענים כי גל האומיקרון הנוכחי כנראה בנסיגה כלשהי.
אתמול (ד') ה-FDA האמריקני העניק אישור חירום לשיווקה של הגלולה האנטי ויראלית של חברת פייזר, זאת כחודש לאחר שאושרה הגלולה של מרק שהראתה תוצאות מתונות יותר. התרופה ניתנת תחת מרשם רופא בתחילת המחלה באלה הנמצאים בקבוצות סיכון. התרופה תגיע ככל הנראה בתוך מספר ימים גם לישראל ותינתן לאוכלוסיות בסיכון לתחלואה קשה.
הגלולה תינתן כאמור לבני 12 ומעלה במשקל 40 קילוגרמים לפחות, הנמצאים תחת סיכון ללקות במחלה קשה או תמותה ממחלת הקורונה. את התרופות נוטלים תוך 5 ימים מפרוץ התסמינים.
הטיפול מורכב משלושה כדורים הניתנים פעמיים ביום: שתי טבליות של התרופה האנטי ויראלית נירמטרלוויר, וכדור אחד של התרופה האנטי ויראלית ריטונאוויר. הן נלקחות יחד פעמיים ביום למשך חמישה ימים, בסך של 30 טבליות. הטיפול אסור לשימוש מעל 5 ימים.