השימוש בתרופה מצילת החיים רג'נרון, שניתנת לחולי קורונה מבוגרים, עשוי להצטמצם משמעותית. ככל הידוע, התרופה יעילה פחות באופן משמעותי בקרב חולים עם זן אומיקרון.
1 צפייה בגלריה
רג'נרון
רג'נרון
פחות יעילה מול האומיקרון. רג'נרון
(צילום: גטי אימג'ס)
רג'נרון מורכבת מנוגדנים של נגיף קורונה. השימוש בה הורחב לאחר מאבק שניהל "ידיעות אחרונות". כאמור, ככל הידוע בשלב זה התרופה יעילה פחות בטיפול בחולי קורונה עם וריאנט אומיקרון. בחלק מקופות החולים כבר הפסיקו לתת את הטיפול התרופתי שעשוי להציל את חייהם של חולי קורונה בסיכון. בימים האחרונים משרד הבריאות שוקל כיצד לנהוג בנושא כאשר ברקע תחזית להתפשטות הזן החדש בישראל.
עוד על רג'נרון:
התרופה קיבלה את אישור החירום של ה־FDA ומאז משמשת לטיפול בחולים במספר מדינות ברחבי העולם. עד כה קיבלו בישראל את הטיפול 674 חולים, בהתאם לקריטריונים של משרד הבריאות. מדובר בעיקר בקשישים ומבוגרים בסיכון, בפרט מי שלא התחסנו והיו בשלבי מחלה ראשונים.
לדברי פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, "רג'נרון לא יעילה כנגד אומיקרון. הווריאנט הזה עבר מוטציות והטיפול כבר לא יעיל. הגיע אלינו לאחרונה חולה מארה"ב והוא לא קיבל את הטיפול, כי אני לא בטוחה שזה לא אומיקרון. עדיין מרבית המקרים הם דלתא, ושם הטיפול מאוד יעיל".
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, מסביר ש"יש מספר טיפולים שמבוססים על נוגדנים ובהם רג'נרון. באומיקרון יש יותר מידי מוטציות והנוגדנים לא מספיקים לקלוט את החלבון שכנגדו הם מכוונים. אם הולכים לגל תחלואה של אומיקרון, המשמעות היא שלא ניתן יהיה לטפל בתרופה בחולים. בינתיים הזן השולט הוא דלתא והטיפול רלוונטי, אבל אנחנו רואים בעולם שהאומיקרון משתלט".
ממטה ההסברה למאבק בקורונה נמסר בתגובה: "כרגע אין שינוי. המשרד בוחן את הטיפול בהתאם לעדויות על היעילות בעולם ופועל בהתאם".
בתוך כך, מנהל התרופות והמזון האמריקאי אישר לשימוש את התרופה הטיפולית הראשונה נגד קורונה. הגלולה, שפותחה על ידי פייזר ונקראת Paxlovid, מאושרת לחולי קורונה בגילי 12 ויותר הפגיעים במיוחד לחלות באופן קשה בגלל גילם המבוגר או בשל השמנת יתר וסוכרת. עשרות מיליוני אמריקאים – מחוסנים ולא מחוסנים – יהיו זכאים לקבל את התרופה, שעשויה להיות זמינה תוך מספר ימים. בשבוע הראשון יוכלו רק 65 אלף חולים ליהנות מהטיפול.
מחקרי מעבדה הצביעו על כך שהגלולה תהיה יעילה גם נגד אומיקרון. היא הפחיתה את הסיכון לאשפוז או מוות ב־88% כאשר ניתנה למתנדבים לא מחוסנים בסיכון גבוה תוך חמישה ימים מתחילת התסמינים.